State: Mutant. Moho, by Paulette Jonguitud and The Animal on the Stone, by Daniela Tarazona

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.vi30.26072

Keywords:

contemporary narrative, mutation, animal, vegetable

Abstract

This text analyzes the mutant processes of the protagonists of the novels The Animal on the Stone, by Daniela Tarazona, and Moho, by Paulette Jonguitud. From a hermeneutic reading, it is established how the transformation process makes it possible to get out of grieving, access parallel to human logics and leave a legacy that establishes the potential of inhabiting the mutant.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alemany-Bay, Carmen. “Narrar lo inusual: Bestiaria vida de Cecilia Eudave y El animal sobre la piedra de Daniela Tarazona. Romance Notes, LVI, 1, 2016, 131-42.

Bombal, María Luisa. La amortajada. Barcelona, Seix Barral, 1988 [1938].

Brunet, Marta. Aguas Abajo. Santiago de Chile, Nascimento, 1943.

Castro Ricalde, Maricruz. “Cuerpo y violencia. Novísimas novelistas mexicanas: Daniela Tarazona y Bibiana Camacho”. Les Ateliers du SAL, 3, 2013, 66-79.

Coleman Vera Ruth. Beyond the Anthropocene: Multispecies Encounters in Contemporary Latin American Literature, Art, and Film. Tesis doctoral, Arizona, Arizona State University, 2017.

Díez Cobo Rosa María. “Lo que habita en mí: metamorfosis corporales insólitas en tres narradoras mexicanas contemporáneas”. 2016: https://www.academia.edu/41448776/Lo_que_habita_en_m%C3%AD

Donnoli, Vicente Felipe, Mariela Paola Bátiz, Guillermo Federico Rodríguez. “Delirio de licantropía: cuerpo e identidad”. Alcmeon, Revista Argentina de Clínica Neuropsiquiátrica, vol. 19, 1, noviembre, 2014, 5 - 18.

Fernández Martínez, Sergio. La mujer asediada. Cartografías corporales en el simulacro posmoderno. Tesis de maestría. León, Universidad de León, 2015.

Freud, Sigmund. Duelo y Melancolía. En Obras Completas, Tomo XIV. Buenos Aires, Amorrortu, 1989 [1917/1915].

Giorgi, Gabriel. Formas Comunes. Animalidad, cultura, biopolítica. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2014.

Girard, René. Mentira romántica, verdad novelesca. Caracas, Universidad Central de Venezuela, 1963.

Jonguitud, Paulette. Moho. Fondo Editorial Tierra Adentro, Ciudad de México, 2010.

Lacoue-Labarthe, Philippe. La poesía como experiencia. Madrid, Arena libros, 2006.

Lambarry, Alejandro. The animal voice in Hispano-American literature from the second half of the XXth century. La voz animal en la literatura Hispanoamericana de la segunda mitad del siglo XX. París, Université Paris-Sorbonne. Tesis doctoral. 2013: HAL Id: tel-00817996. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00817996

Lambarry, Alejandro. “Los estudios animales en la literatura hispanoamericana contemporánea”. Question, 1, 64, octubre-diciembre, 2019.

López, Laura. “Bitácora de una metamorfosis. Moho, de Paulette Jonguitud Acosta”, Romance Notes, núm. 54, editado por Oswaldo Estrada, University of North Carolina- Chapel Hill, 2016, 93-103.

Loría Araujo, David. “Hacia otra piel: Del cuerpo ‘infectado’ al devenir corporal en Cecilia Eudave, Paulette Jonguitud y Guadalupe Nettel”. En Quijano Velasco, Mónica, Cruz Arzabal, Roberto, Santangelo, Eugenio y Velázquez Soto, Armando Literaturas en México (1990-2018). Poéticas e intervenciones. Ciudad de México, Universidad Nacional Autónoma de México, 2019, 161-182 Disponible en: https://www.aacademica.org/david.loria.araujo/13

Nieto, Irad. “El animal sobre la piedra, de Daniela Tarazona y La última partida, de Gerardo Piña”. Letras libres, 2009. Disponible en http://www.letraslibres.com/revista/libros/el-animal-sobre-la-piedra-de-daniela-tarazona-y-la-ultima-partida-de-genaro-pina

Rilke, Rainer María. Elegías de Duino. Boletín editorial de El Colegio de México, número 102, Ciudad de México, 2003.

Ruiz Pérez Nieves. “La metamorfosis del ‘Yo-Piel’ y el cuerpo vacío/invadido a través de la narrativa de lo inusual en Moho, de Paulette Jonguitud Acosta”. Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico. VIII, 1 (primavera/spring), 2020, 49-69. Disponible en: https://doi.org/10.5565/rev/brumal.651

Serratos, Francisco. “El devenir animal del sujeto femenino: Tarazona, Lispector, Braidotti”. Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades. Volumen 51, enero-junio, 2017, 95-106. DOI: http://dx.doi.org/10.20983/noesis.2017.1.6

Sorin, Ana. “Subjetividad material, subjetividad vegetal: apuntes para pensar un poshumanismo vegetal desde la escritura de Jacques Derrida”. Actas de la IX Jornadas Nacionales de Antropología Filosófica. Universidad de Mar del Plata. 2018, Disponible en: https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/131274/CONICET_Digital_Nro.20d7b2c6-af68-4e53-9e8b1681a2afad6_B.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Tarazona, Daniela. El animal sobre la piedra. Buenos Aires, Entropía, 2011 [2008].

Tarazona, Daniela. “Los cuerpos insólitos en tres novelas de escritoras mexicanas contemporáneas”. Javier Ordiz Vázquez (ed.), Estrategias y figuraciones de lo insólito en la narrativa mexicana (siglos XIX-XXI), Berna, Peter Lang, 2014, 179-196.

Vivero Marín, Cándida. “Los roles de género se mantienen: Tres narradoras mexicanas nacidas durante la década de 1970.” Revista de literatura mexicana contemporánea 17, 49, 2011, 71-82.

Published

2023-01-31

How to Cite

Velásquez Guzmán, M. (2023). State: Mutant. Moho, by Paulette Jonguitud and The Animal on the Stone, by Daniela Tarazona. Revista Letral, (30), 191–214. https://doi.org/10.30827/rl.vi30.26072

Issue

Section

Miscellanea