The influence of the training received in the production and dissemination of audiovisual content in adolescents in Ibero-America
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i26.17725Keywords:
Media competition, adolescence, Iberoamerica, audiovisual productionAbstract
One of the pillars of adolescent education is the construction of identity; in this sense, online audiovisual platforms –such as YouTube–, exert an outstanding influence, by becoming meeting points for young people with similar concerns and points of view. In this non-experimental study, with a correlational scope and a quantitative approach, we have conducted a survey of 3,195 adolescents from Brazil, Colombia, Spain, Mexico, Peru and Portugal. In the results, we contrast the general hypothesis, that is, the existence of an indirect effect of the influence in the making or production of videos, on the dissemination of audiovisual products, from the mediation exerted by the training received and the moderation of the type of educational center to which the young people consulted are assigned.
Downloads
References
Abril, J. A. & León, G. A. “Nueva cultura audiovisual y ciberculturas juveniles: sociabilidad y apropiación mediática de jóvenes en el ciberespacio”. Revista Internacional de Cultura Visual, nº 3, vol. 2, 2016, pp. 101-109. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v3.320
Aguaded, I. & Pérez, A. “Estrategias para la alfabetización mediática: competencias audiovisuales y ciudadanía en Andalucía”. New Approaches in Educational Research, nº 1, vol. 1, 2012, pp. 25-30. https://doi.org/10.7821/naer.1.1.22-26
Aguaded, I.; Marín, I. & Caldeiro, M. C. “Desarrollo de la competencia mediática en el contexto iberoamericano”. LETRAL, nº 20, 2018, pp. 156-182.
Arends, I. S., & Hordijk, M. A. “Physical and Virtual Public Spaces for Youth: The Importance of Claiming Spaces in Lima, Peru”. En Nairn, K. & Kraftl, P. (Eds). Space, Place, and Environment. Geographies of Children and Young People. Singapur, Springer, 2016, pp. 1-19.
Barredo Ibáñez, D. “Religious Commitment, Subjective Income, and Satisfaction towards the Functioning of Democracy in Latin America. A Media-tion Analysis Model Based on Latinobarómetro”. Religions, nº 9, 2018, pp. 1-12. https://doi.org/10.3390/rel9060198
Barredo Ibáñez, D.; De la Garza, D.; Freundt, Ú.; Pinto, K. T. & Días, D. L. “Cuestionando la existencia del prosumer en Iberoamérica. Un estudio sobre los universitarios de Colombia, Perú, Chile y España”. LETRAL, nº 20, 2018, pp. 183-205.
Caldeiro, M. C. & Aguaded, J. I. “«Estoy aprendiendo, no me molestes» la competencia mediática como forma de expresión crítica de nativos e inmigrantes digitales”. Redes.com, nº 12, 2015, pp. 27-45. https://doi.org/10.15213/redes.n12.p26
Comisión Europea. The European Digital Competence Framework for Citizens. Luxemburgo, Unión Europea, 2016.
De la Fuente, J.; Lacasa, P. & Martínez-Borda, R. “Adolescentes, redes sociales y universos transmedia: la alfabetización mediática en contextos participativos”. Revista Latina de Comunicación Social, nº 74, 2019, pp. 172-196. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1326
DOUE. Recomendación sobre la alfabetización mediática en el entorno digital para una industria audiovisual y de contenidos más competitiva y una sociedad del conocimiento incluyente. 2009. Web. 20 Ago. 2009.
Ferrés, J. “La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores”. Comunicar, nº 29, 2007, pp. 100-107.
Ferrés, J. & Piscitelli, A. “La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores”. Comunicar, nº 38, vol. XIX, 2012, pp. 7582.
Hayes, A. F. Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach . Nueva York, Guilford Press, 2018.
Lazer, D.; Baum, M.; Benkler, Y.; Berinsky, A.; Greenhill, K.; Menczer, F.; Metzger, M.; Nyhan, B.; Pennycook, G.; Rothschild, D.; Schudson, M.; Slogan, S.; Sunstein, C.; Thorson, E.; Watts, D. & Zittrain, J. “The science of fake news”. Science, nº 6380, vol. 359, 2018, pp. 2-4. https://doi.org/10.1126/science.aao2998
Marín, I.; Díaz, E. & Aguaded, I. “La competencia mediática en niños y jóvenes: La visión de España y Ecuador”. Chasqui, nº 124, 2013, pp. 41-47.
Mateus, J. C.; Andrada, P. & Ferrés, J. “Evaluar la competencia mediática: una aproximación crítica desde las perspectivas pedagógica, política y metodológica”. Revista de Comunicación, nº 18, vol. 2, 2019, pp. 287-301. https://doi.org/10.26441/RC18.2-2019-A14
Mayurgo, C.; Moix, M.; Ricart, M. & Reñé, S. “Representación mediática y producción audiovisual adolescente”. Comunicar, nº 25, 2005, pp. 1-7.
Medina, A. & Ballano, S. “Retos y problemáticas de la introducción de la educación mediática en los centros de secundaria”. Revista de Educación, nº 369, 2015, pp. 135-159. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-369-293
Pérez, A. & Delgado, A. “De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores”. Comunicar, nº 39, vol. XX, 2012, pp. 25-34.
Pérez, V.; Pastor, Y. & Abarrou, S. “YouTubers videos and the construction of adolescent identity”. Comunicar, nº 55, vol. XXVI, 2018, pp. 61-70. https://doi.org/10.3916/C55-2018-06
Ramírez, A. & González, N. “Competencia mediática del profesorado y del alumnado de educación obligatoria en España”. Comunicar, nº 49, vol. XXIV, 2016, pp. 49-58. http://dx.doi.org/10.3916/C49-2016-05
Ritzer, G. & Jurgenson, N. “Production, Consumption, Prosumption. The nature of capitalism in the age of the digital ‘prosumer’”. Journal of Con-sumer Culture, nº 10, vol. 1, 2010, pp. 13-36.
Santibáñez, J.; Campión, R. S.; Pérez, C.; Sáenz, M. & Tejada, S. “Competencia en comunicación audiovisual en un entorno digital en la enseñanza no universitaria: necesidades y carencias”. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, nº 15, vol. 3, 2016, pp. 127- 139. https://doi.org/10.17398/1695288X.15.3.127
Toffler, A. La Tercera Ola. Ciudad de México, Edivisión, 1981.
Wilson, Carolyn; Grizzle, A.; Tuazon, R.; Akyempong, K. & Cheung, C.-K. Alfa-betización mediática e informacional. Curriculum para profesores. París, UNESCO, 2011.
Zacarés, J., Iborra, A., Tomás, J., & Serra, E. (2009). “El desarrollo de la identidad en la adolescencia y adultez emergente: una comparación global frente a la identidad en dominios específicos”. Anales de Psicología, nº 25, vol. 2, 2009, pp. 316-329.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.