The Corrupt Revolutionary in the Cuban Novel: Decent People (2022) by Leonardo Padura
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i36.30700Keywords:
Cuban novel, corrupt revolutionary, literature of disenchantment, Leonardo PaduraAbstract
The figure of the corrupt revolutionary is characterized by betrayal of the ideals of the revolution in which he had participated, abuse of power and moral and political corruption once he reaches a position as a public official of the state. This character, by integrating himself into the system against which he is fighting, ends up reproducing its dynamics instead of changing it from within. In this article, based on the study of the novel Personas decentes (2022) by Leonardo Padura, I analyze the archetype of the corrupt revolutionary, taking into account the historical context of Cuba and how political and social changes have influenced its creation. The analysis of the characters shows that they are a reflection of Cuban society and its struggle against corruption. In conclusion, I offer a reflection on the relevance of the archetype of the corrupt revolutionary today.
Downloads
References
Álvarez, Carlos Manuel. Los caídos. México, Sexto Piso, 2018.
Álvarez, Carlos Manuel. Los intrusos. Barcelona, Anagrama, 2023.
Arley, Mauricio. “La corrupción del sistema y la ciudad enferma en la novela negra Pasado perfecto de Leonardo Padura”. Revista Comunicación, no. 27, vol. 39, 2018, pp. 15-24. DOI: https://doi.org/10.18845/rc.v27i2.4002
Beers, Mayra. Para Subsistir Dignamente Alberto Yarini and the Search for Cubanidad, 1882-1910. Miami, Florida International University, 2011.
Bobes, Cecilia. “Veinte años después (actores del cambio constitucional: retrospectiva y escenarios futuros”. El cambio constitucional en Cuba: actores, instituciones y leyes de un proceso político. México, Fondo de Cultura Económica, 2018.
Capó, Julio. “Queering Mariel: Mediating Cold War Foreign Policy and U.S. Citizenship among Cuba’s Homosexual Exile Community, 1978–1994”. Journal of American Ethnic History, vol. 29, nº 4, 2010, pp. 78–106. https://doi.org/10.5406/jamerethnhist.29.4.0078 [consultado: 6 de julio de 2025]. DOI: https://doi.org/10.5406/jamerethnhist.29.4.0078
Caruso, María. “El colapso de las Habanas infinitas de Erick J. Mota: viaje en el fracaso de las utopías”. Mitologías hoy, 22, 2020, pp. 15-28. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.737
Cuesta, Manuel. “¿Corrupción pública o corrupción revolucionaria?”. Cubaencuentro [digital]. Recuperado de https://www.cubaencuentro.com/txt/opinion/articulos/corrupcion-publica-o-corrupcion-revolucionaria-7337 [consultado: 14 de abril de 2024].
Díaz de Villegas, Néstor. De donde son los gusanos. Penguin Random House, 2019.
Díaz-Infante, Duanel. La Revolución congelada: dialécticas del castrismo. Madrid, Verbum, 2014.
Díaz, Désirée. Ciudadanías liminales. Vida cotidiana y espacio urbano en la Cuba postsoviética. Leiden, Almenara, 2021.
Espinosa, Norge. “Réquiem por Yarini: una nueva puesta para un clásico polémico”. La joven Cuba, 2024. Consultado el 15 de marzo de 2025 https://jovencuba.com/requiem-por-yarini/ [consultado: 14 de abril de 2024].
Esteban, Ángel y Yannelys Aparicio. “Mario Conde frente a las múltiples máscaras: el enfoque posmoderno”. Máscaras, Leonardo Padura. Ángel Esteban y Yannelys Aparicio (eds.), Madrid, Cátedra, 2022, pp. 66-81.
Granados, Omar. “¿Ha surgido una literatura postdictatorial en Cuba?”. Revista Letral, no. 18, 2017, pp. 23–36. DOI: https://doi.org/10.30827/rl.v0i18.6047
Grenier, Yvon. “Derecho del Estado, participación cultural y parámetros”. El cambio constitucional en Cuba: actores, instituciones y leyes de un proceso político. Velia Cecilia Bobes (ed.), México, Fondo de Cultura Económica, 2018.
Grenier, Yvon. “The Politics of Culture and the Gatekeeper State in Cuba.” Cuban Studies, no. 46, University of Pittsburgh Press, 2019, pp. 261–286. DOI: https://doi.org/10.1353/cub.2018.0013
Hilb, Claudia. Silencio, Cuba: la izquierda democrática frente al régimen de la Revolución cubana. Barcelona, Edhasa, 2010.
Navarro, Desiderio. “Para una cronología”. La política cultural del período revolucionario: memoria y reflexión. La Habana, Centro Teórico-Cultural Criterios, 2008.
Padura, Leonardo. Personas decentes. Barcelona, Tusquets, 2022.
Padura, Leonardo. “Yarini, el rey: Vida, pasión y muerte del más célebre proxeneta cubano”. Ir a La Habana, Barcelona, Tusquets, 2024.
Padura, Leonardo. Siempre la memoria, mejor que el olvido. Madrid, Verbum, 2016.
Padura, Leonardo. Máscaras. Ángel Esteban y Yannelys Aparicio (eds.), Madrid, Cátedra, 2022.
Ponte, Antonio José. Villa Marista en plata: Arte, política, nuevas tecnologías. Madrid, Editorial Colibrí, 2010.
Ponte, Antonio José. La fiesta vigilada. Barcelona, Anagrama, 2007.
Varona, Enrique. De la colonia a la república; selección de trabajos políticos, ordenada por su autor. La Habana, Sociedad editorial Cuba contemporánea, 1919.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Delia Garcia Muñoz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.