The use of sources to promote historical thinking skills from heritage education. The Magistral Palace Cave, in Guadix (Granada)
DOI:
https://doi.org/10.30827/unes.i18.31568Keywords:
historical education, local heritage, historical thinking skills, heritage education, excavated architectureAbstract
Introduction: We present an educational research project, aimed at students in the 4th year of Compulsory Secondary Education (ESO) and Baccalaureate. Its objective is to promote historical thinking skills from heritage education, using sources as a resource, whose analysis has allowed us to identify and analyze a lost and forgotten heritage, “The Palace Cave of the Magistral Gallardo), a unique and singular case in the excavated architecture of the city of Guadix.
Method: The methodology belongs to the qualitative paradigm, specifically the descriptive content analysis of the sources used.
Results: The expected results are based on the consideration of historical education as a method that allows students to systematize the evidence available to explain the historical processes they study based on their close heritage, from a critical perspective; the need for changes in methodology, evaluation and in the role of teachers and the importance of working on relevant problems in the classroom based on the students’ close environment to promote the achievement of the SDGs.
Conclusions: The SWOT analysis of the project shows that the historical recovery of a forgotten heritage, through the analysis of sources, favors the development of historical thinking skills: causes and consequences, change and continuity, historical evidence and historical awareness. It promotes knowing, understanding and valuing the heritage of the nearby environment and the importance of controversial heritage, of which forgotten heritage is part, such as the Cueva Palacio del Magistral Gallardo, as a primary source for teaching and learning history.
Downloads
References
Arteaga, B. y Camargo, S. (2013). La educación histórica, una propuesta para el desarrollo del pensamiento histórico en los estudiantes de la Licenciatura en Educación Preescolar y Primaria. En V Encuentro internacional de investigadores de Didáctica de las ciencias sociales en el ámbito Iberoamericano. 29-30 mayo.
Asenjo, C. (1973). Las Cuevas de Guadix: sus orígenes. Cuadernos geográficos de la Universidad de Granada, 2, 1973, pp. 85-102.
Asenjo, C. (1983) Las Cuevas de Guadix. Granada. Caja General de Ahorros y Monte de Piedad. Temas de nuestra Andalucía.
Asenjo, C. (1990). Las Cuevas. Un insólito hábitat de Andalucía Oriental. Edit. Brenes, Muñoz Moya y Montraveta.
Bardin, L. (1996). El análisis de contenido. Akal.
Berelson, B. (1952):.Content Analysis in Communication Researches. Glencoe III,Free Press.
Bates-Batcheller, T.(2006). Royal Spain of Today. Logman.
Bisquerra, R. et alter (Cord), (2009). Metodología de la investigación educativa. La muralla.
Bloch, M, (1982). Introducción a la Historia. Fondo de Cultura Económica.
Carmona, D. (2006) La conformación del patrimonio etnológico: Tradición cultural y etnocentrismo en el caso de las casas-cuevas. Revista de la Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas de Elche. Volumen I, pp. 270-290.
Chapman, A. (2011). Taking the perspective of the other seriously? Understanding historical argument, Educar em Revista, 42, pp. 95-106. https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000500007
Creswell, J.W. (2003). Research Desing. Qualitativa, cuantitative, and mixed methods approaches. 2ª edición. Sage Publications.
Garrido, C.J.(2021) . Las Cuevas de Guadix en la Edad Moderna (1489-1808) Origen, crecimiento y marginación. Círculo Rojo.
Gómez, C. J. (2014). Pensamiento histórico y contenidos disciplinares en los libros de texto. Un análisis exploratorio de la Edad Moderna en 2º de la ESO. ENSAYOS. Revista de La Facultad De Educación De Albacete, 29(1), pp. 131-158. https://doi.org/10.18239/ensayos.v29i1.498
Gómez, C.J. y Rodríguez, R A. (2017). La historia como materia formativa. Reflexiones epistemológicas e historiográficas. Revista de Historiografía 27, pp. 265-286.
Gómez, C.J., López-Facal, R. y Rodríguez, J. (2019). La investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales en revistas españolas de Ciencias de la Educación. Un análisis bibliométrico (2007-2017). Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 37, pp. 67-88.
Gómez, J.M. (2019). La enseñanza de la Historia a través de los Textos Escolares (2001- 2015): Historiografía, Metodología y Formación de Identidades. Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Madrid.
Gómez, J.M., Pastor, Mª M., Alcaraz, A. y Palma, A. (2022) Un análisis sobre los contenidos presentes en la enseñanza de la historia a través de los textos escolares (2000-2005). Su aplicación en la Educación Secundaria y Bachillerato”, pp. 157-170. En Cáceres, Mª P., Hinojo, F.J., Trujillo, J.M. y Lara, F. (Coords) Investigación en educación sobre las TIC y los métodos activos en las ciencias sociales. Madrid: Octaedro.
Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw Hill.
Hostil O.R. (1969) Content analysis for the social sciences and humanities. Addison Wesle
Krippendorf, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Paidos
Lee, P. y Ashby, R. (2000). Progression in Historical Understanding among.
Students Ages 7‐14. En P. N. Stearns, P. Seixas y Wineburg, S. (Eds.). Knowing, Teaching, and Learning History: National and International Perspectives (pp. 199-222). NY: University Press.
Lee, P., Dickinson, A. y Ashby, R. (2004).Las ideas de los niños sobre la historia. En M. Carretero y J.F. Voss (Coods.), Aprender y pensar la historia (pp. 217-248). Amorrortu. Martínez, M., Gómez, C. J. y Miralles P. (2015). Investigaciones sobre evaluación en ciencias sociales en educación básica. Propuestas para la mejora de la práctica educativa. En L. Lima y P. Pernas (Coords.) Didáctica de la Historia. Problemas y métodos (pp. 99-129). El Dragón Rojo.
Miralles P. (2022). Estudio comparativo sobre la presencia del pensamiento histórico en los currículos educativos de diferentes países”, Revista Electrónica Educare, 26 (2), pp. 1-19.
Miralles, P., Molina, S. y Ortuño, J. (2011). La importancia de la historiografía en la enseñanza de la historia. Geu.
Prats, J. y Santacana, J. (2011). ¿Por qué y para qué enseñar historia? En J. Prats (coord.). Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 13-‐29). Graó.
Ribera, J. (2023). Breves notas sobre los obispos de la diócesis de Guadix, desde su restauración hasta nuestros días (1495 2018). https://catedraldeguadix.es/breves-notas-sobre-los-obispos-de-la-diocesis-de-guadix-desde-su-restauracion-hasta-nuestros-dias-1495-2018/
Rodríguez J., Gómez, C. J., López Facal, R, y Miralles, P. (2020). Tendencias emergentes en la producción académica de educación histórica. Revista de Educación, 389, pp. 211-242. https//doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2020-389-460
Ruiz, A. (2003). Sociedad y escuela en Guadix, una historia entrañable. (Autoedición), pp. 117-130.
Sáiz, J. (2013). Alfabetización histórica y competencias básicas en libros de texto de historia y en aprendizajes de estudiantes. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 27, pp. 43-66. https://doi.org/10.7203/DCES.27.2648
Sáiz, J., Fuster, C. (2014). Memorizar historia sin aprender pensamiento histórico: las PAU de Historia de España. Investigación en la Escuela, (84), 47-61.
Seixas, P., Morton, T., Colyer, J., y Fornazzari, St. (2013). The Big Six Historical-Thinking Concepts. Nelson Education Ltd. The Education of History Teachers in Europe—A Comparative Study. First Results of the “Civic and History Education Study”
Terriza, J.(2004), Relatos de los años cuarenta. Autoedición.
Wineburg, S. (2001). Historical Thinking and Other Unnaturals Acts: Charting the Future of Teaching the Past, Temple University Press.
Wineburg S., Martin, D. y Monte-Sano, Ch. (2013). Reading like a historian. Teaching literacy in middle & high school history classrooms. Teacher College Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Manuel Cortés Magán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors being published in this journal agree to the following terms:
The authors retain their copyrights but guarantee the journal's right to be the first publisher of the work, licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license, which allows others to share the work, provided that they acknowledge its authorship and initial publication in this journal.
Authors may separately subscribe additional agreements for the non-exclusive distribution of the work published in the journal (for example, including it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own websites) before and during the submission process, as this may result in productive exchanges, as well as more and earlier citations of the works to be published (See The Effect of Open Access) (in English).