The Elongated Trail of the Best Seller: the Case of El olvido que seremos
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i32.28429Keywords:
Best seller, novel, cinema, graphic novelAbstract
The objective of this work is to show how the literary works that have obtained a wide acceptance by readers and that can be categorized as canonical best sellers have, as one of their main characteristics, the production of texts of an academic scientific nature, as well as as well as others of an artistic nature, which allows them to extend their influence beyond the ephemeral nature of the occasional sales success. In this case, we analyze El olvido que seremos, by Héctor Abad Faciolince, which since its status as a best seller has extended its footprint and has fueled other discourses in different formats: with the homonymous title El olvido que seremos, a film was released in 2020 and recently, a graphic novel, which contribute to expanding the original literary text in time and space and contribute to its permanence in the dynamic literary canon.
Downloads
References
Abad Faciolince, Héctor. El olvido que seremos, Madrid, Alfaguara, 2006.
Abad Faciolince, Héctor. Traiciones de la memoria. Bogotá, Alfaguara, 2009.
Abad Faciolince, Héctor. “Entrevista sobre El olvido que seremos”. Radio Nederland. Jose Zepeda, 2011. https://www.youtube.com/watch?v=zNhUmmwk7jo
Abad Faciolince, Héctor. “Estética y narcotráfico”. Revista de Estudios Hispánicos, 42.3, 2008, pp.513-518.
Abad Faciolince, Héctor. “Un poema en el bolsillo”. Letras Libres, 11.128, agosto 2009, pp. 16-25.
Abad Faciolince, Héctor. Traiciones de la memoria. Bogotá, Alfaguara, 2009.
Abad Faciolince, Héctor. “Ya no me siento víctima”. Babelia, 1.293, 3 de septiembre de 2016, pp. 2-3.
Alberca, Manuel. ¿Existe la autoficción hispanoamericana? Cuadernos del CILHA, 7/8, 2005, pp. 115-127.
Alba, Tyto. El olvido que seremos, Barcelona, Salamandra Graphic, 2021.
Belcastro de Almeida, Guilherme. “La justa medida de la muerte: el nacimiento y la muerte del yo en El olvido que seremos de Héctor Abad Faciolince”. Estudios de Literatura Colombiana, n.º 45, 2019, pp. 139–157. https://doi.org/10.17533/udea.elc.n45a08 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.elc.n45a08
Marcuzzi, Josefina “Jorge Carrión: ‘Los humanos y los algoritmos somos compuestos híbridos’”. Telam digital. Cultura, 19/03/ 2023. https://www.telam.com.ar/notas/202303/622964-carrion-escritor-espanol-inteligencia-artificial-libro.html.
Escobar Mesa, Augusto. “Lectura sociocritica de El olvido que seremos: de la culpa moral a la culpa ética”. Revista de Estudios de Literatura Colombiana, n.º 29. Universidad de Antioquia, 2011. https://doi.org/10.17533/udea.elc.12916 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.elc.12916
Escobedo Prieto, María. “Héctor Abad: ‘Nunca estoy seguro de si estoy rememorando o inventando’”. Cuadernos Hispanoamericanos, n.º 719, 2010, pp. 105-116.
Even-Zohar, Itamar. “Factores y dependencias en la cultura. Una revisión de la Teoría de los Polisistemas”. Teoría de los Polisistemas, Montserrat Iglesias Santos (comp.), Madrid, Arco/Libros, 1999, pp. 23-52.
Fanta Castro, Andrea. “Imagenes del tiempo en ‘El olvido que seremos’ de Hector Abad Faciolince”. Revista Letral, n.º 3, 2009, pp. 28-40.
Fokkema, Douwe. “La literatura comparada y el problema de la formación del canon”. Orientaciones en literatura comparada, 1998, pp. 225-249.
García Berrio, Antonio. “Lingüística, literaridad; poeticidad (Gramática, Pragmática, Texto)”. 1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada, vol. II, 1979, pp. 125-168.
Iglesias Santos, Montserrat. “La Teoría de los Polisistemas como desafío a los estudios literarios”. Teoría de los Polisistemas, Montserrat Iglesias Santos (comp.), Madrid, Arco/Libros, 1999, pp. 9-22.
Iriarte, Gabriel. “El editor es un gestor”. Cambio Colombia, 5/05/2023. https://cambiocolombia.com/articulo/placer/el-editor-es-un-gestor-dice-gabriel-iriarte
Leonardi, Emanuele. “Visibilizar lo invisibilizado: los ‘parias de la salud’. El olvido que seremos de Héctor Abad Faciolince”. Orillas, n.º 8, 2019, pp. 255-263.
Martínez, Liliana, “El fenómeno literario de Héctor Abad”. El Tiempo, 4/03/2008. http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-2849939.
Montoya, Pablo. “La novela colombiana actual: marketing, canon y periodismo”. Periplo colombiano, Corti Erminio y Fabio Rodríguez (eds.), Bergamo, University Press, 2014, pp. 31-44.
Muñoz Rico, María; García Rodríguez, Araceli y Cordón García, José Antonio. “Hacia una teoría del best seller canónico: la constitución de un modelo estructural”. Revista General de Información y Documentación, vol. 30, n.º1, 2020, pp. 149-165. https://doi.org/10.5209/rgid.69673 DOI: https://doi.org/10.5209/rgid.69673
Palaversich, Diana. “La seducción de las mafias. La figura del narcotraficante en la narcotelenovela colombiana”. Periferias de la Narcocracia. Ensayos sobre narrativas contemporáneas, Cecilia López Badano (comp.), Buenos Aires, Corregidor, 2015. DOI: https://doi.org/10.1353/hsf.2015.0017
Pérez Sepúlveda, Andrés. “La herencia inmerecida en El olvido que seremos de Hector Abad Faciolince”. Revista Altertexto, vol. 4, 2013.
Ramírez López, Wilmar. “Desmonumentalizar la memoria: una crítica de las representaciones de la violencia en El olvido que seremos”. Revista chilena de literatura. N.º 105, mayo 2022, 631-656. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22952022000100631 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22952022000100631
Rodríguez Santos, José María. Retórica de la ficción narcocriminal. Don Wislow y la guerra contra las Drogas. Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2022.
Todorov, Tzvetan. Los abusos de la memoria. Barcelona, Paidós, 2000.
Trabado Cabado, José Manuel. “Construcción narrativa e identidad gráfica en el cómic autobiográfico: retratos del artista como joven dibujante”. Rilce: Revista de filología hispánica (Ejemplar dedicado a: Identidad y representación en el discurso autobiográfico), vol. 28, n.º 1, 2012, pp. 223-256. DOI: https://doi.org/10.15581/008.28.2997
Vanegas Vásquez, Orfa Kelita. “Memoria y espacio autoficcional en El olvido que seremos de Héctor Abad Faciolince”. Cuadernos del CILHA, vol. 17, n.º 2, 2016, pp. 21-37.
Vélez Restrepo, Luz Elena. “La construcción del personaje del padre en El olvido que seremos. Análisis semio-narratológico”. Universidad EAFIT, 2013.
Vila San Juan, Sergio. Código best seller, Madrid, Alianza, 2014.
Villegas Restrepo, Juan Esteban. “El olvido que seremos de Fernando Trueba". Filología. Gacetilla académica y cultural, vol. 4, n.° 17, 2021, pp. 36-38.
Zuckerman, Albert. Cómo escribir un best seller. Las técnicas del éxito. Barcelona, Grijalbo, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Susana Gil-Albarellos Pérez-Pedrero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.