Silenced Literature Crossing Borders. Towards a Theoretical Framework for the Discourse Analysis of Texts Written by Migrant Female Authors

Authors

  • Antonio Jesús Tinedo Rodríguez Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
  • Mercedes Osuna Rodríguez Universidad de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.30827/tn.v6i1.25995

Keywords:

Feminist literary criticism, Postcolonialism, Discourse Analysis, Migration, Feminism

Abstract

Women’s voices have been systematically silenced in society and in literature throughout history. Migrant women authors have suffered a double silencing of their texts, for being both women and migrants. This oppression is usually stronger because of class and gender issues. This article aims at developing a theoretical framework that may be useful for the study of texts written by migrant women due to the specific characteristics of these texts. To this end, the framework is nurtured from feminist literary criticism and postcolonial criticism with the aim of exploring the texts produced by migrant female authors in a holistic way. Likewise, the concept of authorship and the treatment of the possible autobiographical elements contained in the texts will be explored in depth by contrasting the theoretical proposals by Barthes and Foucault. In conclusion, the proposed framework has its roots on the linkage of the basic axes for the analysis of migrant women’s literature, emphasizing the social value of these texts in terms of racism, inequalities, and violence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón Bermejo, Javier Ignacio. “La figura de la autora en la obra de Clara Obligado: Diálogos entre Salsa (2002) y Una casa lejos de casa. La escritura extranjera (2020)”. Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, vol. 9, no. 2, 2021, pp.361-376.

Anzaldúa, Gloria. Borderlands/La frontera: The new mestiza. Madrid, Capitán Swing, 2016.

Barry, Peter. Beginning Theory. An Introduction to Literary and Cultural Theory. Manchester, Manchester University Press, 2017.

Basáñez Barrio, Endika. “La resignificación de la literatura migracional latinoamericana actual como respuesta a los populismos europeos”. Cimexus, vol. 16, no. 2, 2022. pp. 130-150.

Braet, Antoine C. “Ethos, Pathos and Logos in Aristotle’s Rhetoric: A Re-Examination”. Argumentation, vol. 6, no. 3, 1992, pp. 307-320, doi:10.1007/BF00154696.

Chiellino, Carmine. Interkulturelle Literatur in deutscher Sprache: Das große ABC für interkul-turelle Leser. Bern, Peter Lang Verlag, 2016.

Cornejo-Polar, Antonio. “Mestizaje, transculturacion, heterogeneidad”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, vol. 20, no. 40, 1994, pp. 368-371.

Costa, Antonio; Peter Buser. Geometría básica. Madrid, Sanz y Torres, 2018.

Crenshaw, Kimberlé Williams. “Cartografiando los márgenes: Interseccionalidad, políticas identitarias y violencia contra las mujeres de color”. Intersecciones. Cuerpos y sexualidades en la encrucijada, Raquel Lucas Platero Méndez (ed.), Barcelona, Bellaterra Edicions, 2012, pp. 87-122.

Diaz, Jose Luis. “Muertes y renacimiento del autor”. Los papeles del autor/a: Marcos teóricos sobre la autoría literaria, Aina Pérez Fontdevila y Meri Torras Francès (eds.), Madrid, Arco Libros, 2016, pp. 55-77.

Díaz-Alarcón, Soledad; María Luisa Rodríguez-Muñoz; Pilar Castillo-Bernal. “Visibilización de la literatura intercultural de autoras migrantes a través de la traducción”. International Journal for 21st Century Education, vol. 7, no. 1, 2020, pp. 19-30.

Domínguez Caparrós, José. Teorías literarias del siglo XX. Madrid, Editorial Universitaria Ramón Areces, 2011.

Fariña Busto, María Jesús y Beatriz Suárez Briones. “La crítica literaria feminista, una apuesta por la modernidad”. Semiótica y modernidad. Actas del Simposio de la Asociación Española de Semiótica, José Ángel Fernández Roca; Carlos J. Gómez Blanco y José María Paz Gago (coords.), A Coruña, Universidade da Coruña, 1994, pp. 321-331.

Foucault, Michael. ¿Qué es un autor?. 1965. Buenos Aires, Ediciones literarias, 2010.

García Lorenzo, María Magdalena; Ana Isabel Zamorano Rueda. Modern and Contemporary American Literature. Madrid, UNED, 2013.

Genette, Gérard. Palimpsestos: la literatura en segundo grado. 1982. Barcelona, Taurus, 1989.

_____. Umbrales. 1987. Ciudad de México, Siglo XXI, 2001.

Giddens, Anthony y Philip W. Sutton. “La teorización del patriarcado”. Sociología. 1982. Madrid, Alianza Universidad, 2018, pp. 724-725.

Golubov, Nattie. La crítica literaria feminista. Una introducción práctica. México, Universidad Nacional Autónoma de México, 2020.

Gómez de Avellaneda, Gertrudis. Autobiografía y cartas (hasta ahora inéditas) de la ilustre poetisa Gertrudis Gómez de Avellaneda. Madrid, Imprenta Hénica, 1914.

Goodman, Lizbeth. Literature and Gender. New York, Routledge, 1996.

hooks, bell, et al. Otras inapropiables. Feminismos desde las fronteras. Madrid, Traficantes de sueños, 2004.

Kamuf, Peggy. “Writing like a woman”. Women and language in literature and society, Nelly Furman; Sally McConnell-Ginet (eds.), Nueva York, Praeger, 1980, pp. 284-299.

Ludmer, Josefina. “Las tretas del débil”. La sartén por el mango. Puerto Rico, Ediciones El Huracán, 1985.

Maingueneau, Dominique. “El ethos: un articulador”. Los papeles del autor/a: Marcos teóricos sobre la autoría literaria, Aina Pérez Fontdevila y Meri Torras Francès (eds.), Madrid, Arco Libros, 2016. pp. 131-154.

Martos Pérez, María Dolores; Julio Francisco Neira Jiménez. Literatura española y género. Madrid, UNED, 2021.

Mataix, Remedios. “La escritura (casi) invisible. Narradoras hispanoamericanas del siglo XIX”. Anales de Literatura Española de la Universidad de Alicante, no. 16, 2003, pp. 13-81. https://www.cervantesvirtual.com/obra/la-escritura-casi-invisible-narradoras-hispanoamericanas-del-siglo-xix-929873/.

McLeod, John. Beginning Postcolonialism. Manchester, Manchester University Press, 2010.

Merlín, Condesa de. La Habana. Madrid, Cronocolor, 1981.

Millet, Kate. Política sexual. 1969. Madrid, Cátedra, 1995.

Moi, Toril. “Feminist literary criticism”. Modern Literary Theory: A Comparative Introduction, Ann Jefferson; David Robey (eds.), Londres, Batsford Ltd, 1986, pp. 204-221.

Moore, Natasha. “The realism of ‘The Angel in the House’: Coventry Patmore’s poem reconsidered”. Victorian Literature and Culture, vol. 43, no. 1, 2015, pp. 41-61.

Moraga, Chérrie; Gloria Evangelina Anzaldúa. This Bridge Called my Back: Writings by Radical Women of Color. Berkeley, Third Woman Press, 2002.

Obligado, Clara. Una casa lejos de casa: la escritura extranjera. Madrid, Contrabando, 2020.

Osuna-Rodríguez, Mercedes. Mary Wollstonecraft: pionera feminista. Revisión histórica y social. Barcelona, Octaedro, 2020.

Patmore, Coventry Kersey Dighton. The Angel of the House. London, Macmillan, 1863.

Peri Rossi, Cristina. La nave de los locos. 1984. Palencia: Menoscuarto, 2022.

Perkins Gilman, Charlotte. “An Obstacle”. In This Our World, Oakland, McCombs&Vaughn, 1893, pp. 102-104, https://www.gutenberg.org/files/60481/60481-h/60481-h.htm.

RAE. “Migrar”. Diccionario de la Lengua Española, 2022, https://dle.rae.es/migrar.

Regazzoni, Susanna. Antología de escritoras hispanoamericanas del siglo XIX. Madrid, Cátedra, 2012.

Riley, Catherine; Lynn Pearce. Feminism and Women’s Writing. An Introduction. Edinburgh, Edinburgh University Press, 2018.

Sagastizabal, Marina; Matxalen Legarreta. “‘La triple presencia-ausencia’: una propuesta para el estudio del trabajo doméstico familiar, el trabajo remunerado y la participación sociopolítica”. Papeles del CEIC, no. 1, 2016, pp. 1-29.

Showalter, Elaine. “Killing the Angel in the House: The Autonomy of Women Writers”. Antioch Review, vol. 32, no. 3, 1972, pp. 339–353.

_____. The New Feminist Criticism: Essays on Women, Literature, and Theory. New York, Pantheon, 1985.

Sinués de Marco, María Pilar. El Angel del Hogar. Estudios morales acerca de la mujer. Madrid, Imprenta Española, 1862.

Sirsath, Sambhaji Mahadev. “In-between Spaces: Construction of Identity among First and Second Generation Diasporics in ‘My Beautiful Launderette’”. Synergy, vol. 11, no. 1, 2015, pp. 54-60, Smith, Barbara. “Toward a black feminist criticism”. Feminist Criticism and Social Change (RLE Feminist Theory), Judith Newton y Deborah

Rosenfelt (eds.), London, Routledge, 1985. pp. 1-16.

Tamara Dejbord, Parizad. Cristina Peri Rossi: escritora del exilio. Buenos Aires, Galerna, 1998.

Walby, Sylvia. Theorizing Patriarchy. Oxford, T. J. Press, 1990.

Walker, Alice. The Color Purple. 1982. Londres, Orion Group, 2018.

Wilson, Adrian. “Foucault on the ‘Question of the Author’: A Critical Exegesis”. The Modern Language Review, vol. 99, no. 2, 2004, pp. 339-363.

Woolf, Virginia. A Room of One’s Own. London, The Hogarth Press, 1929.

_____. “Professions for Women”. The Death of the Moth and other essays. 1942. Victoria Rare Treasures, 2014.

Published

2023-01-28

How to Cite

Tinedo Rodríguez, A. J., & Osuna Rodríguez, M. (2023). Silenced Literature Crossing Borders. Towards a Theoretical Framework for the Discourse Analysis of Texts Written by Migrant Female Authors. Theory Now. Journal of Literature, Critique, and Thought, 6(1), 171–189. https://doi.org/10.30827/tn.v6i1.25995

Issue

Section

Miscellanea