Architecture students’ digital skills: exploratory study to integrate ICT in the learning of architectural design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/eticanet.v22i1.22304

Keywords:

21st Century Skills, Information Technology, virtual classrooms, Higher Education, Architectural Education

Abstract

It was planned to explore the digital skills of architecture students to integrate Information and Communication Technologies (ICTs) into a virtual classroom for learning the architectural design process. It relied on a quantitative, non-experimental, descriptive and field research approach, and an intentional sample of 110 students from the academic period 2019-3 of the architecture career. A questionnaire was applied to estimate digital skills in college students whose Content Validity was 0.95 and The Reliability of 0.88. The results showed: on average 78.65% of students are perceived with high digital skill, 18.04% require help to use it and 3.31% show difficulty; and self-perceived digital skills were: information management (87.80%), communication (82.9%), technology (61.43%), and organizational aspects (82.45%). The study of the skills perceived by students allowed: select ICT resources for information, collaboration and learning of architectural design and train students in the proper use of technological tools for communication, management and organization of information.

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Author Biography

Yovanni Alexander Ruiz Morales, Universidad Nacional Experimental del Táchira

Doctor en Calidad, Diversidad y Evaluación, por la Universidad Complutense de Madrid. Actualmente es Docente investigador del Departamento de Ciencias Sociales  de la Universidad Nacional Experimental de Táchira (UNET), con dedicación a tiempo completo en categoría Asociado.

Docente invitado por la Universidad de Pamplona, Colombia, Facultad de Educación. Sus principales ámbitos de investigación son enseñanza de competencias investigativas, métodos de investigación, el desarrollo de competencias con el apoyo de las tecnologías; la e-evaluación de competencias interpersonales en el contexto universitario; e-Learning y la evaluación educativa.

Miembro del programa de investigación en innovación y calidad educativa de la UNET y miembro del Grupo de Investigación Pedagógica, de la Universidad de Pamplona, Colombia.

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Published

2022-07-01

Issue

Section

Artículos