CONSTRUCCIÓN DE UN INSTRUMENTO PARA MEDIR LAS NECESIDADES DE ORIENTACIÓN VOCACIONAL EN ESTUDIANTES PREUNIVERSITARIOS
DOI:
https://doi.org/10.30827/eticanet.v25i1.32700Keywords:
Vocational guidance, Content validation, Psychometric instrumentsAbstract
The construction of an instrument to measure vocational orientation needs in pre-university students arises as a response to the lack of specific tools to support the academic and professional decision-making process in the Dominican Republic. This study aimed to design and validate a questionnaire to accurately identify these needs. The methodology included an expert judgment process to evaluate the clarity, relevance, and pertinence of the items; a pilot test with pre-university students to assess its applicability; and psychometric analyses such as the Aiken's V coefficient, Cronbach's Alpha, and exploratory factor analysis. The results demonstrated high content validity and internal consistency, with coefficients exceeding 0.95, confirming the instrument's robustness. This development represents a fundamental tool to strengthen vocational orientation within the Dominican educational context, providing students with a reliable resource to make informed decisions aligned with their interests and personal goals.
Downloads
References
Apesteguia, V. I. (2022). Pensamiento crítico y orientación vocacional en estudiantes preuniversitarios - Lima, 2021. [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo, Lima]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/85233
Areces, D., Rodríguez-Muñiz, L. J., Suárez-Álvarez, J., Cueli, M., & Muñiz, J. (2016). ¿Cuáles son los motivos y las fuentes de información más utilizados por el alumnado de bachillerato para elegir carrera universitaria? Informes de Evaluación 4. Consejería de Educación y Cultura del Gobierno del Principado de Asturias. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/155133/2016-Informe-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bravo, G., & Vergara, M. A. (2018). Factores que determinan la elección de carrera profesional: en estudiantes de undécimo grado de colegios públicos y privados de Barrancabermeja. Revista Psicoespacios, 12(20), 47-58. https://doi.org/10.25057/21452776.1000 DOI: https://doi.org/10.25057/21452776.1000
Cisneros-Bravo, B. E., Rodríguez-Aguilar, R. M., Niño-Membrillo, Y. E., & Cuevas-Rasgado, A. D. (2023). Falta de orientación vocacional como factor en la deserción universitaria. Caso de estudio: zona Oriente del Estado de México. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(27), 1-25. https://doi.org/10.23913/ride.v14i27.1715 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v14i27.1715
Colton, D., & Covert, R. W. (2007). Designing and constructing instruments for social research and evaluation. John Wiley & Sons.
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Sage.
Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297-334. https://link.springer.com/article/10.1007/bf02310555 DOI: https://doi.org/10.1007/BF02310555
Cruz-Ramírez, M., & Martínez-Cepena, M. C. (2020). Origen y desarrollo de un índice de competencia experta: el coeficiente k. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 19(10), 40-56. http://relmis.com.ar/ojs/index.php/relmis/article/view/origen_desarrollo_indice_competencia_experta/7
Chaves-Montero, Y., & Rivera-Rojas, F. (2023). Necesidades vocacionales de las personas usuarias del Centro de Orientación Vocacional-Ocupacional de la Universidad de Costa Rica. Revista Costarricense de Orientación, 2(2), 1-15. https://doi.org/10.54413/rco.v2i2.38 DOI: https://doi.org/10.54413/rco.v2i2.38
Dillon-Pérez, F., Rojas-Londoño, D., Lara-Ramos, E., & Freire-Muñoz, I. (2023). Orientación vocacional y profesional como alternativa en la elección de carreras universitarias. Revista Cátedra, 6(1), 78-91. https://doi.org/10.29166/catedra.v6i1.4109 DOI: https://doi.org/10.29166/catedra.v6i1.4109
do Céu Taveira, M., & Rodríguez-Moreno, M. L. (2014). La gestión personal de la carrera y el papel de la orientación profesional. Teoría, práctica y aportaciones empíricas. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 335-345. https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11536 DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11536
Escobar Pérez, J., & Cuervo Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 27-36. http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/7113/8574/5708/Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf
Estrada Perea, B. M. E., Pérez, E. A. C., & López-Ríos, V. I. (2023). Factores que determinan la elección de carrera profesional: Análisis aplicado a aspirantes y estudiantes de primeros semestres de programas de educación superior. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E62), 5-15. https://www.risti.xyz/issues/ristie62.pdf
González Hernández, M., Suárez Flores, M., Aguirre Bravo, A. A., & Bogarín Correa, M. R. (2023). Pertinencia de la orientación vocacional. Caso: alumnos de nuevo ingreso a la Licenciatura en Contaduría. Revista CISA, 5(5), 35-54. https://revista-cisa.com/index.php/cisa/article/view/38/56 DOI: https://doi.org/10.58299/cisa.v5i5.38
González-Navarro, S., Pérez, J. y Gómez, M. (2020). Madurez y autoeficacia vocacional.
Henson, R. K. (2001). Understanding internal consistency reliability estimates: A conceptual primer on coefficient alpha. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34(3), 177-189. DOI: https://doi.org/10.1080/07481756.2002.12069034
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw-Hill.
Holland, J. L. (1997). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments (2ª ed.). Prentice-Hall.
Kaufman, R. (2006). Change, choices, and consequences: A guide to mega thinking and planning. HRD Press.
Lucas-Bermúdez, J., & García-Murillo, G. (2024). Estrategia de Orientación Vocacional para la motivación hacia el estudio de profesiones de perfil técnico en los hijos de familias disfuncionales del Bachillerato. 593 Digital Publisher CEIT, 9(3), 121-136. https://doi.org/10.33386/593dp.2024.3.2336 DOI: https://doi.org/10.33386/593dp.2024.3.2336
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
Macías-González, G. G., Caldera-Montes, J. F., & Salán-Ballesteros, M. N. (2019). Orientación vocacional en la infancia y aspiraciones de carrera por género. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 26(80), 1-23. https://doi.org/10.29101/crcs.v26i80.10516 DOI: https://doi.org/10.29101/crcs.v26i80.10516
Manzini, J. L. (2000). Declaración de Helsinki: principios éticos para la investigación médica sobre sujetos humanos. Acta Bioethica, 6(2), 322-234. http://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2000000200010 DOI: https://doi.org/10.4067/S1726-569X2000000200010
Merino-Soto, C. (2023). Aiken’s V Coefficient: Differences in Content Validity Judgments. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano y Salud, 20(1), 1-10. https://doi.org/10.15359/mhs.20-1.3 DOI: https://doi.org/10.15359/mhs.20-1.3
Ministerio de Economía, Planificación y Desarrollo (2020). MEPyD lanza portal que ayuda a jóvenes a escoger con precisión carreras universitarias. Gobierno de la República Dominicana Economía, Planificación y Desarrollo. https://mepyd.gob.do/mepyd-lanza-portal-ayuda-jovenes-escoger-precision-carreras-universitarias/
Murillo-Moreira, J. A. y Vallejo-Valdivieso, P. A. (2022). La orientación vocacional y su influencia en la elección de carreras universitarias. Episteme Koinonía: Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 5(Extra1), 34-53. https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1683 DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1683
Rascovan, S. y Del Compare, M. (1999). La orientación vocacional en la Argentina. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 3(1), 9-16. https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1414-88891999000100016&script=sci_arttext
Secretaría de Educación Pública de México (2018). Modelo de orientación vocacional-ocupacional: Para la transición de los estudiantes de la educación básica a media superior y superior. Guía de aplicación para el bachillerato general con capacitación para el trabajo (2ª ed.). Subsecretaría de Educación Media Superior.
Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach's alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53-55. https://doi.org/10.5116/ijme.4dfb.8dfd DOI: https://doi.org/10.5116/ijme.4dfb.8dfd
Viceministerio de Planificación y Desarrollo Educativo. (2022). Informe OAI-806-2022 Dirección de Orientación y Psicología. Ministerio de Educación, República Dominicana. Hernández 2022
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree to the following terms: The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may lead to productive exchanges as well as further citation. Earliest and greatest of published works (See The Effect of Open Access).