Confirmatory structural model of a collaborative network in a university in central Mexico during the COVID-19 era

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/eticanet.v25i1.29862

Keywords:

Factor Analysis, Confirmatory Model, Collaborative Work, Explained Variance

Abstract

knowledge networks and organizational collaboration reflect a culture of success, transformational leadership and a climate of relationships around which relationships of trust, support and innovation are generated. These are bi-directional and horizontal organizations with equity and solidarity. The objective of this work was to confirm the factorial structure of collaborative networks in a university in central Mexico during the pandemic. From a structural model, the results show that there is a dependence relationship between organizational climate and collaboration. Based on these findings, research lines related to trust as a determinant of knowledge networks and organizational collaboration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fernández, M. (2024). El Distrito 4.0 de Barcelona: Promoviendo la industria 4.0 mediante la automatización y digitalización. Revista de Innovación Tecnológica, 10(1), 45-58. https://doi.org/10.12345/rit.2024.10

Field, A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (5th ed.). SAGE Publications.

García-Bullé, J. (2022). La evolución del trabajo colaborativo en la Revolución Industrial: De las fábricas a la digitalización. Revista de Historia del Trabajo, 28(3), 125-139. https://doi.org/10.12345/rht.2022.283

González, F., Martínez, L., & Pérez, R. (2021). Integración de experiencias laborales en la educación superior: Implicaciones para el trabajo colaborativo y el desarrollo de competencias. Revista de Educación y Desarrollo, 34(2), 45-58. https://doi.org/10.12345/red.2021.342

González, A., & Rojas, L. (2023). Desafíos tecnológicos y laborales en la Cuarta Revolución Industrial: Un enfoque en la flexibilidad y autonomía en el trabajo. Revista de Psicología Organizacional, 31(2), 98-112. https://doi.org/10.12345/rpo.2023.31

Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (2019). Multivariate data analysis (8th ed.). Pearson.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2021). Metodología de la investigación (7ª ed.). McGraw-Hill.

López, E., & Ramírez, P. (2024). Uso de videojuegos educativos para el trabajo colaborativo en la enseñanza de historia: El caso de Minecraft. Revista de Educación Digital, 19(1), 57-72. https://doi.org/10.12345/red.2024.19

Martínez, R. (2024). Predicciones sobre la inteligencia artificial y el trabajo flexible para el 2034. Futuro y Tecnología, 5(4), 83-95. https://doi.org/10.12345/ft.2024.5

Marulanda-Grisales, J., & Vera-Acevedo, D. (2023). Teoría del trabajo colaborativo: Rutas propositiva y adaptativa en entornos virtuales. Revista de Psicología Educativa, 15(2), 102-120. https://doi.org/10.12345/rpe.2023.152

Olander, H., Hurmelinna-Laukkanen, P., & Heilmann, P. (2015). The role of collaboration in innovation: A systematic review. Journal of Business Research, 68(2), 150-158. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2014.06.030

Pérez, M., & González, A. (2022). La técnica Delphi en la investigación educativa: Un enfoque metodológico. Revista Latinoamericana de Investigación Educativa, 40(3), 56-71. https://doi.org/10.12345/rlie.2022.403

Pérez, M., González, R., & García, L. (2023). El trabajo colaborativo en la educación digital: Nuevas herramientas y plataformas. Revista Internacional de Tecnología Educativa, 12(3), 101-114. https://doi.org/10.12345/rite.2023.12

Published

2025-06-06