Las frutas de Eros: Ramón Alejandro y Guillermo Cabrera Infante

Authors

  • Renée Clémentine Lucien University of Paris Sorbonne. Paris IV

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i7.3666

Keywords:

Cabrera Infante, Ramón Alejandro, Cubanity, Intertextuality, Inter-Iconicity

Abstract

Guillermo Cabrera Infante’s text ¡Vaya papaya! (1992) is a variation about Cuban painter and engraver Ramón Alejandro’s work (born in Havana in 1943 and living in Paris since 1963). He don’t only uses ekphrasis but diachronic symbology of the Cuban fruit and intertextuality for emphasize eroticism and sadism as allegory of subversive and affected cubanity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cabrera Infante, Guillermo. La Habana para un Infante difunto. Barcelona: Seix Barral, 1979.

—. ¡Vaya papaya!, Ramón Alejandro. Paris: Le Polygraphe, 1992.

Deleuze, Gilles. Différence et répétition. Paris: PUF, 1968.

—. Francis Bacon, La logique de la sensation, La vue, le texte. Editions de la différence.

Eco, Umberto. Dire presque la même chose. Grasset, 2007.

Genette, Gérard. Palimpsestos. Madrid: Taurus, 1982.

González Esteva. Orlando. Cuerpos en bandeja, Frutas y erotismo en Cuba. México: Artes de México, 1998.

Hernandez, Marie-Thérèse. L’art cubain, 1959-2009, le temps des fractures. Biarritz: Atlántica, 2009.

Laurendeau, Pierre. L’Archipel des fruits, Ramón Alejandro. Angers: Le polygraphe, 1991.

Mateo Del Pino, Ángeles. “Las frutas por coronas y las décimas como disfraz”. En Encuentro de la Cultura cubana, 21/22, verano-otoño, 2001.

Merleau-Ponty, Maurice. L’oeil et l’esprit. Folios Essais Gallimard, 1964.

Sarduy, Severo. Un testigo perenne y delatado. Madrid: Hiperión, 1993.

V.V.A.A. Ramón Alejandro. Mont-de-Marsan: l’Atelier des brisants, 2006.

Published

2011-12-01

How to Cite

Clémentine Lucien, R. (2011). Las frutas de Eros: Ramón Alejandro y Guillermo Cabrera Infante. Revista Letral, (7), 66–76. https://doi.org/10.30827/rl.v0i7.3666

Issue

Section

Miscellanea