Cortázar ante el espejo de sus cuentos
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i12.3769Keywords:
Literary Evolution, Buenos Aires And Paris, Transatlantic Attitude, Short Story Writing, Intertextuality, AmbiguityAbstract
Taking for starting point the recent publication of the literature classes teached by Julio Cortázar at the University of California, Berkeley, this paper examinates Cortázar’s literary evolution before he left Buenos Aires and during his first years in Paris; it emphasizes as well the transatlantic features of his writing. I also comment Cortázar’s ideas about short stories as appearing in the book, adding some reflections, produced by my own lecture, connected with intertextuality and ambiguity.Downloads
References
Amícola, José (2000). “Cortázar: The smiler with the knife Under the cloak”, en Orbis Tertius, año IV, nº 7, 169-185.
Barrenechea, Ana María (1972). “Ensayo de una tipología de la literatura fantástica”, en Revista Iberoamericana, 80.
Casanova, Pascale (2001). La República mundial de las Letras. Barcelona:Editorial Anagrama S.A.
Cortázar, Julio (1962). “Algunos aspectos del cuento”, en Casa de las Américas, n° 15-16, nov. 1962-Feb. 1963, 3-14. Y en Obra crítica/2, Madrid:Alfaguara, 1994.
––– (1974). “Del cuento breve y sus alrededores”, en Último round. México: Siglo XXI, 4ª. ed., 69-82.
––– (1984). Argentina: años de alambradas culturales. Edición a cargo de Saúl Yurkievich, Muchnik Editores, S.A.
––– (1991). Rayuela. Edición Crítica. Julio Ortega-Saúl Yurkievich coordinadores.España: Archivos CSIC.
––– (1991). Obra crítica/2. Edición de Jaime Alazraki. Madrid: Alfaguara.
––– (1994). “Surrealismo” en Obra crítica/1. Edición de Saúl Yurkievich. Madrid: Alfaguara.
––– (1996). Imagen de John Keats. Madrid: Alfaguara.
––– (2010). Cartas a los Jonquières. Edición de Aurora Bernárdez y Carles Álvarez Garriga. Madrid: Alfaguara.
––– (2013). Clases de Literatura. Berkeley, 1980. Edición de Carles Álvarez Garriga. Madrid: Alfaguara.
Eco, Humberto (1981). Seis paseos por los bosques narrativos. Barcelona: Lumen.
Fuguet, Alberto y Sergio Gómez (eds.) (1996). McOndo. Barcelona: Mondadori.
Kristeva, Julia (1978). Semiotica 1. Madrid: Editorial Fundamentos.
Mesa Gancedo, Daniel (2000). “Pli selon Pli: Cortázar siguiendo a Mallarmé”,
en Arrabal, 2-3, 99-110.
Mora, Carmen de (2002). “La protohistoria literaria de Cortázar: La otra orilla”. En Cortázar, De tous les côtés. Volume dirigé par Joaquin Manzi. La Licorne: EFR Langues Littératures Poitiers/Maison des Sciences de l´Homme et de la Société, 47-69.
––– (2007). “Una aproximación a las ideas estéticas de Cortázar a través de algunas de sus lecturas”, en Nieves Vázquez Recio (Coord.), Volver a Cortázar, Cádiz: Diputación de Cádiz, 53-79.
––– (2013). “Cartas cruzadas entre Julio Cortázar y los Jonquières”, en Ana Gallego Cuiñas y Erika Martínez (eds.), Queridos todos. El intercambio epistolar entre escritores hispanoamericanos y españoles del siglo XX, Bruxelles, Bern, Berlin, Frankfurt am Main, New York, Oxford, Wien: P.I.E. Meter Lang, 207-223.
Muchnik, Mario (2007).“¿Por qué se fue Julio Cortázar de la Argentina?”, en Nieves Vázquez Recio (coord.), Volver a Cortázar, 81-103.
Pellicer, Rosa (2002). “Julio Cortázar y el género policíaco”, en Cortázar,
de tous les côtés, 135-151.
Picón Garfield, Evelyn (1975). ¿Es Julio Cortázar un surrealista?. Madrid:
Gredos.
Viñas, David (1974). De Sarmiento a Cortázar. Buenos Aires: Siglo Veinte
S.A..
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.