“La cosa mala de las casas solas”: An Approach to Mariana Enriquez’s Our Share of Night Houses
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i35.31547Keywords:
Mariana Enriquez, New Argentine narrative, Nuestra parte de noche, HousesAbstract
Mariana Enriquez, author that belongs to the nueva narrativa argentina, published in 2019 Nuestra parte de noche (Our Share of Night), a terror novel written with the gothic literature and the horrors of the Argentinian dictatorship as the main models. In this book, houses have an essential role and they become meaningful throughout the plot. This article is a pioneering study on the houses that appear in Our Share of Night taking into account their intra and extraliterary models, so as to determine their main traits and their role inside the plot.
Downloads
References
Fuentes Primarias:
Brontë, Emily. Cumbres borrascosas, trad. R. Santervás. Barcelona, Planeta, 2018.
Cortázar, Julio. Cuentos completos I. Madrid, Alfaguara, 2006.
Danielewski, Mark Z. House of Leaves. Nueva York, Pantheon Books, 2000.
Enriquez, Mariana. La hermana menor: un retrato de Silvina Ocampo. Barcelona, Anagrama, 2014.
Enriquez, Mariana. Las cosas que perdimos en el fuego. Barcelona, Anagrama, 2016.
Enriquez, Mariana. La Los peligros de fumar en la cama. Barcelona, Anagrama, 2017.
Enriquez, Mariana. La Nuestra parte de noche. Barcelona, Anagrama, 2019.
García Márquez, Gabriel. Cien años de soledad, ed. J. Joset. Madrid, Cátedra, 2003.
Jackson, Shirley. La casa encantada. Barcelona, Ediciones de Blanco Satén, 1992.
Poe, Edgar Allan. Cuentos completos. Barcelona, Penguin Random House, 2016.
Fuentes secundarias:
Álvarez Méndez, Natalia. “Hacia una teoría del signo espacial en la ficción narrativa contemporánea”. Signa: revista de la Asociación Española de Semiótica, nº 12, 2003, pp. 549-570. https://doi.org/10.5944/signa.vol12.2003.31730 DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol12.2003.31730
Amaro, Lorena. “La dificultad de llamarse ‘autora’: Mariana Enríquez o la escritora weird”. Revista Iberoamericana, nº 85.268, 2019, pp. 795-812. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.2019.7808 DOI: https://doi.org/10.5195/reviberoamer.2019.7808
Araya Vargas, Sebastián Alejandro. “Das Unheimliche”. Lo siniestro en Arquitectura. Nueve Aproximaciones al Fenómeno de lo Siniestro en Arquitectura, Tesis de Doctorado. Valparaíso, Universidad Técnica Federico Santa María, 2017.
Becerril Matía, Sara. Terror y gótico en “Nuestra parte de noche”, de Mariana Enríquez. Una historia de vida y muerte, Trabajo de Fin de Grado. Salamanca, Universidad de Salamanca, 2020.
Brescia, Pablo. “Femeninos horrores fantásticos: Schweblin, Enríquez y (antes) Fernández”. Orillas: rivista d’ispanistica, nº 9, 2020, pp. 133-151.
Calveiro, Pilar. Poder y desaparición: los campos de concentración en Argentina. Buenos Aires, Ediciones Colihue, 2004.
Díez Cobo, Rosa María. “Arquitecturas del hogar invertido: reescribiendo la casa encantada”. Brumal, nº 8.1, 2020, pp. 135-156.
Díez Cobo, Rosa María. “Espacios liminares: metamorfosis monstruosas de la casa en textos de Daína Chaviano y Mariana Enríquez”. América sin nombre, nº 26, 2022a, pp. 111-128. https://doi.org/10.14198/amesn.2022.26.07 DOI: https://doi.org/10.14198/AMESN.2022.26.07
Díez Cobo, Rosa María. “Hogares monstruosos: de la casa encantada a la ‘casa consciente’ en la narrativa en español”. Bulletin of Spanish Studies, XCIX, nº 7, 2022b, pp. 1193-1214. https://doi.org/10.1080/14753820.2022.2142029 DOI: https://doi.org/10.1080/14753820.2022.2142029
Drucaroff, Elsa. Los prisioneros de la torre. Buenos Aires, Emecé, 2011.
Drucaroff, Elsa. “¿Qué cambió y qué continuó en la narrativa argentina desde Los prisioneros de la torre?”. El matadero, nº 10, 2016, pp. 23-40.
Fasano, Francesco. “Una sombra inalcanzable, o Nuestra parte de noche. Guía weird al mundo global”. Orillas: rivista d’ispanistica, nº 11, 2022, pp. 29-47.
Ferrari, Enrique. “La naturaleza como casa encantada: la ecología al servicio del terror en Mariana Enriquez y Luciano Lamberti”. Lexis, nº 48.1, 2024, pp. 503-531. https://doi.org/10.18800/lexis.202401.014 DOI: https://doi.org/10.18800/lexis.202401.017
Forcinito, Ana. “Cicatrices que arden: horror, espectralidad y memoria en Nuestra parte de noche, de Mariana Enríquez”. Hispanic Issues On-Line, nº 30, 2024, pp. 202-218.
Freud, Sigmund. Das unheimliche. Manuscrito inédito (Texto bilingüe), ed. L. K. Klimkiewicz. Buenos Aires, Mármol-Izquierdo Editores, 2014.
Gallego Cuiñas, Ana. “Imaginarios de la casa en la literatura latinoamericana contemporánea”. Casas de citas. Lugares de encuentro de la arquitectura y la literatura José Joaquín Parra Bañón (ed.), Venecia, Edizioni Ca’Foscari, 2018, pp. 101-118. https://doi.org/10.30687/978-88-6969-278-9/005 DOI: https://doi.org/10.30687/978-88-6969-278-9/005
Gallego Cuiñas, Ana. Las novelas argentinas del siglo 21. Nuevos modos de producción, circulación y recepción. Nueva York, Peter Lang, 2019. DOI: https://doi.org/10.3726/b15539
Gasparini, Sandra. “La memoria en su sitio. Sobre el terror en los Centros Clandestinos de Detención argentinos”. Estudios de Teoría Literaria, nº 7, 2015, pp. 97-105.
Gasparini, Sandra. Las horas nocturnas. Diez lecturas sobre terror, fantástico y ciencia, Buenos Aires, Argus-a, 2020.
Ingwersen, Moritz. “The Text, the Void and the Vortex: Turbulent Topologies in Mark Z. Danielewski’s House of Leaves”. Monstrous Spaces: the Other Frontier, Niculae Liviu Gheran y Ken Monteith (eds.), Oxford, BRILL, 2019, pp. 41-50. https://doi.org/10.1163/9781848881761_006 DOI: https://doi.org/10.1163/9781848881761_006
King, Stephen. Danse Macabre. Nueva York, Simon and Schuster, 2011
Lalkovičová, Eva. “Las nuevas escritoras argentinas en el mapa literario: contexto y factores de su entrada en la literatura mundial”. Colindancias: Revista de la Red de Hispanistas de Europa Central, nº 11, 2020, pp. 151-169.
Lipsedge, Karen. “‘At home’: The Representation of the Domestic Interior in the Novels of Samuel Richardson and Fanny Burney”. The House of Fiction as the House of Life: Representations of the House from Richardson to Woolf, Francesca Saggini y Anna Enrichetta Soccio (eds.), Cambridge, Cambridge Scholars Publishing, 2012, pp. 26-39.
Muñoz Sánchez, Juan Ramón. “Entre el realismo y lo fantástico: Una aproximación a la narrativa de Selva Almada, María Gainza, Samanta Schweblin y Mariana Enriquez. Parte I”. Artifara, nº 22.1, 2022a, pp. 51-91.
Muñoz Sánchez, Juan Ramón. “Entre el realismo y lo fantástico: Una aproximación a la narrativa de Selva Almada, María Gainza, Samanta Schweblin y Mariana Enriquez. Parte II”. Artifara, nº 22.2, 2022b, pp. 27-86.
Paillero, María Inés. “Haunted Houses and Haunting Girls: Life and Death in Contemporary Argentinian Folk Narrative”. Vernacular Religion in Everyday Life: Expressions of Belief, Marion Bowman y Ulo Valk (eds.), Londres, Routledge, 2021. https://doi.org/10.4324/9781315728643 DOI: https://doi.org/10.4324/9781315728643
Taylor, Mark C. Rewiring the Real: In Conversation with William Gaddis, Richard Powers, Mark Danielewski, and Don DeLillo, Nueva York, Columbia University Press, 2013. https://doi.org/10.7312/columbia/9780231160414.001.0001 DOI: https://doi.org/10.7312/tayl16040
Vidler, Anthony. Espacio oscuro. Techne, 15 de octubre, 2020. https://tecnne.com/biblioteca/anthony-vidler-espacio-oscuro/
Zaplana Bebia, B. “La figura de la casa en la narrativa de José Donoso”. Espéculo. Revista de estudios literarios, nº 26, 2004, pp. 1-6.
Entrevistas, reseñas y artículos de prensa:
Biblioteca IP (22 de febrero de 2021): Mariana Enriquez en BibliotecaIP, sobre Nuestra parte de noche [Archivo de vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=CWmrdpYtJl8
Brown University (26 de octubre de 2023): Mariana Enríquez a puertas cerradas [Archivo de vídeo], Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=kLZbUBb_EBI
Cheek Argentina (26 de diciembre de 2019): Entrevista a Mariana Enríquez, ganadora del Premio Herralde de novela [Archivo de vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=LiP2TyMKivI
Codagnone, F. (28 de abril de 2014): “Cierta sed de belleza”, Revista Ñ-Literatura, Clarín https://www.clarin.com/literatura/mariana-enriquez-cierta-belleza_0_ByfGhTcP7l.html
Enriquez, M. (23 de marzo de 2014): “Imágenes desesperadas”, Página 12, https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/libros/10-5274-2014-03-23.html
Fernández, L. (1 de febrero de 2017): Mariana Enriquez: “En Argentina un relato de terror no es sólo un relato de género”, El cultural, https://www.elespanol.com/el-cultural/20170201/mariana-enriquez-argentina-relato-terror-no-genero/190482354_0.html
Fundación Juan March (25 de enero de 2024): Mariana Enríquez: entre el terror y la realidad [Archivo de vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=4a5MUKKIJa8
García Sánchez, N. (2020): “Nuestra parte de noche, Mariana Enríquez”, Revista de la Universidad de México, núm. Marzo de 2020. https://www.revistadelauniversidad.mx/articles/bcb89de4-ec99-4eab-9df8-c0e820bf8b7b/nuestra-parte-de-noche-mariana-enriquez
Traficantes de Sueños (30 de julio de 2020): Narrativa y memoria histórica [Archivo de vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=nv_kpbE6nM4
TV UNAM (28 de junio de 2021): Nuestra parte de noche, con Mariana Enriquez [Archivo de vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Bw3U31klonU
Villegas, T. (19 de diciembre, 2018): “El abismo de la lectura. A propósito de ‘La casa de Adela’, de Mariana Enríquez”, El diletante, https://revistaeldiletante.com/trabajos/la-casa-de-adela
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sofía Pérez Martínez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.