“Un final para la discutible historia”: El eterno retorno de Los adioses

Authors

  • Pablo Brescia Univesity of South California

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i2.3559

Keywords:

Onetti, Los Adioses, Re-reading, Re-writing, Fiction Theory

Abstract

This study contends that the reading frame for Los adioses (1954) initiates a game of conjectures and interpretations based on doubt and ambiguity. The result of this game is a re-vision of reading and writing in so far as they are intellectual activities. There is a process of "eternal return" to Los adioses, an unrelenting search for clues that the text does not reveal, and thus we engage in constant re-reading and re-writing. In this cyclical beginning, where everything repeats itself but nothing is the same, there is always an attempt to organize the material in a coherent whole so as to reach the potential meanings of the text. In order to do this, we must be mindful of what elements we place at the forefront and which ones at the background of our reading framework.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aínsa, Fernando. Las trampas de Onetti. Montevideo: Alfa, 1970.

Deleuze, Gilles. “Borges y el eterno retorno”. La Gaceta del Fondo de Cultura Económica 188 (1986): 57.

Fuentes, Carlos. La nueva novela hispanoamericana. México: Joaquín Mortiz, 1969.

Hancock, Joel. “Psychopathic Point of View: Juan Carlos Onetti's Los adioses”, Latin American Literary Review 2.3 (1973): 19-29.

Jitrik, Noé. “Onetti: el sufrimiento de un narrador”. Vertiginosas textualidades.México: Universidad Nacional Autónoma de México (1999): 29-

Ludmer, Josefina. “Figuras del género policial en Onetti”. Texto Crítico 6.18-19 (1980): 47-50.

—. Onetti: los procesos de construcción del relato. Buenos Aires: Sudamericana,1977.

Méndez Clark, Rolando S. Onetti y la (in)fidelidad a las reglas del juego. Maryland: University Press of America, 1993.

Molloy, Sylvia. “El relato como mercancía: Los adioses de Juan Carlos Onetti”. Hispamérica 23-24 (1979): 5-19.

Onetti, Juan Carlos. Los adioses. Buenos Aires: Sur, 1954.

Ortega, Julio. La contemplación y la fiesta. Notas sobre la novela latinoamericana actual. Caracas: Monte Ávila, 1969.

Piglia, Ricardo. “Secreto y narración. Tesis sobre la nouvelle”. El arquero inmóvil. Nuevas poéticas sobre el cuento. (Becerra, Eduardo. (Ed.)) Madrid:

Páginas de Espuma (2006): 187-205.

Rodríguez Monegal, Emir. “Una o dos historias de amor, Los adioses porJuan Carlos Onetti”. Marcha 744 (1954): 14-15.

Rolfe, Doris. “La ambigüedad como tema de Los adioses”. Cuadernos Letral, Número 0, Año 2008 13

Hispanoamericanos 292-294 (1974): 480-487.

Ruffinelli, Jorge. Pról. a Tiempo de abrazar y los cuentos de 1933 a 1950. Montevideo: Arca (1974): ix-liv.

Verani, Hugo. “En torno a Los adioses de Juan Carlos Onetti”. Anales de la Universidad de Chile 145 (1968): 35-57.

Published

2009-06-01

How to Cite

Brescia, P. (2009). “Un final para la discutible historia”: El eterno retorno de Los adioses. Revista Letral, (2), 5–13. https://doi.org/10.30827/rl.v0i2.3559

Issue

Section

Transatlantic Studies