Tutoring Model 4.0 and development of research protocol

Authors

  • Francisco Espinoza Morales Sonora University, Navojoa
  • Jorge Hernández Valdés
  • Javier Carreón Guillén Universidad Nacional Autónoma de México
  • Cruz García Lirios Universidad Autónoma del Estado de México https://orcid.org/0000-0002-9364-6796
  • Margarita Juárez Nájera Universidad Autónoma Metropolitana de Ciudad de México
  • José Marcos Bustos Aguayo Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.vi20.22612

Keywords:

neural networks; reliability; research protocol; tutoring 4.0; validity

Abstract

Introduction. The objective of this work was to establish the incidence of tutoring 4.0 on the development of the research protocol. 

Method. An exploratory, cross-sectional, and correlational study was carried out with a sample of 100 students from a public university enrolled in the professional practice and social service system through a technology, device, or electronic network. 

Results. Show that the elaboration of the antecedents of the problem was the hidden layer that explains the semantic weight of the tutoring on the elaboration of the protocol, although the research design limited the findings to the research sample, suggesting the extension of the model to others. hidden layers that the literature identifies as project financing.

Discussion. The proposed model yields similar results to the reported literature regarding knowledge management as a determinant of knowledge production and transfer.

Conclusion. Contrast of the model in other samples is recommended.

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Author Biographies

Francisco Espinoza Morales , Sonora University, Navojoa

Doctor en Educación. Profesor Investigador. Universidad de Sonora (México), Campus Navojoa, Departamento de Economía. Adscrito al Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología de México.  

Jorge Hernández Valdés,

Doctor en Trabajo Social. Profesor Investigador. Universidad Nacional Autónoma de México, Escuela Nacional de Trabajo Social (México).

Javier Carreón Guillén, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor en Administración. Profesor Investigador. Universidad Nacional Autónoma de México, Escuela Nacional de Trabajo Social. Adscrito al Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (México).

Cruz García Lirios, Universidad Autónoma del Estado de México

Doctor en Estudios Políticos Complejos. Profesor Investigador. Universidad Autónoma del Estado de México, Unidad Académica Profesional Huehuetoca, Departamento de Trabajo Social (México).

Margarita Juárez Nájera, Universidad Autónoma Metropolitana de Ciudad de México

Doctora en Ciencias Sociales. Profesora Investigadora. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azacapotzalco (México).

José Marcos Bustos Aguayo, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor en Psicología, Profesor Investigador, Universidad Nacional Autónoma de México Facultad de Estudios Superiores Zaragoza.

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Published

2022-07-07

How to Cite

Espinoza Morales , F. ., Hernández Valdés, J. ., Carreón Guillén, J. ., García Lirios, C., Juárez Nájera, M., & Bustos Aguayo, J. M. . (2022). Tutoring Model 4.0 and development of research protocol. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (20), 73–95. https://doi.org/10.30827/dreh.vi20.22612

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Articles