To dissent: to be and not to be in agreement. Politics and poetry in Eduardo Milán

Authors

  • Pablo López-Carballo Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.30827/tnj.v2i2.9502

Keywords:

Eduardo Milán, Poesía y política, Literatura latinoamericana, Disenso.

Abstract

This article tries to analyse Eduardo Milán’s poetic trajectory in order to unravel the notion of dissent, which plays a great and complex role in establishing a critical relationship between writing and surrounding reality. Relying on Jacques Rancière’s theories, mechanisms that define Milán’s poetic language as a means of dialectic resistance before power are explored.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Appratto, Roberto. “Prólogo”. Ganas de decir, Milán, Eduardo, Montevideo, Linardi y Risso, 2004, pp. 9-13.

Dobry, Edgardo. “Milán por Edgardo Dobry”. Milán, Eduardo. Disenso, México, Fondo de Cultura Económica, 2010, pp. 242-244.

Esquivel, Arian. “La poesía no se vende: Entrevista con Eduardo Milán”. Vanguardia, 21 de mayo de 2015, México D. F. http://www.vanguardia.com.mx/lapoesianosevendeeduardomilan-2324144.html (Consultado el 09 de agosto de 2015).

Medo, Mauricio, “Camino a Milán. Entrevista con Eduardo Milán”. Vallejo and Company, http://www.vallejoandcompany.com/camino-a-milan-entrevista-a-eduardo-milan/ (Consultado el 02 de junio de 2019).

Méndez Rubio, Antonio. “Milán por Antonio Méndez Rubio”. Disenso, México, Fondo de Cultura Económica, 2010, pp. 245-247.

Milán, Eduardo. Manto Manto, incluye Estación, estaciones, Esto es, Nervadura, Cuatro poemas, Errar, La vida mantis, Nivel medio verdadero de las aguas que se besan, Algo bello que nosotros conservamos, Circa 1994, Son de mi padre, Alegrial, El nombre es otro y Dedicado a lo que queda, México, Fondo de Cultura Económica, 1999.

___________________. Razón de amor y acto de fe. Madrid, Visor, 2001.

___________________. Ostras de coraje, incluye Cosas claras. Guadalajara, Filodecaballos editores, 2003.

___________________. Querencia, gracias y otros problemas. Barcelona, Galaxia Gutenberg / Circulo de Lectores, 2003.

___________________. Ganas de decir. Montevideo, Linardi y Risso, 2004.

___________________. ”A la memoria fiel. La poesía de Juan Gelman”. Justificación material. Ensayos sobre poesía latinoamericana, México, Universidad de la Ciudad de México, 2004.

___________________. Acción que en un momento creí gracia. Tarragona, Ediciones Igitur, 2005.

___________________. Evacuación del sentido. Logroño, Ediciones del 4 de agosto, 2009.

___________________. Solvencia. Sevilla, Ediciones Sibila- Fundación BBVA, 2009.

___________________. Vacío, nombre de una carne. Montevideo, Casa Editorial Hum, 2010.

___________________. Disenso. México, Fondo de Cultura Económica, 2010.

___________________. Desprendimiento. León, Ediciones Leteo, 2011.

___________________. “Palabras clave. Unas palabras que defender. No todo se negocia”. Salir fuera. Tierra de ensayos,

Tenerife, Baile del Sol, 2013.

___________________. Consuma resta II. Madrid, Libros de la Resistencia, 2019.

___________________. “Dylan” Hilachas, raíz, chajá. Madrid, Libros de la Resistencia, 2019, pp. 111-114.

López Carballo, Pablo. “El continuo dar en otra cosa de Eduardo Milán: símbolo, alegoría y fragmento”. Revista Chilena de Literatura, Nº97. Departamento de Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad de Chile, 2018, pp. 225-244.

Rancière, Jacques. Política, policía, democracia. Santiago de Chile, LOM, 2006.

___________________. Política de la literatura. Buenos Aires, Libros del Zorzal, 2011.

___________________. “Estética del disenso. Entrevista con Jacques Rancière”. Estética del disenso. Políticas del arte en Jacques Rancière, Rocco Lozano, Valerio y Vega, Francisco,. Santiago de Chile: Doble Ciencia, 2018.

Trombadori, Duccio. Conversaciones con Foucault. Buenos Aires, Amorrortu, 2010.

Vilar, Gerard. Precariedad, estética y política. Almería, Círculo Rojo editorial, 2017.

Published

2019-07-29

How to Cite

López-Carballo, P. (2019). To dissent: to be and not to be in agreement. Politics and poetry in Eduardo Milán. Theory Now. Journal of Literature, Critique, and Thought, 2(2), 86–98. https://doi.org/10.30827/tnj.v2i2.9502

Issue

Section

Monográfico: "Crítica cultural y Glotopolítica"