IS EDUCATION A RIGHT OR A SERVICE IN COLOMBIA? A system for the reproduction of social inequalities

Authors

  • Diego Javier Gómez Calderón Universidad Nacional Abierta y a Distancia -UNAD- Bogotá (Colombia)
  • Bernardo Alfredo Hernández-Umaña Universidad Nacional Abierta y a Distancia -UNAD- Bogotá (Colombia) https://orcid.org/0000-0001-7388-9507
  • Elkin Arturo Betancourt Ramírez Universidad Nacional Abierta y a Distancia -UNAD- Bogotá (Colombia) https://orcid.org/0000-0002-3079-4062
  • Juan Antonio Fuentes Esparrell Universidad de Granada (España) https://orcid.org/0000-0003-4821-7092

DOI:

https://doi.org/10.30827/eticanet.v23i1.28474

Keywords:

Education, right, social inequality, cultural mechanism, public service

Abstract

Education is still an important instrument of public policy and a cultural mechanism. However, depending on different conditions, it can be a scenario for constant exclusion in society or the promoter of social development, innovation, science, and technology. The starting question of this reflection article seeks to know how education is approached: is it a right or a service that reproduces social inequalities in Colombia? To answer this, this paper is divided into four parts. The first is a brief introduction contextualizing the identified problem. The second one presents the causes that originate the system for the reproduction of social inequalities in the education system based on two hypotheses raised by García Villegas and Gómez-Estrada. These are: i) the confrontation between liberal and conservative parties that conditions the State-Church relationship when implementing an educational model; and ii) the continuous tension between governments, teachers’ unions and university students who defend leftist political ideas. The third part contains a descriptive analysis on segregation in terms of quality and class of the national education system, which comprises early childhood education, primary education (elementary school), lower secondary and upper secondary education (middle school and high school), and post-secondary or tertiary education (higher education). Finally, conclusions and final considerations are made.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaya, R. (2013). Democratización sin represión, excepción en el caso colombiano: el movimiento estudiantil de la Séptima Papeleta o Todavía podemos salvar a Colombia. Revista de Derecho Público, (30).

Bernal, Raquel, et al. Encuesta Longitudinal Colombiana de la Universidad de los Andes-ELCA 2013. Universidad de los Andes-CEDE, 2012.

Burbano, P. D. P. P. (2021). Pruebas saber 11: el baremo de la desigualdad educativa en Colombia. HOLOPRAXIS, 5(1), 091-108

Deppe, Ulrike, et al. (2018). Elite Education and Internationalisation—From the Early Years into Higher Education. An Introduction. En Elite education and Internationalisation. Palgrave Macmillan, Cham, p. 1-22.

Duarte, BA (2004). Alfonso López Pumarejo y la revolución en marcha. Revista Temas Socio-Jurídicos, 47, 15.

Feixás, M., Muñoz, J.L., Gairín, J., Rodríguez-Gómez, D., & Navarro, M. (2015). Towards a comprehension of university dropout in Catalonia: The case of Universitat Autonoma de Barcelona. Estudios sobre Educación, 28, 117-138. https://doi.org/10.15581/004.28.117-138

Fergusson, L. y Flórez, S. A. (2021). Ensayo Desigualdad educativa en Colombia. Contenido en: La quinta puerta: De cómo la educación en Colombia agudiza las desigualdades en lugar de remediarlas. Dejusticia, Ediciones Ariel.

Figuera, P. y Torrado, M. (2013). El contexto académico como factor diferenciador en la transición a la universidad. Revista Contrapontos. Vol 13(1), 33-41.

García Villegas, M. Cárdenas J. y Fergusson, L. (2021). La quinta puerta: De cómo la educación en Colombia agudiza las desigualdades en lugar de remediarlas. Dejusticia, Ediciones Ariel.

García Villegas, M. y Gómez-Estrada, L. (2021). Ensayo sobre historia política de la educación en Colombia. Contenido en: La quinta puerta: De cómo la educación en Colombia agudiza las desigualdades en lugar de remediarlas. Dejusticia, Ediciones Ariel.

Groot, J. M. (1953). Historia eclesiástica y civil de Nueva Granada. [1869] Bogotá: ABC.

Gutiérrez, D., Díaz, J. F. V., & López, J. (2021). Indicadores de deserción universitaria y factores asociados. EducaT: Educación virtual, Innovación y Tecnologías, 2(1), 15-26. [17]

Gutiérrez, D., Díaz, J. F. V., & López, J. (2021). Indicadores de deserción universitaria y factores asociados. EducaT: Educación virtual, Innovación y Tecnologías, 2(1), 15-26.[22]

Helg, A. (1989). La educación en Colombia. 1946-1957. En Nueva Historia de Colombia (pp. 111-134). Bogotá: Planeta.

Jaramillo Marin, J. (2011). La Comisión Investigadora de 1958 y la violencia en Colombia. Universitas Humanística, (72), 37-62.

Ministerio de Educación Nacional Colombiano. (2017). Estadísticas generales de educación superior. https://acortar.link/FQ40SV

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico – OCDE (2019). Resul|tado pruebas Pisa. https://acortar.link/T1LHBF

Rueda Ramírez S, Urrego Velásquez D, Páez Zapata E et al.

Saavedra, V. y Forero, D. (2019). Los 10 pasos para hacer de Colombia la mejor educada de América Latina. Bogotá: Fedesarrollo y Anif.

Silva, J. G. (1989). La ilustración, la escuela pública y la revolución francesa. Revista de la Universidad Nacional (1944-1992), no 21, p. 22-29.

Tirado Mejía, Á. (2021). Nueva historia de Colombia vol. II: historia política 1946-1986.

Published

2023-06-29