The The professional orientation towards basic sciences careers in pre-university
DOI:
https://doi.org/10.30827/eticanet.v24i2.29191Keywords:
Professional orientation, basic sciences, pre-university educationAbstract
In this article, a systematization of the methodological, philosophical, pedagogical and didactic theoretical foundations of the emergence of professional vocational guidance towards basic sciences careers is made, taking as references works carried out by other authors in this line of work. In order to stimulate the motivation of the students towards the study of basic sciences careers, with the influence of all the factors that intervene in the development of the students, it is based on the insufficiencies found in the diagnosis, which make it difficult to carry out of an adequate work of professional vocational orientation towards the careers of basic sciences.
Downloads
References
Álvarez, M. (1995). Orientación Profesional. Barcelona: Praxis.
Caballero, A. M. (2008). Consideraciones teóricas, metodológicas y prácticas acerca del trabajo vocacional profesional. Centro de Estudios de Educación, Santiago de Cuba.
Cancio, E. (2018). La orientación profesional pedagógica con enfoque multifactorial en la Secundaria Básica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Sancti Spíritus.
Castellanos, R., Baute, M., y Chang, J. A. (2020). Orígenes, desarrollo histórico y tendencias de la orientación profesional. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 269-278. https://n9.cl/14jw2
Cervantes, N. (2019). La orientación profesional en el preuniversitario hacia las carreras de Ciencias técnicas. Disertación doctoral, Universidad de Holguín, Cuba.
Collazo, B y Puente, M. (1992). La orientación en la actividad pedagógica. Editorial Pueblo y Educación.
Del Pino, J. L., García, A., Cuenca, Y., Pérez, R. y Arzuaga, M. (2011). Orientación educativa y proyectos de vida: hacia una formación personalizada del profesional de la educación. Edición Cubana.
Gómez, M. (1994). Metodología para la orientación profesional de los estudiantes de preuniversitario en las carreras afines a las Ciencias químicas. Disertación doctoral, Universidad de Holguín, Cuba.
González, F. (1989). Motivación profesional en adolescentes y jóvenes. Editorial Ciencias Sociales.
González, K. (2005). Estrategia de capacitación de los directivos de educación del municipio Venezuela para la dirección de la orientación profesional pedagógica. Tesis en opción al grado científico de Doctora en Ciencias Pedagógicas Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela Morales” Villa Clara
González, V. (2013). La orientación profesional en la educación superior. Reflexiones y experiencias desde el enfoque histórico cultural del desarrollo humano. Alternativas Cubanas en Psicología, 1(2) 55-62. http://www.acupsi.org
Hernández, I. (2014). La preparación de los jefes de grado para la dirección de la orientación profesional pedagógica en la Secundaria Básica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Sancti Spíritus
Infante, A. I.; Leyva, P. A. y Mendoza, L. L. (2018). La preparación para la elección profesional en la educación preuniversitaria: modelación teórica y metodológica. Ciencia e Innovación Tecnológica. (Vol. II).
Matos, Z. C. (2007). Orientación profesional-vocacional en la etapa de preparación para la selección de la profesión del estudiante universitario, 7 (20), 104- 113. https://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/633
Rodríguez, A. (2016). La orientación profesional pedagógica hacia la licenciatura en educación matemática-física en el preuniversitario. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granma.
Tintaya, P. (2016). Orientación profesional y satisfacción vocacional. Revista de Psicología, (15), 45-58. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-30322016000100004&lng=es&tlng=e
Valls, F. (1998). Fundamentos de orientación profesional para psicopedagogos. Universidad de Almería.
Viltre, C. (2014). Estrategia pedagógica para la orientación profesional del técnico medio en agronomía. Tesis Doctoral. Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero (Cuba). http://200.14.48.35/repositorio-OMEKA/673ccbc9-a024-4a7a-a8ed-7bf5afa48ced.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree to the following terms: The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may lead to productive exchanges as well as further citation. Earliest and greatest of published works (See The Effect of Open Access).