Cultures in the classroom observed by students. Attitudes of students of majority culture before minority peers
DOI:
https://doi.org/10.30827/retosxxi.1.2017.24023Keywords:
Cultural diversity, Intercultu-ral attitudes, Intercultural education, Intercultural school coexistenceAbstract
The globalization of the economy has brought the disappearance of borders and the free movement of people. This draws in the educational centers the phenomenon of multiculturalism. Multiculturalism that requires not only legislative changes but also curricular, methodological and, at the base of them, attitudinal. Changes in behavior in families, teachers and students in order to provide answers to these new demands and challenges posed by 21st century society. Hence the importance of this research, whose objective is to try to give a little light to these attitudes, sometimes discriminatory and segregating, that affect the actions and behaviors of teachers but also the students themselves to their peers. From the analysis by means of percentages of their answers, appealing to the highest as configurators of more frequent attitudes, it is possible to conclude the low presence of multicultural elements in the programming, the need to improve the knowledge of other cultures to the rest of the students, and to improve the teacher training in this aspect to accept the differences and treat them as wealth and not pedagogical barrier. Among the positive aspects are the good family-school and student relationships and the cultural enrichment which supposes intercultural education.Downloads
References
Aguaded, E. M.ª (2005). Diagnóstico basado en el currículum intercultural de aulas multiculturales en educación obligatoria. (Tesis Doctoral). Universidad de Granada. Granada.
Aguado, T. (2004). Investigación en Educación intercultural. Educatio, 22, 39-57.
Aguado, T., Ballesteros, B., Malik, B. y Sánchez, M. (2003). Educación intercultural en la enseñanza obligatoria: prácticas escolares; actitudes y opiniones de padres, alumnos y profesores; resultados académicos de los estudiantes de diversos grupos culturales. RIE, 21 (2), 323-348.
Alanís, L. y Ruiz, J. (2006). Están llamando a la puerta. ¿Abrimos? (II) Una propuesta para trabajar el racismo y la xenofobia desde una perspectiva intercultural en ESO. Aula de innovación educativa, 150, 84-95.
Álvarez, H. B. (2012). Estudio de las actitudes hacia una postura sociocultural y política de la Educación Matemática en maestros en formación inicial. Journal of Research in Mathematics Education, 1(1), 57-78. DOI: https://doi.org/10.4471/redimat.2012.03
Buendía, L. Colas. P. y Hernández, F. (2001). Métodos de investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGrawHill
Casanova, M. A. (2005). La interculturalidad como factor de calidad en la escuela. En Soriano, E. (coord.) La interculturalidad como factor de calidad educativa. Madrid: La Muralla.
Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). (2009). Actitudes hacia la inmigración. http://goo.gl/xKDpXs
Díaz, S. M. (2014). Los métodos mixtos de investigación: presupuestos generales y aporte a la evaluación educativa. Revista Portuguesa de Pedagogía, 48 (1), 7-23. doi: 10.14195/1647 8614_48 1_1 DOI: https://doi.org/10.14195/1647-8614_48-1_1
Fernández, A. D. (2016). Estudio de casos sobre la diversidad cultural en centros de secundaria de Granada (Tesis Doctoral). Universidad de Granada, Granada.
Fernández, A. D., Rodríguez, A. y Miñán, A. (2016). Una mirada científica a las actitudes hacia la diversidad. Revista nacional e internacional de Educación Inclusiva REI, 9(3), 292-41. http://www.enfoqueseducativos.es/ojs/ojsexe/index.php/REI/issue/view/2/showTocFundación
Secretariado Gitano (2005). La comunidad gitana continúa siendo el grupo social más rechazado en España. https://www.gitanos.org/actualidad/prensa/comunicados/2603.html
Gallego, J.L. y Rodríguez, A. (2012). Bases teóricas y de investigación en Educación Especial. Madrid: Pirámide.
García, F. J., Rubio, M. y Bouachra, O. (2008). Población inmigrante y escuela en España: un balance de investigación. Revista de Educación, 345, 23-60.
Gil, J. (2014). Actitudes del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria hacia la diversidad cultural (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla, Sevilla.
Hernández, Mª. A., Gomáriz, Mª. A., Parra, J. y García, Mª. P. (2016). Familia, Inmigración y Comunicación con el centro escolar: un estudio comparativo. Educación XX1, 19 (2), 127-151. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.16457
Leiva, J.J. (2008). Interculturalidad, gestión de la convivencia y diversidad cultural en la escuela: un estudio de las actitudes del profesorado. Revista Iberoamericana de Educación. n.º 46/2. DOI: https://doi.org/10.35362/rie4622003
Leiva, J.J. (2011). Convivencia y Educación intercultural: análisis y propuestas pedagógicas. Alicante: ECU
Leiva, J.J. (2015). Las esencias de la educación intercultural. Málaga: Aljibe.López, M. (2004). Construyendo una escuela sin exclusiones. Málaga: Aljibe.
MEC (2013). Informe anual “Datos y Cifras”. Curso escolar 2012-2013. Madrid: MEC.
Morín, E. de (2014). Enseñar a vivir. Manifiesto para cambiar la educación. Barcelona: Paidós.
Rodríguez, A., Fernández, A. D. y Miñán, A. (2016). Actitudes familiares ante la alteridad cultural. ¡Mi papá no quiere que me junte con él! Revista de Educación de la Universidad de Granada REUGRA, 23, 69-84. En http://reugra.es/index.php/reugra/article/view/43
Rodríguez, A. y Fernández, A. D. (2017). Adultos que conforman menores en una escuela de colores. Actitudes de progenitores ante la diversidad cultural. Revista de Investigación Educativa, 35 (2), 465-482. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.2.256371 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.35.2.256371
Sáez, R. (2006). La educación intercultural. Revista de Educación, 339, 859-881.
Sales, Mª A. (1997). Educación intercultural y formación de actitudes. Propuesta de programas pedagógicos para desarrollar actitudes interculturales en Educación Primaria y Secundaria. (Tesis Doctoral). Universidad de Valencia, Valencia.
Suriá, R. (2011). Análisis comparativo sobre las actitudes de los estudiantes hacia sus compañeros con discapacidad. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(1), 197-216.
UNESCO (2001). Declaración Universal de la UNESCO para la diversidad cultural. http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=13179&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
Valencia Suriá, R. (2011). Análisis comparativo sobre las actitudes de los estudiantes hacia sus compañeros con discapacidad. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(1), 197-216.UNESCO (2001). Declaración Universal de la UNESCO para la diversidad cultural. Recuperado de: http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=13179&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.v9i23.1434
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 The Educational Journal of Works Aimed at the XXI century (XXI CHALLENGES)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.