Museums and exhibition spaces, a distant reality for pre-service Primary Education teachers
DOI:
https://doi.org/10.30827/unes.i19.32406Keywords:
social sciences, museums, heritage education, trainee teachers, educational outingsAbstract
Introduction: Museums have been trying for decades to be the bastion and driving force of the cultural context in which they are located. However, the younger population does not feel sufficiently attracted or challenged by these spaces. The main hypothesis of this research is that this disconnection among young people can be extrapolated to the perceptions that trainee teachers have of museums.
Method: This study is a descriptive, non-experiential research with a mixed qualitative and quantitative approach. An expert-validated questionnaire with a total of 73 questions was used. The sample consisted of n=215 students with an average age of around 18 years, all of them belonging to the Primary Education, Early Childhood Education and Double Degree of Primary Education and Early Childhood Education.
Results: The results indicate that the pre-service teachers surveyed visit museums once or twice a year and perceive these institutions primarily as spaces related to culture and history, rather than learning, interconnection, or identity. Paradoxically, their limited use does not diminish their perceived value, and pre-service teachers view museums as important spaces in their future teaching careers, particularly for working with sources and participatory activities.
Conclusions: This study confirms the need for heritage education in classrooms that spans all educational stages, with museums playing a significant role. Such an approach would provide meaningful experiences for students and resources for teachers, allowing these spaces to truly serve as useful environments for the development of historical skills and open participation.
Downloads
References
Antoine-Faúndez, C. D. & Carmona-Jímenez, J. (2015). Museos y jóvenes: entre la incomprensión y el desencanto. Percepciones y argumentos juveniles sobre el consumo cultural de museos en Chile. Arte, Individuo y Sociedad, 27(2), 227-242. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n2.44561
Arias-Ferrer, L., Egea-Vivancos, A., & Ibáñez-López, F. J. (2024). ¿De dónde vienes, Clio? Los futuros docentes y su percepción sobre las fuentes de información de su conocimiento histórico. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(2), 67–80. https://doi.org/10.6018/reifop.599731
Arriaga, A. (2011). Desarrollo del rol educativo del museo: narrativas y tendencias actuales. Revista Digital do LAV, 7(4), 1-23. Recuperado de: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/viewFile/3070/2156
Azuar, R. (2008). Museos: del público al ciudadano. En I. Arrieta (ed.), Participación ciudadana, patrimonio cultural y museos: entre la teoría y la praxis (pp. 25-37). Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
Bollo, A. & Gariboldi. A. (2015). Non vado al museo! Esplorazione del non pubblico degli adolescenti. En A.Bollo (Coord.), L pubblici dei musei. Conoscenza e politiche. FrancoAngeli,107-135.
Calaf, R. (2009). Cuando el pasado y el presente de encuentran. Íber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 61, 110-124.
Castejón Ibáñez, M. (2021). Arte, Museos y Maestros: Una perspectiva desde la formacion del Profesorado. ArtsEduca, 29(29), 127-139. https://doi.org/10.6035/Artseduca.2021.29.10
Castrillo J., Gillate, I., Luna U. & Campos-López, T. (2023). Aproximación a las concepciones sobre patrimonio del futuro profesorado de Educación Primaria. En M. Cambil, A. Fernández Paradas & N. De Alba Fernández (Coords.), La didáctica de las ciencias sociales ante el reto de los ODS (pp. 445-454). Narcea.
Ciriza-Mendívil, C. D., Mendioroz, A., Hernández, J. M. & Rivero, P. (2023). Cultural Heritage in Early Childhood Education. An Analysis of Future Teachers’ Perception. Social and Education History, 12 (3), 274-291. https://dx.doi.org/10.17583/hse.12025
Colman Ramírez, F. J. (2023). Maestros y Museos. Una mirada desde el profesorado de Educación Escolar Básica. AULA PYAHU - Revista De Formación Docente Y Enseñanza, 1(1), 163–172. https://doi.org/10.47133/rdap2023-11art12
Contreras García, J., Ortega Chinchilla, M.J. y Guerrero Elecalde, R. (2024). El museo de la Alhambra para trabajar el patrimonio en Educación Primaria. Una propuesta didáctica para la formación del futuro profesorado. En: P. Miralles Sánchez, R. Sánchez Ibáñez y J. R. Moreno Vera (eds.), Aprender Historia en el siglo XXI, Competencias para la conciencia y el pensamiento histórico (pp. 510-518). Octaedro.
Cuenca, J. M. (2004). Heritage in social studies education: conceptions and obstacles to integrate its in teaching and learning compulsory education. UMI-ProQuest.
Cuenca, J. M. & Martín-Cáceres, M. J. (2014). Manual para el desarrollo de proyectos educativos de museos. Trea.
Cuenca, J. M., Martín Cáceres, M., & Estepa Giménez, J. (2020). Buenas prácticas en educación patrimonial. Análisis de las conexiones entre emociones, territorio y ciudadanía. Aula Abierta, 49(1), 45–54. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.45-54
Escribano-Miralles, A., Polo-Espinosa, B., & Miralles-Martínez, P. (2019). Estudio de la opinión de los agentes educativos sobre las visitas escolares al Museo Arqueológico de Murcia. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(1). https://doi.org/10.18239/ensayos.v34i1.2042
Flores, M. L. (2016). Los adolescentes en los museos. En Pérez Castellanos, L. (Coord.), Estudios sobre públicos y museos. Volumen I. Públicos y museos: ¿qué hemos aprendido? (pp. 280-302). Publicaciones Digitales ENCRyM. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/digitales/article/view/9133
Fontal, O. (2003). La educación patrimonial. Teoría y práctica en el aula, el museo e internet. Trea.
Fontal, O., Ibáñez-Etxeberría, A., Martínez Rodríguez, M., & Rivero, P. (2017). El patrimonio como contenido en la etapa de Primaria: del currículum a la formación de maestros. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 79–94. https://doi.org/10.6018/reifop/20.2.286321
Giacalone, A., Arias-Ferrer, L., & Egea-Vivancos, A. (2023). Uso de recursos digitales para la introducción del patrimonio cultural en la escuela primaria: la opinión de los docentes. Didáctica De Las Ciencias Experimentales Y Sociales, (45), 147–162. https://doi.org/10.7203/dces.45.27419
Gil, N. y Bellatti, I. (2024). Educación patrimonial activista para promover competencia social y ciudadana en la formación inciial del profesorado de Educación Infantil y Primaria. Clío, History and History Teaching, 50, 165-195. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.20245010791
Gómez-Carrasco, C. J., Miralles-Martinez, P., Fontal, O., & Ibañez-Etxeberria, A. (2020). Cultural Heritage and Methodological Approaches—An Analysis through Initial Training of History Teachers (Spain–England). Sustainability, 12(3), 933. https://doi.org/10.3390/su12030933
Gómez-Carrasco, C.J., Rebolledo Fidalgo, M., Lago González, E. & Moreno Rebordinos, A. (2024). Educación histórica y narrativas alternativas a través de museos. Fundamentos teóricos y diseño de actividades para educación secundaria. Revista Eviterna. Revista iberoamericana, académica científica de Humanidades, Arte y Cultura, Núm. 16, 18-37.
Hernández Cardona, F.X. (2005). Museografía didáctica de conjuntos monumentales. En J. Santacana, & N. Serrat, (Coords.), Museografía didáctica (pp. 23-61). Ariel.
Hernández-Ríos, M. L. (2018). Patrimonio cultural y Educación Infantil: del objeto al bien cultural. En A. L. Bonilla Martos & Y. Guasch Marí (Coords.), Entorno, sociedad y cultura en Educación Infantil. Fundamentos, propuestas y aplicaciones (pp. 147-164). Pirámide.
Hooper-Greenhill, E. (1998). Los museos y sus visitantes. Trea.
Jiménez-Blanco, M.ª D. (2016). El viaje de los museos. El viaje del MACVAC. Diferents. Revista de museus, 1, 6-20. http://www.e-revistes.uji.es/index.php/diferents/article/view/3891/3147
Lowenthal, D. (2005). Natural and cultural heritage. International Journal of Heritage Studies, 11(1), 81–92.
Luna, U. & Ibáñez-Etxeberria, A. (2020). Cuando el museo se convirtió en espacio de aprendizaje. Educación y museos en Guipúzcoa en los años 80. Arte, individuo y sociedad, 32(3), 641-659. https://dx.doi.org/10.5209/aris.64869
Martínez Gil, T. (2020). Caminando hacia la construcción de una museología inclusiva: percepción del público juvenil sobre inclusión cultural en espacios museísticos. Investigación En La Escuela, (101), 96–108. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i101.08
Melgar, M. F., Elisondo, R., Diaz, M. G., & Lisa, E. (2022). Jóvenes y museos. Estudio de percepciones sobre experiencias educativas. Praxis Educativa, 26(3), 1–18. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260311
Moore, K. (2000). Museums and popular culture. A&C Black.
Morentín Pascual, M. (2015) La formación del profesorado para un uso didáctico de los museos de ciencia. RdM. Revista de Museología: Publicación científica al servicio de la comunidad museológica, 63, 49-58.
Navarro-Neri, I., Rivero, P., Aso, B., & Mendióroz-Lacambra, A. M. (2021). Narrativa y significación histórica en la comunicación de los museos nacionales canadienses en Facebook. Panta Rei. Revista digital de Historia y Didáctica de la Historia, 15, 185–207. https://doi.org/10.6018/pantarei.467881
Olwig, K. (2005). Introduction: The nature of cultural heritage, and the culture of natural heritage. International Journal of Heritage Studies, 11(1), 3-7.
Pagès, J. (2000). La formación inicial del profesorado para la enseñanza del patrimonio histórico y de la historia. Treballs d’Arqueologia, 6, 205-2017. https://raco.cat/index.php/TreballsArqueologia/article/view/29287
Poveda Martínez, A. M. (2018). La institución del museo: origen y desarrollo histórico. Publicaciones didácticas, 96, 80-112.
Prado Salazar, J.R., Montes Martínez, R. & Érez Casillas, I. (2020). Museos y formación docente: un vínculo constante. Revista Digital Universitaria, 21 (5), 1-11. http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2020.21.5.9
Prats, Ll. (1997). Antropología y patrimonio. Ariel.
Reinert, M. (1996). Alceste (Version 3.0.). Images.
Santacana Mestre, J., Martínez Gil, T., Llonch Molina, N., & López Benito, V. (2017). ¿Qué opinan los adolescentes sobre los museos y la didáctica? . Didáctica De Las Ciencias Experimentales Y Sociales, (31), 23–38. https://doi.org/10.7203/dces.31.8795
Suárez, M. A., Gutiérrez, S., Calaf, R. & San Fabián, J. L. (2013). La evaluación de la acción educativa museal: una herramienta para el análisis educativo. Clío. History and History Teaching, 39. http://clio.rediris.es/n39/articulos/Calaf.pdf
Valdés Sagüés, C. (1999). La difusión cultural en el museo: servicios destinados al gran público. Trea.
Vargas, N. P. (2020) La educación de los públicos jóvenes en el Museo Nacional de Bellas Artes. EduSol, (20), 70, 132-146. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v20n70/1729-8091-eds-20-70-132.pdf
Wellington, J. (2015). Educational research: Contemporary issues and practical approaches. Bloomsbury.
Zabala, M. E., & Roura Galtés, I. (2006). Reflexiones teóricas sobre patrimonio, educación y museos. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (11), 233-261. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/652/65201111.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos D. Ciriza-Mendivil, Teresa Benito Aguado, Iñaki Navarro Neri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors being published in this journal agree to the following terms:
The authors retain their copyrights but guarantee the journal's right to be the first publisher of the work, licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license, which allows others to share the work, provided that they acknowledge its authorship and initial publication in this journal.
Authors may separately subscribe additional agreements for the non-exclusive distribution of the work published in the journal (for example, including it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own websites) before and during the submission process, as this may result in productive exchanges, as well as more and earlier citations of the works to be published (See The Effect of Open Access) (in English).