Contrast of results of standardized tests and of own elaboration on students spelling
DOI:
https://doi.org/10.30827/retosxxi.1.2017.24024Keywords:
Written transcription, Writing evaluation instruments, Spelling assessmentAbstract
At present, there are numerous cases of pupils with difficulties in reading and writing that directly interfere with their school performance. The shortage of studies in this sense, especially concerning writing, and of tests of psychopedagogical evaluation in the classroom has been one of the reasons that have driven the making of this study. The aim of this research is to evaluate the writing using the dictation of a text ad hoc, contrasting it with some tasks traditionally used to evaluate the spelling, which make up the battery of evaluation of the writing processes (PROESC) of Cuetos, Ramos and Ruano (2002). In short, this study is characterized by its non-experimental, correlational design. The sample consisted of 30 students (20 boys and 10 girls), enrolled in the 1st year of ESO, considering the ideal moment to implement specific programs to optimize the study dimensions. The results indicate high and moderate correlations between the evaluated aspects that validate the text elaborated, fulfilling, to a large extent, the hypotheses raised in this research.Downloads
References
American Psychiatric Association (2014). DSM-5. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales. Argentina: Editorial médica panamericana.
Bilbao, M. C. y Santa-Olalla, G. (2002). Dificultades de aprendizaje en la esc ritura: conceptos generales. En M.E. del Campo (ed.). Dificultades de aprendizaje e intervención psicopedagógica, (2), (pp. 429-462). Madrid: Sanz y Torres.
Cervera-Mérida, J. F. e
Ygual-Fernández, A. (2006). Una
propuesta de intervención en trastornos
disortográficos atendiendo a la
semiología de los errores. Revista de
Neurología, 42, 117-126.
Cuetos Vega, F., Ramos
Sánchez, J. L. y Ruano Hernández, E.
(2002). Evaluación de los procesos de
la escritura (PROESC). Madrid: TEA.
Dioses, A., Matalinares M.,
Velázquez, C., Cuzcano, A., Chavez, J.,
Guevara, C., Echavarría, L., Díaz, D. &
Salas, D. (2014). Proceso léxico,
sintáctico y semántico del lenguaje y
rendimiento ortográfico en estudiantes
de 5° y 6° grado de primaria: enfoque
neuropsicológico cognitivo. Revista de
Investigación en Psicología, 17(1),
-138.
Rivas-Torres., R. M. y
López-Gómez, S. (2017). La
reeducación de las disgrafías:
perspectivas neuropsicológica y
psicolingüística. Pensamiento
psicológico, 15 (1), 73-86.
Hegarty, S. (1994). Educación de niños y
niñas con discapacidad. Paris:
UNESCO.
López, M. (1990): La integración escolar,
otra cultura. Málaga: Cuadernos
Puerta Nueva
Molina, S. (2003). Educación
Especial (Vol. I y II). Granada. Arial.
Ortega, P. (2014). Educar en la alteridad.
Colombia: Redipe.
Parilla, A. (1996). Apoyo a la escuela: un
proceso colaborativo. Bilbao:
Ediciones mensajero.
Rodríguez, A (2015). Un currículo para
adaptaciones múltiples. Madrid: EOS.
Salvador, F. (2004): Bases
psicopedagógicas de la Educación
Especial. Málaga: Aljibe.
Sánchez, M. (2013). Diversidad e inclusión.
Madrid. Catarata.
Santos, M. A. (2014). Entre bastidores.
Málaga: Aljibe.
Schön, D. (2013). La formación de
profesionales reflexivos. Barcelona:
Paidós.
Slee, R. (2012). La escuela extraordinaria.
Exclusión, escolarización y educación
inclusiva. Madrid: Morata.
Snell, M. E. (2006). La escuela inclusiva.
Madrid: Autor-Editor.
Stainback, S. y Stainback, W. (2007). Aulas
inclusivas. Un nuevo modelo de
enfocar y vivir el currículo. Madrid:
Narcea.
Stenhouse, L. (2016). Investigación y
desarrollo del currículum. Madrid:
Morata.
Tomlinson, A. (2001). El aula diversificada.
Barcelona: Octaedro.
VV.AA. (2004). La educación inclusiva:
prácticas y reflexiones. Barcelona:
Graò.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 The Educational Journal of Works Aimed at the XXI century (XXI CHALLENGES)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.