A Music Education proposal to strengthen intercultural education in a context of difficulty
DOI:
https://doi.org/10.30827/dreh.v0i9.6891Keywords:
education, adults, multiculturalism, inclusion, musicAbstract
The discourse proposed by multiculturalism is not new, which does not mean that projects aimed at promoting equality among cultures are obsolete, but quite the opposite. The balance of cultures is becoming increasingly unstable amid fears of losing supposed acquired rights. Therefore it is necessary to put forward proposals and projects that will open minds and lines of research. Our proposal comes from Adult Music Education and the inclusion of older people through the musics of the world. This proposal also puts into practice two hypotheses: on the one hand, the social and educational inclusion of children’s fathers/mothers/guardians, and on the other, the social and educational inclusion of these children. It is, then, a project which has been developed over two years in the Community of Valencia for inclusive education, but with the possible extension and implementation of the above areas. The activities are proposed by different participants, within a framework that includes the largest possible number of musical forms and genres.Downloads
References
Bernal, A. (Ed.) (2005). La familia como ámbito educativo. Madrid: Rialp.
Ferrández, A. (1996). La formación ocupacional en el marco de la formación continua de adultos. En B. Bermejo et al. (Coord.) Formación profesional ocupacional. Perspectivas de futuro inmediato, 3-49. Sevilla: GID-FETE
Gómez Lara, J. (2009). Educación intercultural en España: de las teorías y prácticas. Educación formal y no formal. Disponible en: http://www.valencia.es/ayuntamiento/bienestarsocial.nsf/0/6CE04A306804B425C125796B0046EED1/$FILE/6PONENCIA%20JUAN%20GOMEZ%20LARA2.pdf?OpenElement. Consultado en 25 de marzo de 2015.
González, A.P. (1996). Hacia un nuevo modelo de formación de personas adultas. Revista Diálogos, Vol. 6-7, pp. 5-10.
González, A. P.; Gisbert, M. (1990). Bases psicológicas de la educación de adultos. Rev. Herramientas, Nº 22, pp. 7-9.
Knowles, M. S. (2001). Andragogía. El aprendizaje de los adultos. México: Oxford University Press.
Natale, M. L. (2003). La edad adulta: una nueva etapa para educarse. Madrid: Narcea.
Ortega, R. (Dir.); Del Rey, R.; Córdoba, F.; Romera, E. M. (2009). Disciplina y gestión de la convivencia. 10 ideas claves. Barcelona: Graó.
Sarramona, J. (2008). Teoría de la educación. Reflexión y normativa pedagógica. (2ª ed.) Barcelona: Ariel.
Schmelkes, S. (2001). La Interculturalidad supone una relación entre grupos Intercultural y educación de jóvenes y adultos. [En línea] en: http://repositoriodigital.academica.mx/jspui/bitstream/987654321/25460/1/2001-23-e-articulo2.pdf [Consulta: 10 de marzo de 2015]