Black Cuban Poetry Abroad? Analysis of Color de orisha by Pura del Prado

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i34.30011

Keywords:

Pura del Prado, black poetry, diaspora, Cuban literature

Abstract

The poetry of Pura del Prado, a Cuban poet of the diaspora, still has few critical-literary studies that value her work, especially the collection of poems Color de orisha. The notebook is a continuation of black-themed poetry on the Island and represents a means of self-recognition of her identity as Cuban. Her link with El monte, by Lydia Cabrera, is recognizable, as is the magical-religious component of many of her texts. A marked chromaticism can be seen in the poems, attachment to the rhythms of popular music, religious syncretism, the allusion to feminine sensuality and various dialect expressions. Therefore, the objective is to value the figure of Pura del Prado as a continuator of black-themed poetry through her collection of poems Color de orisha, which proves her belonging to the national lyric.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aragón, U. «El paisaje en la lírica cubana del destierro.» 2000. http://lasa.international.pitt.edu/Lasa2000/deAragon.PDF.

Barquet, J. «Catálogo razonado de voces. Escritoras cubanas desde la diáspora.» Temas 33-34 (2003): 196-204.

Bolaños, A. G. Poesía insular de signo infinito. Una lectura de poetas cubanas de la diáspora. Madrid: Editorial Betania, 2008.

Bolívar, N. Los orishas en Cuba. La Habana: Ediciones Unión, 1990.

Cabrera, L. El monte. 5th. La Habana: Editorial Letras Cubanas, 2014.

González Montes, Y. «Bosquejo de la poesía cubana en el exterior.» Revista Iberoamericana 56.152-153 (1990): 1105-1128. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1990.4809.

Instituto de Literatura y Lingüística de la Academia de Ciencias de Cuba. Diccionario de la Literatura Cubana. La Habana: Letras Cubanas, 1984.

Instituto de Literatura y Lingüística José Antonio Portuondo. Historia de la literatura cubana. Vol. 2. La Habana: Letras Cubanas, 2005.

Instituto de Literatura y Lingüística José Antonio Portuondo. Historia de la literatura cubana. Vol. 3. La Habana: Letras Cubanas, 2008.

López Lemus, V. El siglo entero. La Habana: Editorial Oriente, 2008.

López Lemus, V. Métrica, verso libre y poesía experimental de la lengua española. Sancti Spiritus: Ediciones Luminaria, 2016.

López Lemus, V. «Prólogo.» Prado, P. del. La fronda y el mar (Antología poética). La Habana: Letras Cubanas, 2009.

Mansour, M. «Introducción.» Identidades. Poesía negra de América. Antología. La Habana: Arte y Literatura, 2011. 7-39.

Mauro, T. «La poesía de Nicolás Guillén.» Revista de la Facultad de Educación de 4 (1990): 9-23. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2282048.pdf.

Orozco Sierra, G. y R. González Mata. «El Círculo Artístico y Literario Heredia y su aporte al desenvolvimiento cultural de Santiago de Cuba.» Santiago 54 (1984): 169-192.

Oviedo, J. M. Historia de la literatura hispanoamericana. Vol. 3. Madrid: Alianza Editorial S.A., 2001.

Prado, P del. Río con sed. La Habana: Ediciones de la Organización Nacional de Bibliotecas Ambulantes y Populares, 1956.

Prado, P. del. Color de orisha. Barcelona: Editorial Campos, 1972.

Prado, P. del. La fronda y el mar; Antología poética. La Habana: Letras Cubanas, 2009.

Rayneri, I. Métrica hispánica. La Habana: Universidad de La Habana, 1982.

Rodriguez García, C. M. Pura del Prado: un misterio entre dos luces. Análisis temático de su obra poética. tesis de maestría. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente, 2020.

Rodríguez Gutiérrez, M. «¿Por qué una antología de poetas cubanas?» Rodríguez Gutiérrez, M. Otra Cuba secreta. Antología de poetas cubanas del XIX y del XX. Madrid: Editorial Verbum, 2012. 17-59.

Rodríguez Gutiérrez, M. «Maneras de escribir el dulce nombre de la patria: poetas cubanas del exilio.» Rovira, J. C. y V. M. Sanchis. Literatura de la independencia e independencia de la literatura en el mundo latinoamericano. España: Asociación Española de Estudios Literarios Hispanoamericanos, 2012. 645-663.

Rodríguez Sardiñas, O. y J. J. Barquet. «Poesía cubana: primeras manifestaciones hasta 1990.» López Morales, H. Enciclopedia del español en los Estados Unidos. Madrid: Instituto Cervantes, 2009. 678-718.

Sarabia, N. Pura del Prado una voz de océano. Santiago de Cuba: Ediciones Caserón, 2011.

Velázquez Fraga, L. S. Caracterización de la poesía negra en Color de orisha de Pura del Prado. tesis de diploma. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente, 2021.

Published

2024-07-23 — Updated on 2024-11-20

Versions

How to Cite

Rodriguez García, C. M. (2024). Black Cuban Poetry Abroad? Analysis of Color de orisha by Pura del Prado. Revista Letral, (34), 352–367. https://doi.org/10.30827/rl.v0i34.30011 (Original work published July 23, 2024)

Issue

Section

Transatlantic Studies