Educating in heritage with a gender perspective from non-formal education: The project "Sunning the river of life"

Authors

  • Isabel Cambil Campaña
  • Maribel Díez Jiménez
  • Ana María Gómez Román https://orcid.org/0000-0003-3363-1880
  • María del Carmen Hernández Montalván
  • Josefina Martos Huertas
  • Marta Pedraza Rodríguez https://orcid.org/0000-0001-8099-5316
  • Sara Torre Pérez
  • Marisa Ruiz López
  • Claudia Cifuentes Martínez
  • Susana Elena Sánchez Salmerón
  • María Viñas Valverde

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i13.26161

Keywords:

History of the daily life of women, Domestic work related to water; Guadix; Guadix region; Twentieth century

Abstract

Introduction: This article presents the research project entitled "Sunning in the river of life". Carried out by a group of women belonging to Matria Association of women for a culture also in feminine*, linked to the field of formal and non-formal education, with the aim of valuing the maintenance activities carried out by women in their daily life called "domestic". 

Method: The methodology used has been narrative biographical, which as a branch of interpretive research, shares some general principles of qualitative research. Method that focuses on the experience of the subject whose story allows us to know her experience centered on a topic and in a specific time and context. Using standardized and in-depth interviews, systematic and participant observation, discussion groups with the participation of researchers, to obtain data. 

Results: The results of the investigation have shown numerous variables related to the daily work of women and water, relevant to deepen the analysis of the history of the daily life of women and to value the so-called "domestic" jobs that They are guarantors of the well-being of the community. 

Conclusions: This research opens the way to continue with the investigation of the history of the daily life of women in a specific time and context and to reflect on it from a critical and constructive perspective both in formal and non-formal and informal education with the goal of achieving a more just and egalitarian society and favor culture also in feminine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Cambil Campaña

Restauradora de antigüedades

Maribel Díez Jiménez

Doctora en Estudios de las Mujeres

Ana María Gómez Román

Profesora Titular de Universidad

María del Carmen Hernández Montalván

Archivera

Josefina Martos Huertas

Profesora de Enseñanza Secundaria

Marta Pedraza Rodríguez

Profesora de Enseñanza Secundaria

Sara Torre Pérez

Bibliotecaria

Marisa Ruiz López

Gestora Cultural

Claudia Cifuentes Martínez

Gestora Cultural

Susana Elena Sánchez Salmerón

Maestra de Educación infantil

María Viñas Valverde

Fotógrafa

References

Arnao, S. (2018). Mujeres, risas y arroyo. Las lavanderas del Tajo. En Pacheco, S. El agua en la provincia de Toledo (pp. 330-345) . Colectivo de Investigación Histórica Arrabal.

Bold, C. (2011). Using narrative in research, Thousand Oaks, Sage.

Bolívar, A. (2012) . Metodología de la Investigación biográfico narrativa: recogida y análisis de datos. https://www.researchgate.net/publication/282868267_Metodologia_de_la_investigacion_biografico-narrativa_Recogida_y_analisis_de_datos

Bolívar, A., & Domingo, J. (2006).La investigación biográfica y narrativa en Iberoamérica: Campos de desarrollo y estado actual. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 7(4), Art. 12, . Disponible en: http://www.qualitative-research.net/

Bolívar, A., & Domingo, J., Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. La Muralla.

Clandinin, D. J. (Ed.). (2006). Handbook of Narrative Inquiry. Mapping a Methodology. Thousand Oaks: Sage, 2006.

Campoy J. L. ( 2021). Fuentes Caños y Abrevaderos. En Heras, J. y Rodríguez, J. M. (eds.). Conocer Guadix y Comarca. Fichero de Cultura Accitana. (pp. 175-176). Fundación Julio Visconti.

Denzin, N. K. (1989). Interpretive biography. Newbury Park: Sage.

González, P., Montón, S., & Picazo, M. (eds.) (2005).Dones i activitats de manteniment en temps decanvi, Treballs d ́Arqueologia, 1.

Heras, J., & Rodríguez , J. M. (Coord.) (2021). Conocer Guadix y Comarca. Fichero de Cultura Accitana. Fundación Visconti.

McEwan, H., & Egan, K. (Compls.), (1998). La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Amorrortu Ed.

Mantecón, P. (2014). El agua y sus oficios a través de la historia de España.

Picazo, M. (1997). Hearth and home: the timing of maintenance activities. En

Moore, J., & Scott, E.(eds). Invisible people and processes. Writing Gender and Childhood into European Archaeology (pp. 59-67). University Press.

Plan Nacional de Educación y Patrimonio (2013). https://www.culturaydeporte.gob.es/planes-nacionales/planes-nacionales/educacion-y-patrimonio.html

Quesada, D. J. (2018). El trabajo de las mujeres en la Granada de los siglos XIX y XX: lavaderos públicos y lavanderas de los ríos Darro y Genil. GeoGraphos. 110. pp. 233-265.

Raya, I., Burgos, A., Lizcano, R., Pérez, C., & Fernández-Aragón S. I. (2003). Carta arqueológica Municipal de Guadix. Junta de Andalucía. http://www.juntadeandalucia.es/cultura/publico/BBCC/Carta_arqueologica_Guadix.pdf.

Rivasplata, P. E. (2018). Las lavanderas de instituciones hospitalarias en el Antiguo Régimen español. Un caso de estudio. En Investigaciones Históricas, época moderna y contemporánea, 38 (2018), pp. 161-186. https://doi.org/10.24197/ihemc.38.2018.161-186.

Sánchez, M. ( 2007). Actividades de Mantenimiento en la Edad del Bronce del del sur peninsular: el cuidado y la socialización de individuos infantiles, Complutum, 18, pp. 185-194.

Sánchez, M., Aranda, G., & Alarcón, E. (2007). Gender and age identities in rituals of commensality. The Argaric societies, Treballs d ́Arqueologia, 13, pp. 69-89.

Sarasúa, C. (2003). El oficio más molesto y más duro . El trabajo de las lavanderas en España de los siglos XVIII al XX. Historia Social, 45, pp. 53-78.

Published

2022-09-30

How to Cite

Cambil Campaña, I., Díez Jiménez, M., Gómez Román, A. M., Hernández Montalván, M. del C., Martos Huertas, J., Pedraza Rodríguez, M., Torre Pérez, S., Ruiz López, M., Cifuentes Martínez, C., Sánchez Salmerón, S. E., & Viñas Valverde, M. (2022). Educating in heritage with a gender perspective from non-formal education: The project "Sunning the river of life". Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (13), 49–68. https://doi.org/10.30827/unes.i13.26161

Issue

Section

Articles