The Reader Facing the Mechanism of the Real: Demian Schopf's Condor Machine (4.0) and the New Performative Spheres of Literature in Generative Literature

Authors

Keywords:

Demian Schopf, Máquina Cóndor, generative literature, event

Abstract

The generative poetry work Máquina Cóndor (version 4.0) by Chilean artist Demian Schopf presents a complex combinatorial system where data on the stock market and current economic wars are linked to generate alterations on the Gongorine poem "De la ambición humana". This paper aims to analyze this work through Philippe Bootz’s procedural methodology, in order to highlight how the author manipulates and adapts the particularities of the emerging genre of generative literature to expand the fields of action of literature as an event. Through this, we will observe how the machine reveals the presence of the reader and its potential effect on the contingency of the system that articulates the current reality, in which algorithms have been playing an essential role as profile creators serving disciplinary powers in the era of the digital revolution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aarseth, Espen J. Cybertext. Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore, The Johns Hopkins University Press, 1997.

Aarseth, Espen J. “No linealidad y teoría literaria”. Teoría del hipertexto, George Landow (ed.), Barcelona, Paidós, 1997, pp. 71-108.

Balpe, Jean-Pierre. Principles and Proccesses of Generative Literature. Questions to Literature. Dichtung-digital. 2005, <http://www.dichtung-digital.de/2005/1/Balpe/>

Barthes, Roland. Oeuvres Complètes. París, Seuil, 1993.

Block, Friedrich W. & Rui Torres. “Transformations in(to) the Digital”. Poesía Experimental Portuguesa Cadernos e Catálogos, vol. 2, 2007, pp. 8-24.

Bootz, Philippe. The art of programmed forms. Transitoire Observavle. 2004, <http://transitoireobs.free.fr/to/article.php3?id_article=7>

Bootz, Philippe. “Digital Poetry: From Cybertext to Programmed Forms. New Media Poetry and Poetics” en Special Issue, Lenardo Electronic Almanac, nº 5, vol. 14, 2006, <https://www.leoalmanac.org/wp-content/uploads/2012/09/04Digital-Poetry-From-Cybertext-to-Programmed-Forms-by-Phillipe-Bootz-Vol-14-No-5-6-September-2006-Leonardo-Electronic-Almanac.pdf>

Bootz, Philippe. “La poesía digital programada: una poesía del dispositivo (comunicación)”. Poéticas tecnológicas, transdisciplina y sociedad: Actas del Seminario Internacional Ludión-Paragraphe, Claudia Kozak (ed.), Buenos Aires, Exploratorio Ludión, 2011, pp. 31-40.

Carvalho Pereira, Vinícius y Maciel, Cristiano. (2013, 8-11 de octubre). “The user’s and the designer’s role and the aesthetic experience of generative literatura (comunicación)”. Brazilian Symposium on Human Factors in Computing System, Brazilian Computer Society, 2013, pp. 188-197, <https://dl.acm.org/doi/pdf/10.5555/2577101.2577140 >

Cramer, Florian. Words Made Flesh. Code, Culture, Imagination. Rotterdam: Piet Zwart Institute, 2005.

Fisher, Mark. Realismo capitalista. ¿No hay alternativa?, Buenos Aires, Caja Negra, 2016.

Gainza, Carolina. “Campos literarios emergentes: literatura digital en América Latina”. Estudios Avanzados, nº22, 2014, pp. 29-43.

Gainza, Carolina. Lo digital es un problema totalmente de lenguaje. Entrevista a Damien Schopf. Santiago, Cultura Digital Chile, 2018.

Genette, Gerard. Palimpsestos: La literatura en segundo grado. Madrid, Taurus, 1989.

Groys, Boris. “Politics of Installation”. [Conferencia] Big Ideas, Whitechapel Gallery: Londres. 2008, <https://www.e-flux.com/journal/02/68504/politics-of-installation/ >

Groys, Boris. “De la imagen al archivo de imagen - y vuelta: el arte en la era de la digitalización”. Arte, archivo y tecnología. Alejandra Castillo y Cristian Gómez-Moya (eds.), Santiago, Ediciones Universidad Finis Terrae. 2012, pp. 13-27

Hayles, Katherine N. Elctronic Literature: New Horizons for the Literary. Notre Dame, University of Notre Dame Press, 2008.

Kozak, Claudia. “Tecno-poesía experimental y políticas del acontecimiento”. Poéticas tecnológicas, transdisciplina y sociedad: Actas del Seminario Internacional Ludión-Paragraphe. Claudia Kozak (ed.), Buenos Aires, Exploratorio Ludión, 2011, pp. 53-62.

Kozak, Claudia. “Literatura digital y materialidad. Cómo se lee.” Art Matters, Ana Rodríguez Granell y Pau Alsina (eds.), Artnodes, nº 15, 2015, pp. 90-98

Landow, George P. Teoría del hipertexto. Barcelona, Paidós, 1997.

Levy, Pierre. ¿Qué es lo virtual? Barcelona, Paidós, 1999.

Nelson, Theodor H. Literary Machines 93.1. Sausolito, Mindful Press, 1993.

Oyarzún, Pablo; Schopf, Demian y López, Paz. “La Mariposa y el Cóndor. Sobre una obra de Demian Schopf”. [Encuentro], subido por Centro de Extensión Centex, 2021, <https://www.youtube.com/watch?v=nDA0Hlp8s8M >

Rancière, Jacques. Políticas de la literatura. Buenos Aires, Libros del Zorzal, 2017.

Sánchez-Mesa, Domingo. “Los vigilantes de la metamorfosis. El reto de los estudios literarios ante las nuevas formas y medios de comunicación digital” Literatura y Cibercultura, Domingo Sánchez-Mesa (ed.), Madrid, Arco Libros, 2004, pp. 11-34

Schopf, Demian. “Máquina Cóndor”. Demian Schopf, 2016, <https://demianschopf.com/images/documentos/maquina-condor-es.pdf>

Schopf, Demian. “Máquina Cóndor (versión 4.0, 2016). Explicación total del algoritmo.” Demian Schopf, 2016, <https://demianschopf.com/images/documentos/EXPLICACION%20TOTAL%20DEL%20ALGORITMO-03_09_ESP.pdf >

Schopf, Demian. “Portfolio”. Demian Schopf, 2018 <https://demianschopf.com/images/documentos/portafolio_demian_espa%C3%B1ol_lowres.pdf >

Published

2024-07-23

How to Cite

Romera Catalán, I. (2024). The Reader Facing the Mechanism of the Real: Demian Schopf’s Condor Machine (4.0) and the New Performative Spheres of Literature in Generative Literature. Revista Letral, (34), 232–254. Retrieved from https://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/28796