The Rural Turn in 21st Century Latin American Literature: Definition and Master Lines
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i33.26292Keywords:
rural turn, 21st Latin American literature, country and city, narratives of returnAbstract
In previous articles, I postulated the existence of a rural turn in the 21st century Colombian novels. I also noted that this aspect was not limited to the national borders, but it was possible to talk about it in Latin American terms. Hence, this work specifies the notion of rural turn from a continental perspective. To do it, I review the discursive context in which this turn occurs and elucidate its main features from the study of three novels: Valeria Luiselli’s Lost Children Archive. A novel, Samanta Schweblin’s Fever Dream, and Lina Meruane’s Rotten Fruit. I conclude by proposing a definition of the Latin American rural turn based on a Rancierean reading and exposing what I consider its three master lines: insertion in the global reality, relationship with otherness, and political and aesthetic searches.
Downloads
References
Agamben, Giorgio. “¿Qué es lo contemporáneo?”. Recuperado de https://19bienal.fundacionpaiz.org.gt/wp-content/uploads/2014/02/agamben-que-es-lo-contemporaneo.pdf, 2008.
Aínsa, Fernando. Narrativa hispanoamericana del siglo XX. Del espacio vivido al espacio del texto. Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, 2003.
Andermann, Jens. Tierras en trance. Arte y naturaleza después del paisaje. Santiago, Metales Pesados, 2018.
Castany, Bernat. Literatura posnacional. Murcia, Ediciones de la Universidad de Murcia, 2007.
Coccia, Emanuele. La vida de las plantas. Buenos Aires, Miño y Dávila, 2017.
De Leone, Lucía. “Imaginaciones rurales argentinas: el campo como zona de cruce en expresiones artísticas contemporáneas”. Cuadernos de Literatura, nº. 40, vol. XX, 2016, pp. 181-203.
Deleuze, Gilles y Guattari, Félix. Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia, Pre-Textos, 2010.
Esposito, Roberto. Immunitas. Protección y negación de la vida. Buenos Aires, Amorrortu, 2005.
Franco, Jean. Una modernidad cruel. Ciudad de México, Fondo de Cultura Económica, 2016.
Fuguet, Alberto y Gómez, Sergio. “Presentación del país McOndo”. McOndo, Albero Fuguet y Sergio Gómez (eds.), Madrid, Grijalbo Mondadori, 1996, pp. 9-18.
Giorgi, Gabriel. Formas comunes. Animalidad, cultura, biopolítica. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2015.
Gutiérrez Giraldo, Rafael. “Adiós a Macondo: anotaciones sobre narrativa latinoamericana contemporánea”. Cuadernos de Literatura, nº. 14, vol. 26, 2009, pp. 52-71.
Heffes, Gisela (2021). “Escrituras tóxicas: cuerpos y paisajes alterados”. Tekoporá. Latin América Review of Environmental Humanities and Territorial Studies, nº. 1, vol. 3, 2021, pp.348-370.
Luiselli, Valeria. Desierto sonoro. Madrid-Ciudad de México, Editorial Sexto Piso, 2020.
Martín-Barbero, Jesús. Al sur de la modernidad. Comunicación, globalización y multiculturalidad. Pittsburgh, Universidad de Pittsburgh, 2001.
Matijasevic, María Teresa y Ruiz, Alexander. “La construcción social de lo rural”. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, nº. 3, vol. 5, 2013, pp. 24-41.
Meruane, Lina. Fruta podrida. Santiago de Chile, Fondo de Cultura Económica, 2007.
Molloy, Sylvia (2010). “Intervenciones patrias. Contratos afectivos”. XXIX Congreso de la Asociación de Estudios Latinoamericanos (LASA), Mabel Moraña (organizadora de foro), Toronto, Canadá, 2010, s.p.
Montaldo, Graciela. “El cuerpo de la patria: espacio, naturaleza y cultura en Bello y Sarmiento”. Hispamérica, nº. 68, vol. 23, 1994, pp. 3-20.
Mora, Vicente Luis. “Globalización y literaturas hispánicas. De lo posnacional a la novela glocal”. Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, nº. 1, vol. II, 2014, pp. 319-344.
Mora, Vicente Luis. “Líneas de fuga neorrurales de la literatura española contemporánea”. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, número extraordinario 4, 2018, pp. 198-221.
Müller, Gesine y Gras, Dunia. “Introducción”. América Latina y la literatura mundial. Mercado editorial, redes globales y la invención de un continente, Gesine Müller y Dunia Gras (eds.), Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert, 2015, s.p.
Noguerol, Francisca. “Narrar sin fronteras”. Entre lo local y lo global. La narrativa latinoamericana en el cambio de siglo (1990-2006), Jesús Montoya y Ángel Esteban (eds.), Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, 2008, pp. 19-34.
Noguerol, Francisca. “Contra el Capitaloceno: escrituras subversivas en el siglo XXI”. Anfractuosités de la fiction: inscriptions du politique dans la littérature hispanophone contemporaine, Martha Waldegaray (ed.), Reims, ÉPURE, 2020, pp. 51-75.
Padilla, Ignacio. “Septenario de bolsillo”. Manifiesto Crack y Postmanifiesto del Crack, 1996-2016, Ricardo Chávez et al., Veracruz, Universidad Veracruzana, 2018, pp. 37-42.
Piatti, Barbara et al. “Mapping Literature: Towards a Geography of Fiction”. Cartography and Art, William Cartwright, Georg Gartner y Antje Lehn (eds.), Berlin-Heidelberg, Springer-Verlag, 2009, pp. 177-192.
Prieto, Julio. La escritura errante. Ilegibilidad y políticas del estilo en Latinoamérica. Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, 2016.
Quesada-Gómez, Catalina. “Literatura y globalización: la narrativa hispanoamericana en el siglo XXI (espacio, tiempo, géneros)”. Lecciones doctorales. Universidad de Antioquia, núm. 14, 2014, pp. 1-36.
Rama, Ángel. La ciudad letrada. Santiago de Chile, Tajamar Editores, 2004.
Rancière, Jacques. El desacuerdo. Política y filosofía. Buenos Aires, Ediciones Nueva Visión, 1996.
Rancière, Jacques. El reparto de lo sensible. Estética y política. Santiago de Chile, LOM, 2009.
Resina, Joan. “The modern rural”. The New Ruralism. An Epistemology of Transformed Space, Joan Resina y William Viestenzeds (eds.). Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, 2012, pp. 7-25.
Saldarriaga-Gutiérrez, Sebastián. “Giro rural y memorias del conflicto armado en la novela colombiana del siglo XXI”. Catedral Tomada, nº. 8, vol. 15, 2020, pp. 35-61.
Saldarriaga-Gutiérrez, Sebastián. “Memoria y territorio rural en Elástico de sombra, de Juan Cárdenas”. Desacuerdos, crisis y movimientos. Miradas contemporáneas a las expresiones literarias y culturales latinoamericanas, Sebastián Saldarriaga-Gutiérrez et al. (Eds.), Bogotá, Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2022, pp. 33-46.
Sarlo, Beatriz. “Prólogo a la edición en español. Raymond Williams: del campo a la ciudad”. El campo y la ciudad, Reymond Williams, Buenos Aires, Editorial Paidós, 2001, pp. 11-22.
Schweblin, Samanta. Distancia de rescate. Bogotá, Penguin Random House, 2020.
Shklovski, Víktor. «El arte como artificio». Teorías literarias del siglo XX. Una antología, José Manuel Cuesta Abad y Julián Jiménez Heffernan (eds.). Madrid, Ediciones Akal, 2005, pp. 68-73.
Williams, Raymond. El campo y la ciudad. Buenos Aires, Editorial Paidós, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sebastián Saldarriaga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.