Revisitando el teatro de César Vallejo: La piedra cansada y la reorganización de los procesos productivos

Authors

  • Marco Thomas Bosshard Ruhr-Universität Bochum

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i9.3703

Keywords:

Peruvian Literature, Theatre, César Vallejo, Marxism

Abstract

This article invites to revisit César Vallejo’s play La piedra cansada, situating it in the context of avant-garde and indigenist discourse of the 1930s and interpreting it from the author’s own Marxist point of view. Given that the material base determines the ideological and aesthetic superstructure, the economic reorganization of production processes represented by the play reflects the reorganization (or re-humanization) of American “nueva poesía” that modifies Ortega y Gasset’s paradigm of de-humanized modern arts and leads to a process of vernacularization of aesthetic discourses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artaud, Antonin. OEuvres complètes IV. París: Gallimard, 1964.

Baudin, Louis. L’Empire socialiste des Inka. París: Institut d’Ethnologie, 1928.

Bosshard, Marco Thomas. “Das quechuasprachige Kolonialdrama Ollantay: Affinitäten zum klassischen spanischen Theater und zur indigenen Kosmologie im Andenraum”. En: Américas. Zeitschrift für Kontinentalamerika und die Karibik 23 (2002): 7-38.

Bürger, Peter. Teoría de la vanguardia. (Traducción de Jorge García). Barcelona: Península, 1997.

Hopkins Rodríguez, Eduardo. “Análisis de La piedra cansada de César Vallejo”. En: González Vigil, Ricardo (ed.). Intensidad y altura de César Vallejo. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú, 1993: 265-323.

Mariátegui, José Carlos. Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Lima: Biblioteca Amauta, 2000.

Ortega y Gasset, José. “La deshumanización del arte”. En: Obras completas 3. Madrid: Alianza, 1983.

Podestá, Guido. César Vallejo. Su estética teatral. Minneapolis, Valencia y Lima: Institute for the Study of Ideologies & Literature/Instituto de Cine y Radio-Televisión/Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 1985.

_____. Desde Lutecia. Anacronismo y modernidad en los escritos teatrales de César Vallejo. Berkeley: Latinoamericana Editores, 1994.

Reverte Bernal, Concepción. Teatro y vanguardia en Hispanoamérica. Fráncfort del Meno y Madrid: Vervuert/Iberoamericana, 2006.

Valcárcel, Luis E. Tempestad en los Andes [1927]. Lima: Universo, 1972.

Vallejo, César. “Autopsia del superrealismo”. En: Amauta. Revista mensual de doctrina, literatura, arte, polémica 30 (1930): 44-47.

_____. La cultura peruana. Crónicas. Ed. de Enrique Ballón Aguirre. Lima: Mosca Azul, 1988(a).

_____. Obra poética completa. Madrid: Alianza, 1982.

_____. “Poesía nueva”. En: Nelson Osorio T. (ed.). Manifiestos, proclamas y polémicas de la vanguardia literaria hispanoamericana. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1988(b): 189.

_____. Teatro completo II (Ballón Aguirre, Enrique (Ed.)). Lima: Fondo Editorial Pontificia Universidad Católica del Perú, 1979.

Published

2012-12-01

How to Cite

Bosshard, M. T. (2012). Revisitando el teatro de César Vallejo: La piedra cansada y la reorganización de los procesos productivos. Revista Letral, (9), 1–9. https://doi.org/10.30827/rl.v0i9.3703

Issue

Section

Transatlantic Studies