Teaching literature and literary education in the pedagogy of Don Andrés Manjón
DOI:
https://doi.org/10.30827/unes.i16.28421Keywords:
Manjón, literature, moral educationAbstract
This article sets out the contributions of Andrés Manjón to a profound pedagogical renovation of literary education in schools. Faced with the precarious situation of literature teaching in primary schools in Spain in the 19th and early 20th centuries, the authoritative voices of Francisco Giner de los Ríos and Andrés Manjón emerged in our country. Both of them, from very different ideological positions, urgently called for new pedagogical plans to provide literary education for schoolchildren. A detailed study of the pedagogical writings of A. Manjón shows that, starting from his particular aesthetic ideas and his concept of literature (largely coinciding with the Institución Libre de Enseñanza) and based mainly on the philosophical ideas of Plato, he defends to the hilt the profound link between literature and ethics and the great influence of literary readings on the moral education of readers. From these assumptions, he favours a strong selection of literary texts, with the intention of preserving boys and girls from any reading that could be detrimental to their integral education. However, in spite of his tenacious determination to carry out this rigorous selection, he knew how to reconcile this determination with his unwavering objective of forming men and women of great reading competence, capable of clearly understanding and judiciously criticising the literary texts that fell into their hands.
Downloads
References
Blanco y Sánchez, R. (1916). Elementos de literatura española. Tip. de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.
Booth, W. C. (2005). Las compañías que elegimos. Una ética de la ficción. Fondo de Cultura Económica.
Cardwel, R. (1995). Médicos chiflados: medicina y literatura en la España de fin de siglo. Siglo Diecinueve (Literatura hispánica), 25(1), 413-432.
Crespo, M.ª V. (1997). Retorno a la educación. El Emilio de Rousseau y la pedagogía contemporánea. Paidós.
España (1825). Plan y Reglamento general de escuelas de primeras letras (publicación original). Imprenta Real.
Espelosín-Ordoque, J. (1951). Qué debe hacerse pedagógicamente para mejorar y perfeccionar la enseñanza de la Lengua castellana. En Comisión Episcopal de Seminarios (Ed.), Memoria de la III Asamblea (pp. 43-94). Sever-Cuesta.
Gilabert, J., Jaén, F. y Rodríguez G. (Eds.) (2023). La satisfacción del deber cumplido. 100 años sin Andrés Manjón. Esdrújula Ediciones.
García-Lorca, F. (2000). Alocución al pueblo de Fuente Vaqueros. (Transcripción de Manuel Fernández Montesinos y Andrés Soria Olmedo). Imp. de la Diputación de Granada.
González-Serrano, U. (1881). Consideraciones sobre el arte y la poesía. En Ensayos de crítica y filosofía (pp. 55-102). Aurelio J. Alaria.
Krause, K. C. F. (1871). Ideal de la humanidad para la vida (traducción de su obra original de 1811 Das Urbild der Menschlheit, con introducción y comentarios de J. Sanz del Río, 2.ª ed.). Imp. de F. Martínez García.
Ley de Instrucción Pública, N.º 1.710, 1857.
López-Morillas, J. (1990). Krausismo: Estética y Literatura (2ª ed.). Lumen.
Manjón, A. (1892). Memoria de las Escuelas del Camino de Sacro–Monte ó Colegio del Ave–María 1889-92. Imprenta José López Guevara.
Manjón, A. (1897/1955). Discurso leído en la solemne apertura del curso académico de 1897 á 1899 [1898] en la Universidad literaria de Granada. Imprenta de Indalecio Ventura. / (1955). Las escuelas laicas. El gitano et ultra. Cosas de antaño. En Edición nacional de las obras selectas de don Andrés Manjón (vol. IX). Gráficas Nebrija.
Manjón, A. (1900/1948). El pensamiento del Ave–María Colonia Escolar Permanente Establecida en los Cármenes del Camino del Sacro-Monte de Granada. Imprenta de las Escuelas del Ave-María. / (1948). El pensamiento del Ave–María. Modos de enseñar. En Edición nacional de las obras selectas de don Andrés Manjón (vol. V). Imprenta Talleres Penitenciarios.
Manjón, A. (1915/1945). El maestro mirando hacia dentro. Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos. / (1945). El maestro mirando hacia dentro. En Edición nacional de las obras selectas de don Andrés Manjón (vol. I). Ed. Redención.
Manjón, A. (1920/1946). Hojas evangélicas del Ave-María. Tip. de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos. / (1946). Hojas evangélicas y pedagógicas del Ave María. En Edición nacional de las obras selectas de don Andrés Manjón (vol. II). Imprenta Talleres Penitenciarios.
Manjón, A. (1923/1949). El Maestro mirando hacia fuera o de dentro a fuera. Libro primero. Trata de las condiciones del maestro. Tip. de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos. / (1949). El Maestro mirando hacia fuera o de dentro a fuera. Primera parte. En Edición nacional de las obras selectas de don Andrés Manjón (vol. VI). Talleres de Ediciones Castilla.
Manjón, A. Diario del P. Manjón, 1895-1905. Edición crítica preparada por José Manuel Prellezo-García. BAC.
Manjón, A. (s/f). Razones en que se funda el derecho de la Iglesia a prohibir libros malos/nocivos. [Manuscrito inédito], Archivo Histórico del Centro Ave María Casa Madre.
Medina-Villalba, J. (2009). Escuelas del Ave-María de Granada. Ciento dieciocho años de historia. Imprenta de las Escuelas del Ave-María.
Nussbaum, M. C. (1995). La fragilidad del bien: fortuna y ética en la tragedia y la filosofía griega. Visor.
Nussbaum, M. C. (1997). Justicia poética. Andrés Bello.
Palma-Valenzuela, A. (2008). El Seminario de Maestros del Ave-María. Un compromiso para la renovación social y educativa. Ed. Universidad de Granada.
Prellezo-García, J. M. (1975). Manjón Educador. Selección se sus escritos pedagógicos. Ed. Magisterio Español.
Romero-López, A. (2000). Enseñanza de la lengua materna y educación lingüística y literaria en A. Manjón. Escuelas del Ave María y GEU.
Rousseau, J. J. (1990). Emilio, o De la educación (trad. de Mauro Armiño). Alianza Editorial.
Vázquez-Medel, M. A. (2014). Platero y yo, de Juan Ramón Jiménez, y el ideal educativo de don Francisco Giner de los Ríos. Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Antonio Romero López

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors being published in this journal agree to the following terms:
The authors retain their copyrights but guarantee the journal's right to be the first publisher of the work, licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license, which allows others to share the work, provided that they acknowledge its authorship and initial publication in this journal.
Authors may separately subscribe additional agreements for the non-exclusive distribution of the work published in the journal (for example, including it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own websites) before and during the submission process, as this may result in productive exchanges, as well as more and earlier citations of the works to be published (See The Effect of Open Access) (in English).