Realismo, cumbia y el gozo de las bajas palabras: en torno a la poesía de Wáshington Cucurto

Authors

  • Julio Prieto Universität Potsdam

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i1.3563

Keywords:

Wáshington Cucurto, Argentinean Literature, Rash Realism, Eloísa Cartonera

Abstract

From the context of the call to realism that has characterized contemporary Hispanoamerican literature, the Argentinean writer Wáshington Cucurto has undertaken a project called "rash realism" in which the limits between prose and poetry have been disrupted. Novelist and poet, Cucurto is also responsible for one of the most peculiar editorial projects of today: "Eloisa Cartonera". Halfway between the objectivist colloquialism and the vulgar language, the works of Cucurto link with the "bad" writing of the River Plate that goes from Arlt to Macedonio and more recently, to Alberto Laiseca. His style can be described as a re-writing of numerous voices, elaborated with irony and a grotesque movement, a mixture of incongrous materials, of sentimentalism and obscenity of a subject wishing to search: "to write as if you danced a cumbia".

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aira, César. “Ars narrativa”. Criterion 8 (enero 1994), Caracas.

___. Un sueño realizado. Buenos Aires: Alfaguara, 2001.

Borges, Jorge Luis. “Macedonio Fernández”. Sur 209-10 (1952): 145-147.

Carrera, Arturo, ed. Monstruos: antología de la joven poesía argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2001.

Contreras, Sandra. “César Aira: vueltas sobre el realismo”. Tigre: Revue de l’Université Stendhal núm. hors série (2005): 27-39.

Cucurto, Wáshington. Zelarayán. La Rioja: Ediciones Deldiego, 1998.

___. ¡Oh tú, dominicana del demonio! Buenos Aires: Belleza y Felicidad, 2002.

___. La máquina de hacer paraguayitos. Buenos Aires: Eloísa Cartonera, 2003.

___. Veinte pungas contra un pasajero. Buenos Aires: Vox, 2003.

___. La cartonerita. Buenos Aires: Vox, 2003.

___. Cosa de negros. Buenos Aires: Interzona, 2003.

___. Noches vacías. Buenos Aires: Eloísa Cartonera, 2003.

___. Panambí. Buenos Aires: Eloísa Cartonera, 2003.

___. Fer: una fábula encendida y atolondrada. Buenos Aires: Eloísa Cartonera, 2003.

___. La luna en tus manos. Buenos Aires: Junco y Capulí, 2004.

___. Como un paraguayo ebrio y celoso de su hermana. Buenos Aires: Vox, 2005.

___. Hatuchay. Ciudad de México: El billar de Lucrecia, 2005.

___. Hasta quitarle Panamá a los yanquis. Buenos Aires: Eloísa Cartonera, 2005.

___. Las aventuras del Sr. Maíz. Buenos Aires: Interzona, 2005.

___. El curandero del amor. Buenos Aires: Emecé, 2006.

___. Cucurietas mágicas. Buenos Aires: Eloísa Cartonera, 2006.

___. 1999: Poemas de siempre, poemas nuevos y nuevas versiones. BueLetral nos Aires: Eloísa Cartonera, 2007.

di Giorgio, Marosa. Los papeles salvajes. Vols. 1 y 2. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2000.

Dobry, Edgardo. “Poesía argentina actual: del neobarroco al objetivismo”. Cuadernos hispanoamericanos 588 (1999): 45-57

___. “La innovación”. Boletín del centro de estudios de teoría y crítica literaria 4 (1995).

Duchesne-Winter, Juan. “New Sensibilities in Latin American Fiction: The ‘Delirious Realism’ of Rita Indiana Hernández, César Aira and Mario Bellatin”. Ensayo inédito. Presentado en Northwestern University, Department of Spanish and Portuguese, 31 de enero, 2006.

Fernández, Macedonio. “El zapallo que se hizo cosmos”. Relato. Cuentos, poemas y misceláneas. Ed. Adolfo de Obieta. Buenos Aires: Corregidor, 1987.

___. “El plagio y la literatura infinita”. Papeles de Buenos Aires 3 (1944): 5.

Fuguet, Alberto. “Prólogo”. McOndo. Eds. Alberto Fuguet y Sergio Gómez. Barcelona: Mondadori, 1996.

García Helder, Daniel. “Apuntes sobre el realismo en Groppa, Raimondi y Rubio”. Milpalabras 2 (2001): 8-11.

Gómez de la Serna, Ramón. Lo cursi y otros ensayos. Buenos Aires: Sudamericana, 1943.

Horne, Luz. “Hacia un nuevo realismo. Caio Fernando Abreu, César Aira, Sergio Chejfec y Joao Gilberto Noll”. Tesis doctoral: Introducción. New Haven: Yale University, 2005.

Kamenszain, Tamara. La boca del testimonio: Lo que dice la poesía. Buenos Aires: Norma, 2007.

Laiseca, Alberto. Por favor, ¡plágienme! Buenos Aires: Beatriz Viterbo, 1991.

___. El gusano máximo de la vida misma. Buenos Aires: Tusquets, 1999.

___. Las aventuras del profesor Eusebio Filigranati. Buenos Aires: Interzona, 2003.

Lamborghini, Leónidas. El solicitante descolocado. Buenos Aires: Libros de Tierra Firme, 1989.

Lamborghini, Osvaldo. Poemas: 1969-1985. Ed. César Aira. Buenos Aires:Sudamericana, 2004.

Prieto, Julio. “Towards a New Realism? New Trends in Latin Ameri can Fiction and Poetry”. The International Journal for the Humanities 4 (2007): 31-40.

Raimondi, Sergio. Poesía civil/Zivilpoesie. Trans. Timo Berger. Berlín: Wissenschaftlicher Verlag, 2005.

Rosetti, Dalia. Sueños y pesadillas. Buenos Aires: Belleza y Felicidad, 1999.

___. Me encantaría que gustes de mí. Buenos Aires: Belleza y Felicidad, 2002.

___. Durazno reverdeciente. Buenos Aires: Eloísa Cartonera, 2003.

Saer, Juan José. El arte de narrar. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral, 1988.

Speranza, Graciela. “Magias parciales del realismo”. Milpalabras 2 (2001): 57-64.

Umpi, Dani. Aún soltera. Buenos Aires: Eloísa Cartonera, 2004.

Zelarayán, Ricardo. Roña criolla. Buenos Aires: Libros de Tierra Firme, 1991.

___. La obsesión del espacio. Buenos Aires: Atuel, 1997.

___. Bolsas y otros. Buenos Aires: Eloísa Cartonera, 2003.

Published

2008-12-01

How to Cite

Prieto, J. (2008). Realismo, cumbia y el gozo de las bajas palabras: en torno a la poesía de Wáshington Cucurto. Revista Letral, (1), 109–127. https://doi.org/10.30827/rl.v0i1.3563

Issue

Section

Miscellanea