Chronological evaluation of institutional information with identity management and reputational image on websites of Latin American HEIs
DOI:
https://doi.org/10.30827/eticanet.v24i1.28680Keywords:
Digital information, reputation, institutional identityAbstract
This work recovers, identifies and analyzes institutional information available on the websites of Latin American Higher Education Institutions (HEIs) during the years 1997, 2001, 2010 and 2022, and that impacts aspects of identity and institutional reputation. In principle, the importance of intangibles of digital institutional identity and reputation in Higher Education Institutions is addressed. Next, references and models of good practices are listed for the valuation of said intangibles in the context of websites and aspects of strategic communication. The links and versions of websites of three Latin American HEIs are recovered through chronological web archiving techniques and tools. Finally, the disposition of institutional information analyzed on the websites is compared and contrasted, to demonstrate its temporal evolution in view of the scope of the assessment indicators in the disposition of institutional information on websites and to estimate its scope of coverage and compliance in the good practices of identity and digital institutional reputation in the analyzed Latin American HEIs.
Downloads
References
Almeida, F. (2017). Concept and Dimensions of Web 4.0 [Concepto y dimensiones de la Web 4.0] International Journal of Computers & Technology, 16(7), 7040-7046. https://doi.org/10.24297/ijct.v16i7.6446
Altarana, T. y Cortez, C. (2015). La gestión de la reputación digital en las universidades: Twitter como herramienta de la comunicación reputacional en las universidades peruanas. Revista de Comunicación, (14), 26-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5223790
Arslan, M. & Seker, S. (2014). Web Based Reputation Index of Turkish Universities [Índice de reputación basado en la web de las universidades turcas] International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e- Learning, 4(3), 197-203. https://arxiv.org/abs/1401.7547
Blanco, T. (2018). La construcción de la identidad corporativa en las universidades españolas. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 28(2). https://www.redalyc.org/journal/654/65458498006/html/
Campoverde-Molina, M., Luján-Mora, S. & Valverde, L. (2021). Accessibility of university websites worldwide: a systematic literature review [Accesibilidad de los sitios web universitarios de todo el mundo: una revisión sistemática de la literatura]. Universal Access in the Information Society. https://cutt.ly/NH5qx2v
Casillas, M. y Ramírez A. (2019). Cultura digital y cambio institucional de las universidades. Revista de la Educación Superior RESU-ANUIES, 48(191), 97-111. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v48n191/0185-2760-resu-48-191- 97.pdf
Cortés, D. (2011). Aportes para el estudio de la identidad institucional universitaria: El caso de la UNAM. Perfiles educativos, 33(spe), 78-90. https://cutt.ly/hH5qYFz
Costa, J. (2018). Creación de la Imagen Corporativa. El Paradigma del Siglo XXI. Razón y Palabra, 22(100), 356-373. https://cutt.ly/3H5qn7B
Dávila, X., Leija, D. y Montes, M. (2023). Diseño de modelo para la valoración de identidad y reputación digital de información institucional de IES en entornos web. Zincografía, 7(13). https://doi.org/10.32870/zcr.v7i13.202
Jensen, T. (2019). Higher Education in the Digital Era: The Current State of Transformation Around the World [La educación superior en la era digital: el estado actual de la transformación en todo el mundo]. International Association of Universities (IAU). https://iau-aiu.net/IMG/pdf/technology_report_2019.pdf
Lara, T. (2009). El papel de la Universidad en la construcción de su identidad digital. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), (6), 15-21. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2938407
Miotto, G., Del-Castillo-Feito, C., & Blanco-González, A. (2019). Reputation and legitimacy: Key factors for Higher Education Institutions’ sustained competitive advantage. [Reputación y legitimidad: factores clave para la ventaja competitiva sostenida de las instituciones de educación superior] Journal of Business Research. 12, 342-353. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.11.076
Moreno, A. y Capriotti, P. (2011). La comunicación de las empresas españolas en sus webs corporativas. Análisis de la información de responsabilidad social, ciudadanía corporativa y desarrollo sostenible. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 11(21). https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/3718
Núñez, Y. y Rodríguez, C. (2015). Gestión de recursos intangibles en instituciones de educación superior. RAE Revista de Administração de Empresas, 55(1), 65-77. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=155133820006
Pérez-Montoro, M. (2010). Arquitectura de la Información en entornos web. Gijón: Trea, cop. Barcelona, España.
Piazzo, V. (2012). Crisis en la web 2.0: Gestión de la comunicación para preservar la imagen y la reputación organizacional online. [Tesis doctoral Universidad Universidad Autónoma de Barcelona]. https://core.ac.uk/download/pdf/13325508.pdf
Pizzolante, I. (Agosto-septiembre de 2003). La Geometría de la Comunicación Empresarial. Razón y Palabra. Recuperado 15 de marzo de 2021 de http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n34/ipizzolante.html
Shangai Ranking. (s.f.). Academic Ranking of World Universities (ARWU). Consultado el 28 de octubre de 2022. https://www.shanghairanking.com/rankings/arwu/2022
Segura-Mariño, A., Piñeiro-Naval, V. y Moreira-Cedeño, C. (2020). Metodología para evaluar la comunicación institucional en sitios web
universitarios. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(3), 1217-1228. https://doi.org/10.5209/esmp.65418
Valdez, A., Huerta, D. y Flores, M. (2019). La Construcción de identidad universitaria: propuesta de una metodología para las Instituciones de Educación Superior. Espirales. Revista Multidisciplinaria de Investigación Científica, 3(31), 74-92. https://doi.org/10.31876/er.v3i31.694
Villafañe, J. (2004). La buena reputación. Claves del valor intangible de las empresas. Ediciones Pirámide.
Villafañe, J. (2018). La reputación de las universidades en Chile. Modelo de evaluación y gestión de la reputación de las universidades chilenas. Estudio de comunicación. Santiago de Chile. Recuperado de: http://www.villafane.com/publicaciones/la-reputacion-de-las-universidades-en-chile/
Villafañe, J. y Carreras, E. (17-18 de octubre de 2013). La reputación de las universidades: Clave para su gestión [Conferencia]. XXIV Jornadas de Formación AUGAC 'Rankings y reputación universitaria'. La Rioja, España. https://aps.unirioja.es/apnoticias/servlet/Noticias?codnot=7209&accion=deta g&month=1&year=2021
Villagra, N. (2002). La presencia de los valores corporativos en internet: un análisis aplicado al caso español. [Tesis de Doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/4397/
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree to the following terms: The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may lead to productive exchanges as well as further citation. Earliest and greatest of published works (See The Effect of Open Access).