Analysis of the contemporary narrative in secondary school textbooks from a gender perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i13.26168

Keywords:

education; textbooks; history; women; sexism

Abstract

Introduction: The objective of this work is to analyse the female presence in the narrative of contemporary textbooks used in Secundary Education, to compare the results with previous analysis and determine if an advance has been made.

Method: This is a case study, with a mixed approach (quantitative and qualitative). To this end, analysis has been undertaken for the content of six history manuals from two different editors; Oxford and Vicens Vives.

Results: Results show a prominence of the male gender, with 40.9% of males compared with 4.3% females.

Conclusions: Results demonstrate little advance in the elimination of sexism and androcentrism in didactic materials.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanco, N. (2000). El sexismo de los materiales educativos de la ESO. Instituto Andaluz de la Mujer. https://www.juntadeandalucia.es/iam/catalogo/doc/iam/2000/14110950.pdf

Díaz López, M. y Puig Gutiérrez, M. (2020). Análisis de la vigencia de una educación sexista en los libros de textos de Historia de 4º de la ESO. Social and Education History, 9(1), 38-64. https://doi.org/10.17583/hse.2020.4294

Díez Bedmar, M.ª del C. (2019). Educación histórica con perspectiva de género: Resultados de aprendizaje y competencia docente. El Futuro del Pasado, 10, 81-122. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7105044

Espigado, G. (2004). Historia y genealogía femenina a través de los libros de texto. En Rodríguez Martínez, C. (coord.), La ausencia de las mujeres en los contenidos escolares (pp. 113-144). Miño y Dávila Editores.

García Luque, A. (2016). La LOMCE bajo una mirada de género/s: ¿Avances o retrocesos en el s. XXI? Revista Educación, Política Y Sociedad, 1(2), 100–124. https://revistas.uam.es/reps/article/view/12253

García Luque, A. y Peinado, M. (2015). LOMCE: ¿es posible construir una ciudadanía sin la perspectiva de género? IBER. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 80, 65-72. https://www.academia.edu/29790434/LOMCE_es_posible_construir_una_ciudadan%C3%ADa_sin_la_perspectiva_de_g%C3%A9nero_Matilde_Peinado

Gómez, C.J, Cózar, R. y Miralles, P. (2014). La enseñanza de la historia y el análisis de libros de texto. Construcción de identidades y desarrollo de competencias. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 29(1), 1-25. https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/532

Krippendorff, K. (1990). Metodología del análisis de contenido. Teoría y Práctica. Paidós Ibérica.

López-Navas, A. (2010). La ausencia de las mujeres en los contenidos de la ESO: una propuesta de inclusion. Actas del II Congrés Internacional de didáctiques. Universidad de Girona. https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/2780/259.pdf?sequence=1

López-Navajas, A. (2014). Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada. Revista de Educación, 363, 282-308. https://doi:10.4438/1988-592X-RE-2012-363-188

Mayas-Ruiz, J.J. (2019) La necesidad de coeducación en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la historia del Mundo Contemporáneo: un acercamiento a los libros de texto de 4ºde ESO y 1º de Bachillerato. [TFM. Universidad de Jaén] https://tauja.ujaen.es/handle/10953.1/12054

Peñalver, R. (2003). ¿Qué quieres enseñar? Un libro sexista oculta a la mitad. Instituto de la Mujer. https://dspace.carm.es/jspui/handle/20.500.11914/1104

Pérez, A. (2011). El sexismo en los manuales escolares de Ciencias Sociales de la ESO. [TFM. Universidad de Almería] http://hdl.handle.net/10835/1142

Pole, K. (2009). Diseño de metodologías mixtas. Una revisión de las estrategias para combinar metodologías cuantitativas y cualitativas. Renglones. Revista Arbitrada en Ciencias Sociales y Humanidades, 60, 37-42. http://hdl.handle.net/11117/252

Prats, J. (2012). Criterios para la elección del libro de texto de historia. IBER, Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 70, 7-13. http://www.ub.edu/histodidactica/index.php?option=com_content&view=article&id=146:criterios-para-la-eleccion-del-libro-de-texto-de-historia&catid=9:didactica-de-la historia&Itemid=104

Sant Obiols, E. y Pagés Blanch, J. (2011). ¿Por qué las mujeres son invisibles en la enseñanza de la historia? Historia y Memoria, (3), 129–146. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_memoria/article/view/802

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata. https://www.nelsonreyes.com.br/LIVRO%20STAKE.pdf

Subirats, M. (Coord.) (1993). El sexismo en los libros de texto: análisis y propuesta de un sistema de indicadores. Instituto de la Mujer.

Subirats, M. (1999). Género y escuela. En Carlos Lomas (Coord.), ¿Iguales o diferentes? Género, diferencia sexual, lenguaje y educación (pp.19-31). Paidós.

Subirats, M. (2010) ¿Coeducación o escuela segregada? Un viejo y persistente debate. Revista de Sociología de la Educación-RASE 3(1), 143-158. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3110518

Subirats, M. (2017). Coeducación, apuesta por la libertad. Editorial Octaedro.

Vaillo Rodríguez, M. (2016). La investigación sobre libros de texto desde la perspectiva de género: ¿hacia la renovación de los materiales didácticos? Tendencias Pedagógicas, 27, 97–124. https://doi.org/10.15366/tp2016.27.003

Published

2022-09-30

How to Cite

Puerto Cruz, Y. (2022). Analysis of the contemporary narrative in secondary school textbooks from a gender perspective. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (13), 69–86. https://doi.org/10.30827/unes.i13.26168

Issue

Section

Articles