Design and validation of a questionnaire on motivations of High School students for their choice of studies
DOI:
https://doi.org/10.30827/unes.i20.31594Keywords:
Questionnaire; motivation; reliability; mode of study; High SchoolAbstract
Introduction: Motivation is a fundamental psychological factor in a student's academic career, and influences both their ability to learn and the decisions that students make in their educational pathway. At the High School stage, the motivational factor is especially relevant for the choice of study modalities (Sciences, Humanities and Social Sciences, and Arts).
Method: This paper presents the design and validation of a questionnaire whose main purpose is to measure the incidence of internal and external motivation in the choice of study mode in the High School. This tool has been designed on the basis of the theories of motivation and internal good, from a psychological, anthropological and pedagogical perspective. The validation process has been carried out by means of three procedures: analysis by experts, testing by students belonging to the High School stage, to check the comprehensibility and specific application parameters, and the Cronbach's Alpha test, to assess the reliability with which the questionnaire measures the motivation factors.
Results: The results indicate that the questionnaire is suitable for the function of measuring the incidence of internal and external motivations in High School students, for which it was designed.
Conclusions: This allows us to conclude that the questionnaire can be used to measure the incidence of internal and external motivations in the choice of study mode of students in the Baccalaureate.
Downloads
References
Abreu Alvarado, Y., Barrera Jiménez, A. D., Worosz, T. B., & Vichot, I. B. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. MENDIVE. Revista de Educación, 16(4), 610–623.
Alemán Marichal, B., Navarro de Armas, O. L., Suárez Díaz, R. M., Izquierdo Barceló, Y., & Encinas Alemán, T. de la C. (2018). La motivación en el contexto del proceso enseñanza-aprendizaje en carreras de las Ciencias Médicas. Revista Médica Electrónica, 40(4), 1257–1270.
Almeyda Vázquez, A., & García Fonseca, T. (2015). Elegir una profesión significa elegir el futuro. Mirada a la dialéctica: motivación-elección profesional. Integración Académica En Psicología, 3(7) 56-74.
Álvarez Castrillo, C., & Albuerne López, R. F. (2001). Rendimiento académico y estilos de aprendizaje en alumnos de segundo de Bachillerato LOGSE. Aula Abierta, 77, 77-85
Arregui Eaton, I. G., Chaparro Caso-López, A. A., & Díaz López, C. D. (2018). Cuestionario para valorar las prácticas de enseñanza en secundaria desde la percepción de los estudiantes. REOP - Revista Española De Orientación Y Psicopedagogía, 29(2),55–70.
https://doi.org/10.5944/reop.vol.29.num.2.2018.23153
Bailey, D., Almusharraf, N., & Hatcher, R. (2021). Finding satisfaction: intrinsic motivation for synchronous and asynchronous communication in the online language learning context. Education and Information Technologies, 26(3), 2563–2583. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10369-z
Bravo, G., Vergara, M. (2018). Factores que determinan la elección de carrera profesional: en estudiantes de undécimo grado de colegios públicos y privados de Barrancabermeja. Revista Psicoespacios, 12(20), 35-48. https://doi.org/10.25057/issn.2145-2776
Collaguazo Solis, J. R., & Santiago Quishpe, J. (2019). La ética y la vocación profesional. Caribeña de Ciencias Sociales. hdl.handle.net/20.500.11763/caribe1904etica-vocacion-profesional
Cortina, A. (2013). El futuro de las Humanidades. Revista Chilena de Literatura, 84, 207–217. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22952013000200015
Corrales Serrano, M. (2020). Estudio de las motivaciones internas y externas para la elección de modalidad del alumnado de Bachillerato. Incidencia en la didáctica de las Ciencias Sociales [Tesis Doctoral]. Universidad de Extremadura. https://dehesa.unex. es/handle/10662/11076
Corrales-Serrano, M., Sánchez-Martín, J., Moreno-Losada, J., & Zamora-Polo, F. (2024). Género y rendimiento académico: variables clave en la motivación del alumnado de Bachillerato y su elección de modalidad. Publicaciones, 54(1), 157–182. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v54i1.27693
Corrales-Serrano, M., Sánchez-Martín, J., Moreno-Losada, J., & Zamora-Polo, F. (2024b). ¿Una crisis silenciosa de las humanidades y las ciencias sociales? Análisis filosófico en tres autores relevantes y consecuencias pedagógicas. (2024). Foro De Educación, 22(2)103-122. https://doi.org/10.14201/fde.22206
Cruz Barba, E., & Silva Gutiérrez, B. N. (2018). Motivación y personalidad en la elección de carrera: Turismo y negocios internacionales. Acta de Investigación Psicológica, 8(2), 32–41. https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2018.2.03
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2010). Intrinsic motivation. The Corsini Encyclopedia of Psychology, 1–2. https://doi.org/10.1002/9780470479216.corpsy0467
Espejo-Antúnez, L., Corrales-Serrano, M., Zamora-Polo, F., González-Velasco, M., & Cardero-Durán, M. D. L. Á. (2021). What are university professors’ motivations? A realistic approach to self-perception of a group of Spanish University professors belonging to the G-9 group of universities. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(15), 7976. https://doi.org/10.3390/ijerph18157976
Fierro Suero, S., Almagro, B. J., & Sáenz-López Buñuel, P. (2019). Necesidades psicológicas, motivación e inteligencia emocional en Educación Física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2). https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.345241
Fischer, C., Malycha, C. P., & Schafmann, E. (2019). The influence of intrinsic motivation and synergistic extrinsic motivators on creativity and innovation. Frontiers in Psychology, 10, 137. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00137
Flores-Camacho, F., Gallegos-Cázares, L., & Lima González, C. (2020). Representaciones en Física: construcción y validación de un cuestionario para la Enseñanza Media Superior. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, e14, 1-17. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e14.1728
Garza-Olivares, X., Navarro-Contreras, G., González-Torres, M. L., Gómez, M. Á., & Zacarías-Salinas, X. (2021). Validación psicométrica del Cuestionario de Emociones en la Motivación de la Ingesta. Universitas Psychologica, 20, 1-13. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy20.vpce
García-Perales, R., Palomares-Ruíz, A., & Cebrián-Martínez, A. (2020). Diseño y validación de un instrumento para evaluar el acoso escolar al término de la Educación Primaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(2), 78-96. https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.2.2020.27987
García Sánchez, M. E., & Cruz Vargas, M. L. (2016). El alumno motivado: un análisis empírico de los factores motivadores intrínsecos y extrínsecos en el aula de inglés. Investigación En La Escuela, (90), 72-91. https://doi.org/10.12795/IE.2016.i90.05
Gil-Lopez, J., Fuster-Guillen, F., Norabuena-Figueroa, R., Maldonado-Leyva, H., Norabuena-Figueroa, E. y Ronald-Hernández, R. (2019). Motivación académica y su influencia en el desarrollo de las capacidades de estudiantes en el área de inglés. Revista de Psicología, 15(30), 26–41.
Herrán Gascón, A., Paredes Labra, J., & Monsalve Treskow, D. (2016). Cuestionario para la evaluación de la educación inclusiva universitaria (CEEIU). Revista Complutense de Educación, 28(3), 913-928. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n3.50947
Hortal, A. (2002). Ética General de las Profesiones. Bilbao: Desclée De Brouwer
Lai, H.-M., Hsiao, Y.-L., & Hsieh, P.-J. (2018). The role of motivation, ability, and opportunity in university teachers’ continuance use intention for flipped teaching. Computers & Education, 124, 37–50. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.05.013
Locke, E. A., & Schattke, K. (2019). Intrinsic and extrinsic motivation: Time for expansion and clarification. Motivation Science, 5(4), 277. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/mot0000116
López Fernández, M. V. (2017). Madurez vocacional, motivación en el aprendizaje y estilos educativos paternos en el alumno de 4o de la ESO y 1o de Bachillerato.Tesis Doctoral. Badajoz. Universidad de Extremadura. http://hdl.handle.net/10662/6440
Llanes-Ordóñez, J., Méndez-Ulrich, J. L., & Montané-López, A. (2021). Motivación y satisfacción académica de los estudiantes de Educación: Una visión internacional. Educación XX1, 24(1), 45-68. DOI: 10.5944/educXX1.26491
Marina, J. A. (2013). Talento, motivación e inteligencia: Las claves para una educación eficaz. Grupo Planeta.
Martín Rodrigo, M. J. (2018). Influencia de los estereotipos de género en la elección de estudios universitarios. Universidad de Comillas. http://hdl.handle.net/11531/31500
Martínez-Navarro, E. (2006). Ética de la profesión: proyecto personal y compromiso de ciudadanía. Veritas: Revista de Filosofía y Teología, 14, 121–139.
Martínez-Díaz, D., Juliao-Esparragoza, D., & Jaramillo-Naranjo, O. L. (2017). Diseño y Validación de un instrumento para la identificación y el desarrollo de la promesa de marca personal en estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Educación, 15(2), 91-108.
Maslow, A. H. (2019). A theory of human motivation. New Delhi: General Press.
Moreno Losada, José; Sanchez Martín, Jesús; Zamora Polo, F. (2014). La preocupación por la ética en la universidad. Fundamentos teóricos y aplicaciones prácticas. En Ética en las aulas. Desarrollo de prácticas docentes éticamente responsables. Una aproximación experimental desde la Universidad de Extremadura. Entimema.
Nayir, F. (2017). The relationship between student motivation and class engagement levels. Eurasian Journal of Educational Research, 17(71), 59–78.
Pérez-Escoda, N., Bisquerra, R., Filella, G. R., & Soldevila, A. (2010). Construcción del cuestionario de desarrollo emocional de adultos (QDE-A). REOP Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 367–379. https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11539
Pintrich, P. R., Schunk, D. H., & Luque, M. L. (2006). Motivación en contextos educativos: teoría, investigación y aplicaciones. New York: Pearson Prentice Hall.
Pomares-Alfonso, J. A. (2008). Consideraciones conceptuales sobre motivación. Medisur, 6(1), 57-62. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180020298009
Roblero, G. (2020). Validación de cuestionario sobre gestión del tiempo en universitarios mexicanos. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, e01, 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e01.2136
Rodríguez-Muñiz, L. J., Areces, D., Suárez-Álvarez, J., Cueli, M., & Muñiz, J. (2019). ¿Qué motivos tienen los estudiantes de Bachillerato para elegir una carrera universitaria? Revista de Psicología y Educación, 14(1), 1–15.: https://doi.org/10.23923/rpye2019.01.167
Rodríguez Menéndez, M. del C., Peña Calvo, J. V., & García Pérez, O. (2016). Estudio cualitativo de las diferencias de género en la elección de opciones académicas en los estudiantes del Bachillerato científico-técnico. Teoría de la Educación, 28, 1-2016, pp. 189-207. https://doi.org/10.14201/teoredu2016281189207
Rojas-Ospina, T., & Valencia-Serrano, M. (2019). Adaptación y validación de un Cuestionario sobre Estrategias de Autorregulación de la Motivación en estudiantes universitarios. Psykhe (Santiago), 28(1), 1–15. http://dx.doi.org/10.7764/psykhe.28.1.1128
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 61, 101860. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860
Sánchez-Martín, J.; Zamora-Polo, F.; Alías-Gallego, D.; Moreno-Losada, J. y Espejo-Antúnez, L. (2016). ¿Ética en la educación? Instrumentos para medir, potenciar y desarrollar el razonamiento moral en ámbitos educativos multinivel. In Libro de actas CIMIE16 de AMIE. http://amieedu.org/actascimie16/
Sandoval-Muñoz, M. J., Mayorga-Muñoz, C. J., Elgueta-Sepúlveda, H. E., Soto-Higuera, A. I., Viveros-Lopomo, J., & Riquelme Sandoval, S. V. (2018). Compromiso y motivación escolar: Una discusión conceptual. Revista Educación, 42(2), 66–79. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.23471
Usán Supervía, P., & Salavera Bordás, C. (2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Actualidades En Psicología, 32(125), 95–112. http://dx.doi.org/10.15517/ap.v32i125.32123
Vera-Noriega, J. A., Encinas-Germán, D. I., Esquer-Carvajal, C., Esquer-Carvajal, M., & Torres-Lam, E. T. (2019). Perfiles de motivación, éxito y sus características contextuales en estudiantes de educación media superior. Praxis Investigativa ReDIE: Revista Electrónica de La Red Durango de Investigadores Educativos, 11(20), 8–22.
Waterman, A. S., Schwartz, S. J., & Conti, R. (2008). The implications of two conceptions of happiness (hedonic enjoyment and eudaimonia) for the understanding of intrinsic motivation. Journal of Happiness Studies, 9(1), 41–79. http://doi.org.10.1007/s10902-006-9020-7
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mario Corrales-Serrano, Jesús Sánchez-Martín, Francisco Zamora Polo, José Moreno Losada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors being published in this journal agree to the following terms:
The authors retain their copyrights but guarantee the journal's right to be the first publisher of the work, licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license, which allows others to share the work, provided that they acknowledge its authorship and initial publication in this journal.
Authors may separately subscribe additional agreements for the non-exclusive distribution of the work published in the journal (for example, including it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own websites) before and during the submission process, as this may result in productive exchanges, as well as more and earlier citations of the works to be published (See The Effect of Open Access) (in English).