People and Heritages. Defining the heritage community of Penyagolosa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i15.27500

Keywords:

Penyagolosa, Comunidad patrimonial;, Participación, Convenio de Faro, PEU UJI

Abstract

Since 2020, the Center d’Estudis de Penyagolosa -CEP- has been working together with the University Extension Program -PEU- of the Universitat Jaume I to develop a territorial project around the people and heritage of the four municipalities of the Mancomunitat de Penyagolosa - Pobles del Nord in the province of Castellón (Atzeneta del Maestrat, Benafigos, Vistabella del Maestrat and Xodos). The main challenge is to add people, groups, associations, companies and institutions of the territory to, together, define the heritage community of Penyagolosa.

In this process of collective construction, on July 2 and 3, 2022, conferences were held to bring together four models of community organization based on participation that would serve as a starting point for their analysis and subsequent basis for designing their own heritage project: the cultural association, citizen laboratories, cultural and community libraries, and ecomuseums.

In order to prepare this event and learn more about the four models, a steering group was formed made up of institutional and cultural representatives from the four municipalities who met periodically and generated a strong relationship with both the project and the event.

Downloads

Download data is not yet available.

References

De Castro, P., & Portolés, A. (2018). Movimiento pendular: proyectos de educación patrimonial entre la esfera formal y la informal. El Programa Pintia de Innovación Educativa y la Fiesta del Vino de Viver. Estudios Pedagógicos, 43(4), 7 - 28. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000400001

CONVENIO Marco del Consejo de Europa sobre el valor del Patrimonio Cultural para la Sociedad (2005). Consejo de Europa, 27 de octubre de 2005 (Serie de Tratados del Consejo de Europa, n.º 199) (Traducido de la versión inglesa por la Oficina de Interpretación de Lenguas del Ministerio de Asuntos Exteriores y Cooperación de España). https://rm.coe.int/1680083746

CONSEJO DE EUROPA (2020). The Faro Convencion at work in Europe: selected examples. Council of Europe. https://rm.coe.int/faro-convention-at-work-in-europe-selected-examples-/1680a81f0e

CONSEJO DE EUROPA (2021). The Faro Convention’s role in a changing society. Building a decade of advancement. Council of Europe. https://rm.coe.int/the-faro-convention-s-role-in-a-changing-society-building-on-a-decade-/1680a53b97

Fernández, J. (2016). Proyecto HESIOD. Definiendo e identificando ecosistemas de innovación social-patrimonial. Revista PH, 90, 236-239. https://doi.org/10.33349/2016.0.3824

Fernández, J. (2020). Ecosistemas de innovación social-patrimonial. Definición y estudio de casos. Revista PH, 99, 64-97. https://doi.org/10.33349/2020.99.4286

Fontal, O. (Coord.). (2020). Cómo educar en el patrimonio. Guía práctica para el desarrollo de actividades de educación patrimonial. Consejería de Cultura y Turismo de la Comunidad de Madrid. Dirección General de Patrimonio Cultural.

Muñoz, T. y Safont, E. (2022). Les “Veus de Penyagolosa”. Memòria Viva. Publicación del proyecto Patrimoni del Programa de Extensión Universitaria, 14, 48-61. https://ujiapps.uji.es/ade/rest/storage/TNJ0UYHF1KUX6ORUVYYGCMRR1HMB11PF

Olaria, S. y Safont, E. (2020). El álbum familiar: archivo fotográfico del mundo rural y recurso para recuperar la autoestima cultural. Memòria Viva. Publicación del proyecto Patrimoni del Programa de Extensión Universitaria, 12, 37-44. https://ujiapps.uji.es/ade/rest/storage/E95SDIEXPBT7WAII16BMRLIXOCFA0XPV

Portolés, A. (2020) Proyecto Patrimoni. Agenciamiento de las comunidades locales / Activación de comunidades patrimoniales. Monográfico “De lo público al bien común: emergencia de otros modelos de gestión del patrimonio cultural”. Revista PH, 101, 202-213. https://doi.org/10.33349/2020.101.4663

Portolés, A. (Coord.). (2017). ¿Qué es para ti una comunidad patrimonial? Las #comunidadesciep. Memòria Viva. Publicación del proyecto Patrimoni del Programa de Extensión Universitaria, 9, 53-60

Portolés, A. (Coord.). (2018). Personas, lugares, historias. ¿Qué piensas y sientes que es el patrimonio cultural? Memòria Viva. Publicación del proyecto Patrimoni del Programa de Extensión Universitaria.

CEP (2022). Jornadas Las personas y los patrimonios. En Centre d’Estudis de Penyagolosa. http://www.cepenyagolosa.org/jornades-les-persones-i-els-patrimonis/

CEP (2022). Les persones som el patrimoni. En Centre d’Estudis de Penyagolosa. http://www.cepenyagolosa.org/les-persones-son-el-patrimoni/

Notíciesdigitals (2022). Penyagolosa comença a definir el seu projecte de comunitat patrimonial, amb el suport del PEU-UJI, després de les jornades «Les persones i els patrimonis». En Notícies Digitals. Diari de notícies de la Comunitat Valenciana. https://noticiesdigitals.com/penyagolosa-comenca-a-definir-el-seu-projecte-de-comunitat-patrimonial-amb-el-suport-del-peu-uji-despres-de-les-jornades-les-persones-i-els-patrimonis/

PenyagolosaNord (2022). Jornada “Las personas y los patrimonios”. En Mancomunitat de Penyagolosa – Pobles del Nord. http://www.penyagolosanord.es/mancomunitat/jornades-les-persones-i-els-patrimonis

PEUUJI (2022). El PEU-UJI impulsa la celebración de la Jornada “Las personas y los patrimonios” en Vistabella del Maestrat. En Universitat Jaume I. https://www.uji.es/cultura/base/peu/p-acompanyament/patrimoni/220702_jornada-vistabella/

Published

2023-05-05

How to Cite

Portolés Górriz, Ángel, & Safont Pitarch, E. (2023). People and Heritages. Defining the heritage community of Penyagolosa. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (15), 102–116. https://doi.org/10.30827/unes.i15.27500

Issue

Section

Articles