Social Commitment and Responsibility: The Case of the Autonomous University of Chiapas
DOI:
https://doi.org/10.30827/unes.i17.29952Keywords:
Autonomous University of Chiapas, University Reform, Social Management, Social Commitment and ResponsibilityAbstract
The Autonomous University of Chiapas has initiated a process of transformation, rethinking, and revising its organizational structure and substantive and adjective functions to respond effectively to the needs of society. Through the examination of institutional documents, the university’s reform under the 2018-2026 rectoral administration is being analysed, which is still ongoing. One of the outcomes of this reform is the incorporation of a social management model to address social commitment, responsibility, and sustainable regional development, and contribute to mitigating the global crisis that has had devastating impacts on the economy, health, environment, and education, among others. This strengthens the connection between its educational programs to meet the needs of the social, productive, and governmental sectors.
Downloads
References
ANUIES (2018) Visión y Acción 2030. Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México. Diseño y concertación de políticas públicas para impulsar el cambio institucional.
Casanova & García (2021) Desafíos de la educación superior frente a la pandemia de covid-19 en América latina y el caribe. UNESCO- IESAL Revista Educación Superior y Sociedad, 2021, Vol. 33, No 2.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) (2022) Una década de acción para un cambio de época (LC/FDS.5/3), Santiago.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Río+20 El futuro que queremos. Recuperado de https://www.cepal.org/rio20.
De la Cruz & Sasia (2008) La responsabilidad de la universidad en el proyecto de construcción de una sociedad. Revista Educación Superior y Sociedad, nueva época, año 13 número 2, septiembre 2008 UNESCO/IESALC.
De la Sienra, E. (2020) ¿Como comenzar con los ODS en la Universidades? Recuperado de https://youtu.be/4Q2syXOhlZg.
Delors, J. (1996) La Educación encierra un tesoro, informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI, Madrid, ed, Santillana/UNESCO.
Didriksson, A.(2021). Universidad y Pandemia en América Latina: reflexiones desde la diversidad y la complejidad de un fenómeno en desarrollo. UNESCO-IESAL Revista Educación Superior y Sociedad, 2021, Vol. 33,No. 2.
Dirección de Informática, Geografía y Estadística. Chiapas información agrícola 2020.
Dirección General de Planeación. Evaluación de Servicio Social UNACH. Con base en los términos de referencia de la evaluación de consistencia y resultados del Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (CONEVAL), mayo 1921.
Flores, M.L. (2019). Los alcances en la producción agrícola chiapaneca. Una reflexión sobre la soberanía alimentaria en la región. Región y sociedad, 31, e1177. doi: 10.22198/ rys2019/31/1177.
Gaete & Álvarez. (2019). Responsabilidad social universitaria en Latinoamérica. Los casos de URSULA y AUSJAL. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 19(3), 1-27. Doi. 10.15517/aie.v19i3.38637.
INEGI (2014) Anuario estadístico y geográfico de Chiapas 2014, México 2014.
López, A. (2018) Discursos fundacionales de la Universidad Autónoma de Chiapas, Tuxtla Gutiérrez, Chiapas, Ed, UNACH.
López, A. (2018) Logros 2014-2018. Archivo histórico UNACH
Morin & Delgado (2017) Reinventar La Educación. Abrir Caminos a la Metamorfosis De La Humanidad, México: Multiversidad Mundo Real Edgar Morin.
Observatorio Mexicano de Responsabilidad Social Universitaria A. C. y Gargantini, D. (2014) Cuadernos de RSO, Publicación interdisciplinaria sobre Responsabilidad Social de las Organizaciones Vol. 2 n1-2014, Universidad Católica de Uruguay.
OEI (2022) Informe diagnóstico sobre la educación superior y la ciencia post COVID-19 en Iberoamérica 2022, Madrid.
ONU (2018), La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3), Santiago.
Pedró, F. (2021) Covid-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: efectos, impactos y recomendaciones políticas. En La educación superior en Iberoamérica en tiempos de pandemia. Impactos y respuestas docentes, Madrid, Fundación Carolina.
Pérez Alayon, JD. & Vallaeys, F. (2016) Prácticas y modelos de Responsabilidad Social Universitaria en México. Procesos de transformación en la universidad. México, ANUIES Documentos.
Pérez, F. (2021) Crisis Civilizatoria. Una aproximación a la lectura de la pobreza del mundo y los territorios perdidos, Tuxtla Gutiérrez, Chipas, Ed,I ́k ediciones, Cien y más y Ateneo de Ciencias y Artes de Chiapas.
PNUD (2021) Informe sobre Desarrollo Humano 2020. La próxima frontera y el desarrollo humano y el Antropoceno, Nueva York, E U,PNUD.
UDUAL. Posicionamiento de la UDUAL rumbo a la Conferencia Mundial de Educación Superior 2022, convocada por la UNESCO.https:// www.udual.org › uploads › 2022/02 › UD.
UNESCO. Conferencia Mundial de Educación Superior WHEC2022.Reinventando la Educación Superior para un Futuro Sostenible. https://www. unesco.org>2022-world-conference
Universidad Autónoma de Chiapas (2020). Modelo Educativo y Académico. Tuxtla Gutiérrez, Chiapas.
Universidad Autónoma de Chiapas (2018) Plan de Desarrollo Institucional 2030. Tuxtla Gutiérrez, Chiapas.
Universidad Autónoma de Chiapas (2019) Proyecto Académico. Reforma para la Excelencia. 2018-2022. Tuxtla Gutiérrez, Chiapas.
Universidad Autónoma de Chiapas (2023) Programa de Desarrollo Institucional. Proyecto Académico. Por la consolidacion de la Excelencia. 2022-2026. Tuxtla Gutiérrez, Chiapas.
Universidad Autónoma de Chiapas. Ley Orgánica de la UNACH. Periódico Oficial. Órgano de difusión oficial del Estado libre y soberano de Chiapas. 12 de febrero de 2020. Disponible en: https://www.unach.mx/acerca-de/legislacion- universitaria
Vallaeys, F. (2021) Manual de Responsabilidad Social Universitaria. El Modelo URSU-LA, estrategias, herramientas, indicadores, Perú, ed, URSULA.
Vallaeys, F. (2020) Hacia una política pública latinoamericana de responsabilidad so- cial universitaria: Innovación social, calidad y pertinencia de la educación superior, Perú, ed, CAF, URSULA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Florentino Pérez Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors being published in this journal agree to the following terms:
The authors retain their copyrights but guarantee the journal's right to be the first publisher of the work, licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license, which allows others to share the work, provided that they acknowledge its authorship and initial publication in this journal.
Authors may separately subscribe additional agreements for the non-exclusive distribution of the work published in the journal (for example, including it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own websites) before and during the submission process, as this may result in productive exchanges, as well as more and earlier citations of the works to be published (See The Effect of Open Access) (in English).