Imagine the past. The teaching of history through iconographic sources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i15.27491

Keywords:

Contemporary History, Iconographic Sources, Visual Literacy, Aesthetic-Plastic Analysis, Education Innovation

Abstract

Introduction: Recent studies show that, despite being absorbed in a hypervisual culture, students are not capable of deciphering, understanding and interpret the content and message of the images they observe. Conscious of the need for a visual literacy and convinced of the educational value of iconographic sources in the teaching of history; we present a didactic experience developed in the 4th year of ESO in the contemporary history subject that claims the use of the images.

Description of the project: Using cooperative learning and under the supervision of the teacher, the students divided into five groups, carry out an investigation that links the topics studied theoretically in class with a work of art. Under the leadership of a group, another four work on aspects that concern the artist, the aesthetic-artistic characteristics of the chosen work, identify the main theme combining the historical fact that represents it, and, finally, locate the work and the place or entity that guards it today. The leadership changes with each work along with the work carried out by each group.

Results: A panel with 29 works of art of that summarizes contemporary history in his view, as well as a detailed study of each work in table format that is disclosed to the educational community with small texts on the school’s Facebook page.

Conclusions:The project favors a significant learning of history and starts students in the interpretation and analysis of iconographic sources, thus contributing to their visual literacy and their education in free, critical and democratic citizen by analyzing different works of art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abramowski, A. (2014). “El lenguaje de las imágenes y la escuela: ¿Es posible enseñar y aprender a mirar?, Revista Tramas. Educación, Audiovisuales y Ciudadanía.

Acaso, M. (2007). El lenguaje visual. Ediciones Paidós.

Acaso, M y Megías, C. (2017). Art Thinking. Cómo el arte puede transformar la educación, Paidós Educación.

Augustowsky, G. (2008). Enseñar a mirar imágenes en la escuela, Editorial Tinta Fresca.

Agirre, I. (2015). Teorías y prácticas en educación artística. Ideas para una revisión pragmatista de la expresión artística, Universidad Pública de Navarra.

Apaolaza-Llorente, D y Echeberria Arquero, B. (2019). Haciendo historia: fuentes primarias y metodologías para trabajar el pensamiento histórico en secundaria. ENSAYOS. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(1),29-40.

Apaolaza-Llorente, D. (2021). Las tertulias artísticas dialógicas como clave para traer el arte a las aulas, Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia. Núm. 104. pp. 62-66.

Díaz Barrado, M. (2012). La imagen en el tiempo: El uso de fuentes visuales en Historia” Historia Actual Online.

https://doi.org/10.36132/hao.v0i29.774

Jardí, E. (2012). Pensar con imágenes. Editorial Gustavo Gili.

Geografia e Historia 4º ES. (2016). Serie Descubre. Edit. Santillana-Zubia.

González Gallego,I, Del Blanco,M, Calavía, M.L, Domínguez, M.R. (2000). “La imagen artística como instrumento didáctico”, Revista Íber. . Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, Núm.26.

Gómez Carrasco, C. J y García-González, F. (2019) citado en Sánchez Andújar, I (2022). “Investigar y crear: La creatividad y el trabajo con fuentes históricas como medio para desarrollar el pensamiento histórico en el aula” en Universidad Escuela y Sociedad. Nº 13. pp. 87-93.

http://doi.org/10.30827/unes.i13.25396

Hernández, F. (2010). Educación y cultura visual. Barcelona: Octaedro.

Pujolàs, P. (2002). El aprendizaje cooperativo. Algunas propuestas para organizar de forma cooperativa el aprendizaje en el aula. Documento de trabajo. Laboratorio de Psicopedagogía. Universidad de Vic.

https://www.ugr.es/~fjjrios/pce/media/7a-AprendizajeCooperativoAula.pdf

Royo, M.L y Guiu, M. (2021). ¿Qué historia del arte enseñar en la ESO?,Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia. Núm. 104. pp. 7-13.

Sánchez Andújar, I. M. (2022). “Investigar y crear: La creatividad y el trabajo con fuentes históricas como medio para desarrollar el pensamiento histórico en el aula”, Revista UNES. Universidad, Escuela y Sociedad. Nº 13. pp. 87-93.

http://doi.org/10.30827/unes.i13.25396

Triviño, L y Vaquero, C (2019), citado en López, R. (2021). “Epistemología y renovación en la historia del arte. Una experiencia práctica en bachillerato” en Revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, Núm.104. pp. 47-53.

Yamil, D. (2019). “Aprender y enseñar a través de imágenes. Desafío educativo” en Revista de Investigación en Artes y Humanidades digitales, nº 17.

Zunzunegui, S. (1984). Mirar la imagen, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.

Published

2023-05-05

How to Cite

Elorza Insausti, M., & Echeberria Arquero, B. (2023). Imagine the past. The teaching of history through iconographic sources. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (15), 128–138. https://doi.org/10.30827/unes.i15.27491

Issue

Section

Teaching Innovation