The Will of Dr. Mrs. Frankenstein: Enticement of the Phantastic in the New Spanish Poetry
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.vi30.26668Keywords:
fantastic poetry, identity and fantasy, contemporary Spanish poetry, Andrea Abello, Lola Nieto, Xaime Martínez, Rosa BErbelAbstract
Andrea Abello's poetic debut has radicalized a trend that was already being noted among the new directions of contemporary Spanish poetry. In Duende (2021) the loving feelings are intertwined with the description of a “monster”, which is both masculine and feminine as it embodies one or the other side of its protean nature. The present approach pursues a definition of the fantastic in poetry and how it is a relevant feature when exposing an identity crisis or the desire for a new social and political order. For this, the study of Duende is proposed together with other very recent Spanish book of poems –those of Lola Nieto, Xaime Martínez or Rosa Berbel, among others– where fantasy and science fiction are equally present.
Downloads
References
Abello, A. Duende. Barcelona, Ultramarinos, 2021.
Goethe. J. W. The Essential Goethe. Princeton y Oxford, Princeton University Press, 2016.
Bachmann, I. Invocación a la Osa Mayor. Madrid, Hiperión, 2001.
Berbel, R. Los planetas fantasma. Barcelona, Tusquets, 2022.
Campra. R. (2001). “Lo fantástico: Una isotopía de la transgresión”. Teorías de lo fantástico, D. Roas (ed.), Madrid, Arco/Libros, 2001, pp. 153–191.
Delgado, J. L. “Prensa: Historias de ayer y de hoy. El fantasma del río Darro”. Bajo Albaycín, 11 de marzo de 2019. https://albayzin.info/2019/03/prensa-historias-de-ayer-y-hoy-el-fantasma-del-rio-darro/
De Diego, M. “Entrevista al periodista y escritor Martín Caparrós «Nos resulta más fácil imaginar el final del mundo que el fin del capitalismo»”. Rebelión, 13 de marzo de 2020, https://rebelion.org/nos-resulta-mas-facil-imaginar-el-final-del-mundo-que-el-fin-del-capitalismo/
Ducasse, I. (Lautréamont). Obra completa. Madrid, Akal, 1988.
Eagleton, T. Walter Benjamin o Hacia una crítica revolucionaria. Madrid, Cátedra, 2018.
García Lorca, F. El público. Madrid, Cátedra, 2006.
Fisher, M. Lo raro y lo espeluznante. Barcelona, Ediciones Alpha Decay, 2022.
Juaristi, J. Cantar del destierro (Antología 1969-2019). Sevilla, Renacimiento, 2021.
Kayser, W. Lo grotesco: Su realización en literatura y pintura. Madrid, Antonio Machado Libros, 2010.
Lacou-Labarthe, Ph. y Nancy, J-L. El absoluto literario: Teoría de la literatura del romanticismo alemán. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2013.
Luque Amo, P. “El diario personal en la literatura: Teoría del diario literario”. Castilla. Estudios de Literatura, n.º 7, 2016, pp. 273-306.
Martínez, X. Cuerpos perdidos en las morgues: Una novela de detectives. Barcelona, Ultramarinos, 2018.
Museo Carmen Thyssen Málaga. Entrevistamos a Lola Nieto y Pink Chadora en el III Ciclo de Poesía 'Otras costumbres' [Archivo de vídeo], 17 de agosto de 2022. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Kex2FSQchLw
Nieto, L. Caracol. Santiago de Chile, RIL Editores, 2021.
Panero, L. M. Last River Together. Madrid, Huerga y Fierro Editores, 2014.
Quevedo, F. Selected Poetry of Francisco de Quevedo. Chicago, The University of Chicago Press, 2009.
Quinto, R. “Hay que procurar hacer con las palabras lo que las palabras impiden”. El Coloquio de los Perros, 15 de enero de 2022). https://elcoloquiodelosperros.weebly.com/entrevistas/archives/01-2022
Suárez, G. (Director). Remando al viento [Película]. Andrés Vicente Gómez, Lolafilms, 1976.
Talens, J. Luz de intemperie: Antología personal. México, Textos de difusión cultural, UNAM, 2006.
Todorov, T. Introducción a la literatura fantástica. Ciudad de México, Coyoacán, 2016.
VV. AA. Floreced Mientras: Poesía del Romanticismo alemán. Barcelona, Galaxia Gutenberg, 2017.
White, H. Metahistoria: la imaginación histórica en la Europa del siglo XIX. México, Fondo de Cultura Económica, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.