Training in values. An education for Transcendence
DOI:
https://doi.org/10.30827/eticanet.v23i1.26440Keywords:
Education, Spirituality, Transcendence, TransrationalityAbstract
Spirituality has become a tool to strengthen universal values recently accepted by the World Health Organization as part of the dimensions that the human being possesses, so the purpose of the research was to generate a theoretical construct about spirituality. in the basic education subsystem under a transrational approach, responding to the reality characterized by the crisis in terms of values that affects Venezuelan society. The main theoretical references used to support the researcher's position are Wilber (2005) with the Holonic Integral Theory and the Levels of Consciousness of being; Zohar and Marshall (2002) from Spiritual Intelligence. The investigative process is approached from the transcomplexity and the multimethod, understood: in three quantitative, qualitative and integrative phases. In the quantitative phase, from an intentional stratified sample of 105 people from Colegio La Concepción. The data collection technique was the survey based on the spirituality questionnaire of Parsian and Dunning (2008) with a percentage analysis of the results that ends with a radial diagram called tetraspirimeter. In the qualitative phase, semi-structured interviews were conducted with four key informants, where the categories Interiority, Educational Praxis, Beliefs, and Family Integration were obtained, which were triangulated into matrices, the latter corresponding to the integrative phase that culminates in Transtriagulation. From this process emerges the theoretical construction Education for Transcendence whose principles are Interiority, Reflexibility and Integrality. Among his contributions is a vision of an education with meaning that seeks training transcendent to the cognitive based on the transversal axis of love.Downloads
References
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. (1999, diciembre 30). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, Nº 36.860. 2000
Dakar, M. D. A. (2015). Educación para Todos: cumplir nuestros compromisos comunes. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México).
Davidson, R. J., & Begley, S. (2012). El perfil emocional de tu cerebro (Vol. 225). Grupo Planeta (GBS).
Esclarín, A. P. (2016). Educar para humanizar (Vol. 3). Narcea Ediciones.
Fraca Carlos (2002) El derecho a La Felicidad Ediciones Urano Barcelona España (189-p).
Frankl (1987). La espiritualidad en el hombre. Desde la perspectiva logoterapéutica. Psicología y Psicopedagogía.
Gallegos, N. R. (2005). Una visión Integral de la Educación. México: Fundación Internacional para la Educación Holista.
Gallegos, R. (2010). Educación y espiritualidad. La educación como práctica espiritual. Guadalajara: Fundación Internacional para la Educación Holista.
Gardner, H. (1983). Marcos de la mente: la teoría de las inteligencias múltiples. Hachette Reino Unido.
Leal, J. (2009) La Autonomía del Sujeto Investigador y la Metodología de Investigación. Venezuela: Impresiones Azul Intenso.
Ley Orgánica de Educación. (2009, agosto 15). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, N.º 5.929 (extraordinaria).
Martos, A. (2017). Filosofía transpersonal y educación transracional. España: Amazon, 302-303.
Márquez, Á., & Díaz, Z. (2012). La complejidad: hacia una epísteme transracional/Complexity: Toward a Transrational Episteme.
Morales F. (2014). Del paganismo a la espiritualidad: prácticas y representaciones sociales del budismo en México, un recuento histórico, 1840–2013. XVII Encuentro de la RIFReM, México.
Monserrat, L. (2014). Espiritualidad natural: La educación espiritual de los niños. Ideas para padres y maestros. Kairós. Barcelona:
Najmanovich, D. (2008). Mirar con nuevos ojos nuevos paradigmas en la ciencia y pensamiento complejo. Biblos. Argentina.
Pérez, A. (2014). Pedagogía del Amor. Revista arbitrada. Centro de Investigación y Estudios Gerenciales Disponible en
https://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.39%20(177-188)Perez%20_articulo_id530.pdf
Pérez, A. (2018) Calidad de la educación popular. Educere, [S.l.], v. 11, n. 37, p. 201-208, . ISSN 1316-4910. Disponible en: http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/11521
Ortega, P. (2014). La educación moral como pedagogía de la alteridad. Revista española de pedagogía. Consejo Superior de Investigaciones Científicas. España.
Restrepo, L. (2017). Espiritualidad e incertidumbre ante la enfermedad. Universidad CES Corporación para estudios en la Salud. Tesis de Grado para optar Título de Doctor en Ciencias de la Salud. Medellín Colombia
Schavino, N. (2013) Hacia la transepistemología de la Investigación. Educación, Ciencia y tecnología. Maracay. Venezuela. Red de Investigación Transcompleja
Unesco de Cochabamba, D. (2015). VII Reunión del Comité Regional Intergubernamental del Proyecto Principal de Educación. Centro, 113, 118.
Universidad Bicentenaria de Aragua. (2017).Manual para la Elaboración, Presentación y Evaluación del Trabajo de Grado Y Tesis Doctorales de los Programas de Postgrado. Venezuela
Valero, G. (2015). La gratitud como actitud existencial. Papel predictivo de la religiosidad, la espiritualidad y el sentido de la vida. Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir. Tesis de Doctorado Ciencias de la vida y del medio natural. Valencia. España
Vásquez (2016) Educación para el siglo XXI: Aportes para un diálogo necesario. Educere, 6(17).
Villegas (2016) De la Disimplisidad a la Transcomplejidad. Turmero. Venezuela Universidad Bicentenaria de Aragua.
Villegas C., Schavino N., y col (2006). La investigación: Un enfoque integrador Transcomplejo. Turmero. Venezuela Universidad Bicentenaria de Aragua
Wilber, K.(2006). Integral Spirituality. A startling new role for religion in the modern and postmodern world. Boston: Integral Books.
Wilber, K (2005). Una teoría Holónica. Una visión integral de la ciencia, la política, la empresa y la espiritualidad. Barcelona, España: Kairós..
Wilber, K.(2010) . El espectro de la conciencia. Barcelona: Kairós.
Zohar, D., & Marshall, I. (2002). SQ: Memanfaatkan SQ dalam Berpikir Holistik untuk Memaknai Kehidupan. Cetakan Kelima. Mizan, Bandung.
Zohar, D., & Marshall, I. (2017). QS: Inteligencia espiritual. Editora Best Seller.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree to the following terms: The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may lead to productive exchanges as well as further citation. Earliest and greatest of published works (See The Effect of Open Access).