an Up or The Scenic Deconstruction of Hegemonic Masculinity

Authors

  • Marta Olivas Fuentes Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.vi30.26681

Keywords:

hegemonic masculinity, autofictional theatre, postdramatic theatre, MAn Up

Abstract

Back in 2019, the company Teatro En Vilo, directed by Andrea Jiménez and Noemí Rodríguez, presented on the stage of the Centro Dramático Nacional the show Man Up. Through seven different characters, the piece engages in an in-depth reflection about the very meaning of “the masculine” and the role it carries with it. This work uses an eminently qualitative methodology applied to the analysis of said staging. Therefore, it reflects upon the way different theatrical strategies such as autofiction, postdrama, or the carnival-like aesthetic are used to pass judgment on the consequences of traditional masculinity in an array of fields: identity, family, affections… and the need to rethink, for the future’ sake, new discourses that move away from the hegemonic tales of gender.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abuín González, Anxo. “Poetry and Autofiction in the Performative ‘Field of Action’: Angélica Liddell’s Theater of Passion”. Performing Poetry: Body, Place and Rhythm in the Poetry Performance, Cornelia Gräbner y Arturo Casas (eds.), Amsterdam, Rodopi, 2011, pp. 151-172.

Ariza, Saúl. “‘Las plumas son para las gallinas’: masculinidad, plumofobia y discreción entre hombres”. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, LXXIII, n.º 2, 2018, pp. 453-470.

Bajtín, Mijaíl. La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento. El contexto de François Rabelais. Madrid, Alianza, 1995.

Bergling, Tim. Sissyphobia: gay men and effeminate behavior. Filadelfia, Haworth Press, 2001.

Bourdieu, Pierre. La dominación masculina. Barcelona, Anagrama, 2000.

Butler, Judith. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. Nueva York, Routledge, 1999.

Butler, Judith. “Gender as Performance: An Interview with Judith Butler”. Radical Philosophy: A Journal of Socialist and Feminist Philosophy, 67, 1994, pp. 32–9.

Blanco, Sergio. Autoficción. Una ingeniería del yo. Madrid, Punto de Vista, 2018.

Connell, Raewyn. Masculinities. Cambridge, Polity Press, 1995.

Hooks, Bell. The Will to Change. Men, Masculinity and Love. Nueva York, Washington Square Press, 2005.

García, Raúl Ernesto. Psicopoética. Lenguaje, subjetividad y recreación subversiva del mundo. Buenos Aires, Biblos, 2021.

García Barrientos, José-Luis. «Paradojas de la autoficción dramática». El yo fabulado. Nuevas aproximaciones críticas a la autoficción, Ana Casas (ed.), Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, 2014, pp. 127-146.

González Cascales, Agustín. “Man Up o la masculinidad vista por Teatro en Vilo: ‘Que un hombre se ría de sí mismo es revolucionario’”. Shangay, 13/XI/2019. En línea: https://shangay.com/2019/12/13/man-up-cdn-masculinidad-andrea-jimenez-noemi-rodriguez-entrevista/ [consulta: 5 de noviembre de 2022].

Jiménez, Andrea; Rodríguez, Noemí. Man Up. Madrid, Centro Dramático Nacional, 2020.

Lehmann, Hans-Thies. Postdramatic Theatre. Nueva York, Routledge, 2006.

Levine, Martin P. Gay Macho. The Life and Death of the Homosexual Clone. Nueva York, New York University Press, 1998.

Martínez, Ramón. La cultura de la homofobia y cómo acabar con ella. Madrid, Egales, 2016.

Preciado, Paul B. Un apartamento en Urano. Crónicas del cruce. Barcelona: Anagrama.

Ramírez Rodríguez, José Carlos. Madejas entreveradas. Violencia, masculinidad y poder. Guadalajara, Plaza y Valdés, 2005.

Seidler, Víctor J. “Los hombres heterosexuales y su vida emocional”. Debate feminista, vol. 11, 1995, pp. 78-111.

Published

2023-01-31

How to Cite

Olivas Fuentes, M. (2023). an Up or The Scenic Deconstruction of Hegemonic Masculinity. Revista Letral, (30), 35–50. https://doi.org/10.30827/rl.vi30.26681

Issue

Section

Special Issue