Response to diversity in rural school. A case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i17.28297

Keywords:

rural schools, inclusion, needs, case study, diversity awareness

Abstract

Introduction: Rural schools are a teaching alternative that is sometimes forgotten in the educational reality. However, these centers offer, due to their location, their characteristics and their peculiarities, a series of advantages for the attention of students with special educational needs.

Method: This article includes the design, development and analysis of a quantitative and qualitative educational research based on a case study, carried out in a rural Andalusian school located in Málaga. The purpose of this research is to analyze how positive is for a student being in a rural school, the influence of this environment on their educational inclusion.

Results: The results obtained demonstrate the main hypotheses raised, the positive influence that the specific characteristics of rural schools have for students related to schools and teachers ‘implication and methodologic techniques used.

Conclusions: Conclusions reveal the positive influence that the specific characteristics of rural schools have on students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albós Olivares, P. (2015). El modelo de escuela rural ¿Es un modelo transferible a otro tipo de escuela? Educação & Realidade, 40(3), 667-684. https://doi.org/10.1590/2175-623645781

Álvarez-Álvarez, C.,& García-Prieto, F. J. (2022). Políticas implementadas en escuelas rurales: Análisis bibliométrico internacional (2001-2020). Archivos Analíticos Políticas Educativas,30(76). https://doi.org/10.14507/epaa.30.6660

Arranz, M. L. (2008). Proceso y procedimientos de evaluación inclusivos en contextos educativos. Informa-Centros. Proyecto de Investigación Educativa. Consejería de la Comunidad de Madrid.

Boix, R. (2004). La escuela rural: Funcionamiento y necesidades. CissPraxis.

Bustos, A. (2010). Aproximación a las aulas de escuela rural: heterogeneidad y aprendizaje en los grupos multigrado. Revista de Educación, 352, 353-378.

Bustos, Mª. C. (2014). Manual de logopedia escolar. Niños con alteraciones del lenguaje oral en Educación Infantil y Primaria. CEPE.

Díaz Cayuela, J. (2019). Ventajas inclusivas de la escuela rural. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 15, 2. https://core.ac.uk/download/pdf/235850482.pdf

García-Prieto, F.J. y Pozuelos. F.J. (2015). Una propuesta comunitaria para la educación en el medio rural. Cuadernos de Pedagogía, 459, 46-50. https://cutt.ly/9yDuOg3

Gutiérrez, M. M. (2019). Necesidades formativas del profesorado de educación infantil para la atención a la diversidad de colegios rurales agrupados. Revista Prisma Social, (25), 103-125. https://revistaprismasocial.es/article/view/2683

Monge López C., García Prieto F. J., & Gómez Hernández P. (2022). La escuela rural en la formación inicial del profesorado de Educación Infantil y Primaria: un campo por explorar: A fiel to explore. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 26(2), 141-159. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21481

Paniagua, G. (2006). Pistas para la evaluación. Aula de Infantil, 30, 21-22.

Selusi Franch, V. J., y Sanahuja Ribés, A. (2020). Aproximación a la escolaridad inclusiva en los territorios rurales: estudio piloto sobre la voz de los docentes. Kult-Ur, 7(14). https://doi.org/10.6035/Kult-ur.2020.7.14.4

Solanilla, E. M., y Arrazola, M. B. V. (2020). El valor del lugar en las relaciones de inclusión y exclusión en un colegio rural agrupado: un estudio etnográfico. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(2), 90-106. DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i2.8457

Tremps Cebrián, D., y Vigo Arrazola, B. (2014) Los agrupamientos heterogéneos en la escuela rural: un recurso facilitador para la atención a la diversidad. Trabajo Fin de Grado Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/14500

Published

2024-03-30

How to Cite

Alonso Losada, A., & García Prieto, F. J. (2024). Response to diversity in rural school. A case study. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (17), 91–105. https://doi.org/10.30827/unes.i17.28297

Issue

Section

Teaching Innovation