¿Cómo heredar la militancia política del 60 y 70? Reflexiones en torno a tres cuentos sobre/de la generación de posdictadura en el Río de la Plata
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i3.3695Keywords:
Memory, Postdictatorship, Inheritance, Crisis, Contemporary Literature, Río De La PlataAbstract
This essay explores how Rio de la Plata writers, from the postdictatorship generation (i.e., those born in the 70s and 80s), relate with the political context of revolution and repression in which they grew up, and how such relationship affects their political perspectives as young adults. Throughout the reflection I interweave the perspective of sociologist Emilio De Ípola in his article “Un legado trunco” and the analysis of three short stories written by, and about, postdictatorship generation’s members: Florencia Abbate’s “El grito” (2004), Gabriel Sosa’s “Qué difícil es ser de izquierda en estos días” (2004) and “Los cuatro fantásticos” (2005) by Fabián Casas. These stories address the experience of sons and daughters of political activists who were exiled, imprisoned, or disappeared during the last dictatorship, from the context of the new millennium.Downloads
References
Abbate, Florencia. El grito. Buenos Aires: Emecé, 2004.
Bombara, Paula. El mar y la serpiente. Buenos Aires: Norma, 2005.
Casas, Fabián. Los lemmings y otros cuentos. Buenos Aires: Santiago Arcos Ed., 2005.
De Ípola, Emilio. “Un legado trunco”. Punto de vista. 58 (1997): 24-28.
Fukuyama, Francis. El fin de la historia y el último hombre. Planeta: Buenos Aires, 1992.
Gómez, Mariana. “La década de los noventa en la Argentina. Ideología y subjetividad en la sociedad menemista.” Revista Latina de Comunicación Social. 61, (2006). La Laguna (Tenerife), 05/09/2009: http://www.ull.es/publicaciones/latina/200610gomez.htm10gomez.htm
Jelin, Elizabeth. Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo Veintiuno, 2001.
Leal, Gustavo. “Los militantes yogurt”. En Sarthou, Hoenir et al (coord.) De los 60 a los 90. deGeneraciones. Lo que nos separa o nos une no es solo tiempo. Montevideo: Nordan Comunidad, 1995.
Lerman, Gabriel. “Aire de familia. Notas sobre memorias y subjetividades.” Rayando los confines. Traducciones y estudios. 15/07/2008. http://www.rayandolosconfines.com.ar/tradu4.html.
Pérez, Ana Laura. “Fragementos de un país todavía secreto.” Clarín.com. 22/11/1998. 15/07/2008. <http://www.clarin.com/suplementos/cultura/1998/11/22/e-01001d.htm>.
Porta, Cristina. “La cuestión de la identidad en los hijos de exliados-desexiliados.” En Aldo Marchesi et al (comp.), El presente de la dictadura. Estudios y reflexiones a treinta años del golpe en el Uruguay. Montevideo: Trilce, 2004.
Reati, Fernando. “Trauma, duelo y derrota en las novelas de ex-presos de la guerra sucia argentina.” Chasqui. 33, 1 (2004): 106-128.
—. “Introducción” en Reati, Fernando y Bergero, Adriana (comp.), Memoria colectiva y políticas del olvido: Argentina y Uruguay 1970-1990. Argentina: Beatriz Viterbo, 1997.
Sosa, Gabriel. Qué difícil es ser de izquierda en estos días y otros cuentos de amor. Montevideo: Planeta, 2004.
Vallejos, Juan Ignacio. “Los Rubios. Intelectuales, Crítica Histórica y Tragedia.” El interpretador. Literatura, Arte y Pensamiento. 24 (2006): 1-18. http://www.elinterpretador.net/24JuanIgnacioVallejos-LosRubiosIntelectualesCriticaHistoricayTragedia.html.
Trímboli, Javier. La izquierda en la Argentina: conversaciones. Buenos Aires: Manantial, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.