Poetics and fragment in minifiction. The decalogues of the journal El cuento en red
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i27.21266Keywords:
minifiction; short story; decalogues; literary theoryAbstract
The elliptical aesthetic and the short extension that defines minifiction has also materialised in the expression of its poetics, which has often opted to resort to fragmentary texts to explain the short story, thus combining theory and practice in hyper-brief forms.
An example of this is the numerous decalogues that reflect the playful, ironic, parodic and countercultural aspect of minifiction and demonstrate the poetics of the fragment common in post-modernity. In this paper, we will analyse the decalogues published in the Mexican magazine El cuento en red, dedicated to micro-narrative, focusing on the contribution of these texts to the construction of a poetics of minifiction, based on the creative conscience of their authors.
Downloads
References
Alanís, Armando. “Decálogo de la minificción”. El Cuento en Red. Revista Electrónica de Teoría de la Ficción Breve, 24, otoño, 2011, p. 113.
Brasca, Raúl. “Decálogo del buen microficcionista”. El Cuento en Red. Revista Electrónica de Teoría de la Ficción Breve, 25, primavera, 2012, p. 49.
Cutillas, Ginés. “Decálogo del perfecto microrrelatista”. El Cuento en Red. Revista Electrónica de Teoría de la Ficción Breve, 27, primavera, 2013, pp. 57-58.
Chavezmaya, Marco Aurelio. “Decálogo”. El Cuento en Red. Revista Electrónica de Teoría de la Ficción Breve, 28, otoño, 2013, p. 43.
Epherra, Edgardo Ariel. “Microficción. 20 certezas provisorias”. El Cuento en Red. Revista Electrónica de Teoría de la Ficción Breve, 27, primavera, 2013, pp. 59-60.
González Cuevas, Enrique Ángel. “Metafísica de las costumbres. Decálogo”. El Cuento en Red. Revista Electrónica de Teoría de la Ficción Breve, 29, verano, 2014, p. 38.
Lavín, Mónica. “Decálogo del escritor súbito (de utilidad para el escritor de minificciones)”. El Cuento en Red. Revista Electrónica de Teoría de la Ficción Breve, 26, otoño, 2012, p. 76.
Monsreal, Agustín. “Decálogo (indispensable) del perfecto cuentista”. El Cuento en Red. Revista Electrónica de Teoría de la Ficción Breve, 23, primavera, 2011, p. 33.
Monterroso, Augusto. “Decálogo del escritor”, El Cuento en Red. Revista Electrónica de Teoría de la Ficción Breve, 25, primavera, 2012, p. 48.
Neuman, Andrés. “10 microapuntes sobre el microcuento”. El Cuento en Red. Revista Electrónica de Teoría de la Ficción Breve, 24, otoño, 2011, p. 113.
Rodríguez, Adriana Azucena. “Cuentos mínimos a grandes rasgos (nodecálogo)”. El Cuento en Red. Revista Electrónica de Teoría de la Ficción Breve, primavera, 2011, p. 34.
Vique, Fabián. “Decálogo del perfecto minificcionista”. El Cuento en Red. Revista Electrónica de Teoría de la Ficción Breve, 29, verano, 2014, p. 39.
b) Bibliografía citada
Andres-Suárez, Irene. El microrrelato español. Una estética de la elipsis. Palencia, Editorial Menoscuarto, 2010.
Bourdieu, Pierre. O campo literario. Ames, Laiovento, 2004 [1991].
Calvo Revilla, Ana. “Institucionalización y canonización del microrrelato. Las revistas como espacios de creación, circulación y difusión del género”. Elogio de lo mínimo. Estudios sobre microrrelato y minificción en el siglo XXI, Ana Calvo Revilla (ed.), Madrid – Frankfurt, Iberoamericana – Vervuert, 2018, pp. 43-91.
Chirinos, J.C. et al. (eds.). Pequeñas resistencias 3: antología del nuevo cuento sudamericano. Madrid, Páginas de Espuma, 2004.
Jaramillo Levi (ed.). Pequeñas resistencias 2: antología del cuento centroamericano contemporáneo. Madrid, Páginas de Espuma, 2003.
Menéndez, Ronaldo; Padilla, Ignacio y Risco, Enrique del (eds.). Pequeñas resistencias 2: antología del cuento norteamericano y caribeño. Madrid, Páginas de Espuma, 2005.
Merino, José María. “De relatos mínimos”. Poéticas del microrrelato, David Roas (comp.), Madrid, Arco Libros, 2010, pp. 231-237.
Núñez Sabarís, Xaquín. “Resistencia y canonización en el microrrelato: de la teoría y crítica a las antologías especializadas”. Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, vol. 1, nº 2, pp. 325-346.
Núñez Sabarís, Xaquín y Ribeiro, Eunice. “Taxonomia del microrrelato hispánico del siglo XXI: propuestas metodológicas de investigación en (la) red”. Microrrelato hipermedial: aproximaciones teóricas y didácticas, Ana Calvo Revilla y Eva Álvarez Ramos (eds.), Berlin, Peter Lang, pp. 79-98.
Neuman, Andrés (ed.). Pequeñas resistencias: antología del nuevo cuento español. Madrid, Páginas de Espuma, 2010a [2002].
Neuman, Andrés (ed.) Pequeñas resistencias 5: antología del nuevo cuento español (2001-2010). Madrid, Páginas de Espuma, 2010b.
Noguerol, Francisca. “Micro-relato y posmodernidad: textos nuevos para un final de milenio”. Poéticas del microrrelato, David Roas (comp.), Madrid, Arco Libros, 2010, pp. 77-100.
Perucho, Javier. Decálogos y poéticas del microrrelato. Lima, Micrópolis, 2019.
Roas, David. “Sobre la esquiva naturaleza del microrrelato”. Poéticas del microrrelato, David Roas (comp.), Madrid, Arco Libros, 2010, pp. 9-42.
Valls, Fernando. Mar de pirañas. Nuevas voces del microrrelato español. Palencia, Menoscuarto, 2013.
Zavala, Lauro (ed.). Teorías de los cuentistas. México, UNAM, 1995.
Zavala, Lauro. “Fragmentos, fractales y fronteras: Género y lectura en las series de narrativa breve”. Revista de Literatura, vol. 66, nº 131, 2004, pp. 5-22.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.