IS EDUCATION A RIGHT OR A SERVICE IN COLOMBIA? A system for the reproduction of social inequalities
DOI:
https://doi.org/10.30827/eticanet.v23i1.28474Keywords:
Education, right, social inequality, cultural mechanism, public serviceAbstract
Education is still an important instrument of public policy and a cultural mechanism. However, depending on different conditions, it can be a scenario for constant exclusion in society or the promoter of social development, innovation, science, and technology. The starting question of this reflection article seeks to know how education is approached: is it a right or a service that reproduces social inequalities in Colombia? To answer this, this paper is divided into four parts. The first is a brief introduction contextualizing the identified problem. The second one presents the causes that originate the system for the reproduction of social inequalities in the education system based on two hypotheses raised by García Villegas and Gómez-Estrada. These are: i) the confrontation between liberal and conservative parties that conditions the State-Church relationship when implementing an educational model; and ii) the continuous tension between governments, teachers’ unions and university students who defend leftist political ideas. The third part contains a descriptive analysis on segregation in terms of quality and class of the national education system, which comprises early childhood education, primary education (elementary school), lower secondary and upper secondary education (middle school and high school), and post-secondary or tertiary education (higher education). Finally, conclusions and final considerations are made.
Downloads
References
Amaya, R. (2013). Democratización sin represión, excepción en el caso colombiano: el movimiento estudiantil de la Séptima Papeleta o Todavía podemos salvar a Colombia. Revista de Derecho Público, (30).
Bernal, Raquel, et al. Encuesta Longitudinal Colombiana de la Universidad de los Andes-ELCA 2013. Universidad de los Andes-CEDE, 2012.
Burbano, P. D. P. P. (2021). Pruebas saber 11: el baremo de la desigualdad educativa en Colombia. HOLOPRAXIS, 5(1), 091-108
Deppe, Ulrike, et al. (2018). Elite Education and Internationalisation—From the Early Years into Higher Education. An Introduction. En Elite education and Internationalisation. Palgrave Macmillan, Cham, p. 1-22.
Duarte, BA (2004). Alfonso López Pumarejo y la revolución en marcha. Revista Temas Socio-Jurídicos, 47, 15.
Feixás, M., Muñoz, J.L., Gairín, J., Rodríguez-Gómez, D., & Navarro, M. (2015). Towards a comprehension of university dropout in Catalonia: The case of Universitat Autonoma de Barcelona. Estudios sobre Educación, 28, 117-138. https://doi.org/10.15581/004.28.117-138
Fergusson, L. y Flórez, S. A. (2021). Ensayo Desigualdad educativa en Colombia. Contenido en: La quinta puerta: De cómo la educación en Colombia agudiza las desigualdades en lugar de remediarlas. Dejusticia, Ediciones Ariel.
Figuera, P. y Torrado, M. (2013). El contexto académico como factor diferenciador en la transición a la universidad. Revista Contrapontos. Vol 13(1), 33-41.
García Villegas, M. Cárdenas J. y Fergusson, L. (2021). La quinta puerta: De cómo la educación en Colombia agudiza las desigualdades en lugar de remediarlas. Dejusticia, Ediciones Ariel.
García Villegas, M. y Gómez-Estrada, L. (2021). Ensayo sobre historia política de la educación en Colombia. Contenido en: La quinta puerta: De cómo la educación en Colombia agudiza las desigualdades en lugar de remediarlas. Dejusticia, Ediciones Ariel.
Groot, J. M. (1953). Historia eclesiástica y civil de Nueva Granada. [1869] Bogotá: ABC.
Gutiérrez, D., Díaz, J. F. V., & López, J. (2021). Indicadores de deserción universitaria y factores asociados. EducaT: Educación virtual, Innovación y Tecnologías, 2(1), 15-26. [17]
Gutiérrez, D., Díaz, J. F. V., & López, J. (2021). Indicadores de deserción universitaria y factores asociados. EducaT: Educación virtual, Innovación y Tecnologías, 2(1), 15-26.[22]
Helg, A. (1989). La educación en Colombia. 1946-1957. En Nueva Historia de Colombia (pp. 111-134). Bogotá: Planeta.
Jaramillo Marin, J. (2011). La Comisión Investigadora de 1958 y la violencia en Colombia. Universitas Humanística, (72), 37-62.
Ministerio de Educación Nacional Colombiano. (2017). Estadísticas generales de educación superior. https://acortar.link/FQ40SV
Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico – OCDE (2019). Resul|tado pruebas Pisa. https://acortar.link/T1LHBF
Rueda Ramírez S, Urrego Velásquez D, Páez Zapata E et al.
Saavedra, V. y Forero, D. (2019). Los 10 pasos para hacer de Colombia la mejor educada de América Latina. Bogotá: Fedesarrollo y Anif.
Silva, J. G. (1989). La ilustración, la escuela pública y la revolución francesa. Revista de la Universidad Nacional (1944-1992), no 21, p. 22-29.
Tirado Mejía, Á. (2021). Nueva historia de Colombia vol. II: historia política 1946-1986.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree to the following terms: The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may lead to productive exchanges as well as further citation. Earliest and greatest of published works (See The Effect of Open Access).