Training in the specialist person for community cultural mediation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i15.27489

Keywords:

mediación, cultural, patrimonio

Abstract

Introduction: the research corresponds to a contextual delimitation, on contents that are developed within the framework of a patrimonial education that is present, implicitly, in community environments, where dynamics of safeguarding their legacies are generated from the valorization of their own.

The set of social actions that allow community processes to be dynamized include elements of intangible cultural heritage (such as the case of oralities) and require a technical guideline that strengthens the interaction between the local inhabitants of a community with their legacies; that is to say, that the mediation that occurs spontaneously must consider a pedagogy from the non-formal, in order to generate an optimal attitude and behavior for the training of cultural mediators.

Method: an analysis is carried out on mediating dynamics in several community-based territories, in which mediation has been identified, not only present as a linking instrument between heritage spaces and the population itself, but also in determining the way in which that people recognize a character of interculturality by being in constant social coexistence with audiences and/or visitors from outside the community.

Results: the training that is determined, to achieve effective cultural mediation, is presented through the proposal of a training model built to be applied in community heritage environments.

Conclusions: a cultural mediation, in relation to the space in which it is carried out, forces the mediator to be the architect of the management of the patrimonial educational dynamic, and for this he needs specific training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez-Rodríguez, D., Marfil-Carmona, R., & Báez-García, C. (2019). Investigación de impacto sobre la formación en mediación y educación en museos: análisis de la Web of Science. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 22(1), 121-144. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.1.357731

Arriaga, A. (2019). De la educación a la mediación. Tensiones en torno a la situación de las educadoras y al trabajo con los públicos en museos y centros de arte. Her&Mus. Heritage & Museography, 20, 189-206.

Cano, R. (2018). Pueblos indígenas y museos etnográficos. https://www.researchgate.net/publication/326649412_PUEBLOS_INDIGENAS_Y_MUSEOS_ETNOGRAFICOS

De Carli, G. (2018). El Patrimonio. Su definición, gestión y uso social. ILAM. https://ilamdocs.org/documento/3505/

Dormaels, M. (2011). Patrimonio, patrimonialización e identidad. Hacia una hermenéutica del Patrimonio. Herencia, 7-14. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/herencia/article/view/1432

Henao, S. (2022). Educar para musear y musear para educar. El rol educativo del Museo La Tertulia. Un análisis de su área de Educación y Cultura. [Tesis de Licenciatura, Universidad del Valle] Repositorio institucional de la Universidad del Valle https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/22196/3251%20H493ed.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jofré, I. (2017). Una mirada crítica de los procesos de patrimonialización en el contexto megaminero. En J. Pellini, Arqueología Comercial en América del Sur (págs. 143-175). Madrid: JAS Arqueología. https://www.academia.edu/40321157/UNA_MIRADA_CR%C3%8DTICA_DE_LOS_PROCESOS_DE_PATRIMONIALIZACION_EN_EL_CONTEXTO_MEGA_MINERO_Tres_casos_emblem%C3%A1ticos_en_la_provincia_de_Provincia_de_San_Juan_Rep_Argentina?auto=download

Llull, J. (2005). Evolución del concepto y de la significación social del patrimonio cultural. Arte, individuo y sociedad, 17, 177-206. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS0505110177A

Mariño, G. & Cendales, L. (2004). Educación no formal y educación popular. Caracas: Federación Internacional de Fe y Alegría. https://www.feyalegria.org/wp-content/uploads/fya-biblioteca/images/acrobat/EducNoFormalEducPopular_4834.pdf

Molina, L. H. (2013). El cambio de paradigma del proceso artístico en el mundo contemporáneo. En D. J. Sánchez, Epistemología de las artes. La transformación del proceso artístico en el mundo contemporáneo (págs. 13-27). Argentina: Ed. de la Universidad Nacional de La Plata. Libros de Cátedra. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/131560

Ortiz, A. (2013). Modelos pedagógicos y teorías del aprendizaje. Bogotá: Ediciones de la U. https://www.researchgate.net/publication/315835198

UNESCO. (2014). Gestión del Patrimonio Mundial Cultural. París: UNESCO. https://whc.unesco.org/document/130490

UNESCO. (2015). Recomendación relativa a la protección y promoción de los museos y colecciones, su diversidad y su función en la sociedad. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245176.page=14

Zavala, L. (2014). Antimanual del museólogo. México: INAH. https://evemuseografia.com/wp-content/uploads/2022/02/Antimanual-del-museologo.pdf

Zepeda, N. (2014). Mediación en el Museo [Parte 1]. Objetivos y funciones del mediador. https://nodocultura.com/2014/01/30/mediacion-en-el-museo-parte-1/

Published

2023-05-05

How to Cite

Buitrón Chávez, S., & Moreno Montoro, M. I. (2023). Training in the specialist person for community cultural mediation. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (15), 5–22. https://doi.org/10.30827/unes.i15.27489

Issue

Section

Articles