Teaching of Social Sciences and Education for Peace. An assessment based on teaching practice

Authors

  • Andres Palma Valenzuela Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i14.27121

Keywords:

Pre-school Education, Values, Peace, Peace Culture, Education for Peace, LOMLOE

Abstract

Introduction: It's been a decade since we first started teaching the subject "Education for Peace and Values at a Pre-school Level", which is part of the Degree in Pre-school education at the University of Granada (UGR). It is not easy to analyse every dimension of our experience due to the varied nature of the evidence we have collected in terms of both teaching and research practices. 

Method: It is for this reason that this work will be focused solely on evaluating the treatment received by "Education for Peace" under the current legal framework. This is a compulsory, 6-credit subject which, along with another 6-credit subject, "Contributions of the Sociology of Families and Children to Pre-School Education", makes up the wider module "The Social Dimension of Pre-school Education".

Results: Results are obtained from an analysis of the organic Law: Ley Orgánica 3/2020, de 29/12 (LOMLOE); del R. Decreto 95/2022, de 1/02, whereby the structure and requirements for pre-school education are established, BOE 28, de 02/02/2022; 4 instructions from the Government of Andalusia and the Guide to the Degree in Pre-school Education, approved by ANECA as the regulating framework of the qualification since the new curriculum was established in between 2009 and 2010.

Conclusions: By analysing the treatment given by these legal sources to Peace Culture (PC), as reflected in Education for Peace (EfP), we obtain a number of conclusions which help us determine the current state of this issue in order to design future lines of action and research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andres Palma Valenzuela, Universidad de Granada

Profesor Titular de Universidad en el Departamento de Didactica de las Ciencias Sociales de la Universidad de Granada

References

Alemany, J. M. (2012). Entrevista periodística, Vida Nueva, Nº 2.785,13.

Calderón, P. (2009). Teoría de conflictos de Johan Galtung. Revista paz y conflictos, 2, 60-81.

Chacón, J. G. (2018). Educar para la paz en la globalidad. Granada: Universidad.

De Andalucía, J. (2002). Plan andaluz de Educación para la Cultura de Paz y no Violencia. Consejería de Educación y Ciencia. Sevilla: Junta de Andalucía.

De Andalucía, J. (2022). Red andaluza “Escuela: espacio de Paz.” En Plan de convivencia. Consejería de desarrollo educativo y formación profesional https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/convivencia-escolar/red-escuela-espacio-de-paz

De los Derechos Humanos, D. U. (2003). Declaración Universal de los Derechos humanos. https://www.codhey.org/sites/all/documentos/Doctos/Transparencia/DecUnivDH.pdf

Esteve, J. M. (2010). Educar: un compromiso con la memoria. Barcelona: Octaedro.

Galtung, J. (2003). Paz por medios pacíficos: paz y conflicto, desarrollo y civilización. Bilbao: Bakea.

Ibáñez, M. ª J., Limón, M. ª R. & Ruiz-Alberdi, C. M. ª (2023). La escuela: lugar de significado y compromiso. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 35(1), 1-18, acceso anticipado. https://doi.org/10.14201/teri.27858

Larrú, J. de D. (2018). Maduración de la persona en el evento educativo. En J. Granados y J. A. Granados (Eds.), La alianza educativa: Introducción al arte de vivir (pp. 153-178). Madrid: Didaskalos.

López, Mª C., Arenas, Mª& Pizzi, F. (2018). Concepciones acerca de la Paz de los futuros docentes de Educación Infantil en las Universidades de Granada y Palermo. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 92 (32-2), 127-139.

Criminología aplicada (20 de junio de 2018). Prevención [Página de Facebook]. Facebook (1) Facebook

Martínez, C., Sánchez, S (2013). Escuela espacio de paz. Experiencias desde Andalucía. Granada: UGR-IPAZ.

Mayor, F. (2010). Balance de una década de la Cultura de Paz: retos y desafíos para el futuro. En M. Mesa (Coord.). Balance de una década de paz y conflictos: tensiones y retos en el sistema internacional. Anuario 2010-2011 (pp.13-42). Barcelona: Icaria.

Muñoz, F. (2004). Paz imperfecta. En M. López (Dir.) Enciclopedia de Paz y conflictos L-Z (pp.898-900). Granada: UGR-IPAZ.

Palma, A. (2019). Educación para la paz y en valores. Granada: UNESCO-Avicam.

Sánchez S., Pérez, V., Rebolledo & Rodríguez, R. (2019). La cultura de paz y conflictos: implicaciones socioeducativas. Collectivus. Revista de CCSS, 6 (1), 235-250.

Wikiwand (2023). Triangulo de la violencia (27 de febrero de 2023). Triangulo de la violencia https://www.wikiwand.com/es/Tri%C3%A1ngulo_de_la_violencia

Published

2023-03-30

How to Cite

Palma Valenzuela, A. (2023). Teaching of Social Sciences and Education for Peace. An assessment based on teaching practice. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (14), 5–25. https://doi.org/10.30827/unes.i14.27121

Issue

Section

Articles