Cortázar ante el espejo de sus cuentos

Authors

  • Carmen de Mora University of Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i12.3769

Keywords:

Literary Evolution, Buenos Aires And Paris, Transatlantic Attitude, Short Story Writing, Intertextuality, Ambiguity

Abstract

Taking for starting point the recent publication of the literature classes teached by Julio Cortázar at the University of California, Berkeley, this paper examinates Cortázar’s literary evolution before he left Buenos Aires and during his first years in Paris; it emphasizes as well the transatlantic features of his writing. I also comment Cortázar’s ideas about short stories as appearing in the book, adding some reflections, produced by my own lecture, connected with intertextuality and ambiguity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amícola, José (2000). “Cortázar: The smiler with the knife Under the cloak”, en Orbis Tertius, año IV, nº 7, 169-185.

Barrenechea, Ana María (1972). “Ensayo de una tipología de la literatura fantástica”, en Revista Iberoamericana, 80.

Casanova, Pascale (2001). La República mundial de las Letras. Barcelona:Editorial Anagrama S.A.

Cortázar, Julio (1962). “Algunos aspectos del cuento”, en Casa de las Américas, n° 15-16, nov. 1962-Feb. 1963, 3-14. Y en Obra crítica/2, Madrid:Alfaguara, 1994.

––– (1974). “Del cuento breve y sus alrededores”, en Último round. México: Siglo XXI, 4ª. ed., 69-82.

––– (1984). Argentina: años de alambradas culturales. Edición a cargo de Saúl Yurkievich, Muchnik Editores, S.A.

––– (1991). Rayuela. Edición Crítica. Julio Ortega-Saúl Yurkievich coordinadores.España: Archivos CSIC.

––– (1991). Obra crítica/2. Edición de Jaime Alazraki. Madrid: Alfaguara.

––– (1994). “Surrealismo” en Obra crítica/1. Edición de Saúl Yurkievich. Madrid: Alfaguara.

––– (1996). Imagen de John Keats. Madrid: Alfaguara.

––– (2010). Cartas a los Jonquières. Edición de Aurora Bernárdez y Carles Álvarez Garriga. Madrid: Alfaguara.

––– (2013). Clases de Literatura. Berkeley, 1980. Edición de Carles Álvarez Garriga. Madrid: Alfaguara.

Eco, Humberto (1981). Seis paseos por los bosques narrativos. Barcelona: Lumen.

Fuguet, Alberto y Sergio Gómez (eds.) (1996). McOndo. Barcelona: Mondadori.

Kristeva, Julia (1978). Semiotica 1. Madrid: Editorial Fundamentos.

Mesa Gancedo, Daniel (2000). “Pli selon Pli: Cortázar siguiendo a Mallarmé”,

en Arrabal, 2-3, 99-110.

Mora, Carmen de (2002). “La protohistoria literaria de Cortázar: La otra orilla”. En Cortázar, De tous les côtés. Volume dirigé par Joaquin Manzi. La Licorne: EFR Langues Littératures Poitiers/Maison des Sciences de l´Homme et de la Société, 47-69.

––– (2007). “Una aproximación a las ideas estéticas de Cortázar a través de algunas de sus lecturas”, en Nieves Vázquez Recio (Coord.), Volver a Cortázar, Cádiz: Diputación de Cádiz, 53-79.

––– (2013). “Cartas cruzadas entre Julio Cortázar y los Jonquières”, en Ana Gallego Cuiñas y Erika Martínez (eds.), Queridos todos. El intercambio epistolar entre escritores hispanoamericanos y españoles del siglo XX, Bruxelles, Bern, Berlin, Frankfurt am Main, New York, Oxford, Wien: P.I.E. Meter Lang, 207-223.

Muchnik, Mario (2007).“¿Por qué se fue Julio Cortázar de la Argentina?”, en Nieves Vázquez Recio (coord.), Volver a Cortázar, 81-103.

Pellicer, Rosa (2002). “Julio Cortázar y el género policíaco”, en Cortázar,

de tous les côtés, 135-151.

Picón Garfield, Evelyn (1975). ¿Es Julio Cortázar un surrealista?. Madrid:

Gredos.

Viñas, David (1974). De Sarmiento a Cortázar. Buenos Aires: Siglo Veinte

S.A..

Published

2014-06-01

How to Cite

de Mora, C. (2014). Cortázar ante el espejo de sus cuentos. Revista Letral, (12), 32–45. https://doi.org/10.30827/rl.v0i12.3769

Issue

Section

Transatlantic Studies