The scientific production in Spanish in the didactics of Social Sciences in Early Childhood Education (2017-2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i13.26114

Keywords:

Education Magazines; Social Sciences; Early Childhood Education; bibliometric review; 2017-2022

Abstract

Introduction: In this work, a bibliometric review is carried out on the scientific production in Spanish in the field of the didactics of Social Sciences in the educational stage of Early Childhood Education. For this, a systematic search and analysis has been carried out in the SJR and Dialnet search engines, resulting in a sample of n=72 education journals in Spain indexed in SJR and n=36 Latin American journals, in n=44 journals investigations have been found. in Didactics of Social Sciences in Early Childhood Education

Method: Being a longitudinal and retrospective study, the quantitative method is adjusted. The analysis carried out has been based on the quantification of the publications published between 2017 and 2022. The bibliometric and content analysis methodology has been used to define indicators, keywords contained in the UNESCO Thesaurus and ERIC. 

Results: A total of 3818 publications have been located and n=152 articles have been analyzed for their adequacy to the established selection criteria. The results show a predominance of the didactic proposals applied in the classroom (51.4%), followed by educational experiences in the field of teachers in training (36.8%) and a smaller contribution of theoretical works (11.8%) . 

Conclusions: The low number of theoretical and/or epistemological investigations is a symptom of a discipline in the process of consolidation. The research groups of the Spanish universities choose to continue researching empirically in the classroom, probably through a curriculum, that of Early Childhood Education, which, by not specifying historical, geographical and/or artistic content, as happens in later stages, does not allow theoretical debate on how it happens in Compulsory Secondary Education and the development of historical thinking, or learning to think historically, in students. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Álvarez, C. (2012). La relación teoría-práctica en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Educatio Siglo XXI, 30(2), 383-402. https://revistas.um.es/educatio/article/view/160871/140871

Armas, X. (2004). Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia. En F. Salvador, J. L. Rodríguez y A. Bolívar (dirs.). Diccionario Enciclopédico de Didáctica (pp. 161-174). Aljibe.

Cooper, H. (2002). Didáctica de la historia en la Educación Infantil y primaria. Madrid: Morata.

Cuenca, J. M. (2008). La enseñanza y el aprendizaje de las ciencias sociales en Educación Infantil. En R. M. Ávila, M. A. Cruz y M. C. Díez (eds.), Didáctica de las Ciencias Sociales, currículo escolar y formación del profesorado (pp. 289- 312). Universidad de Jaén.

Epstein, T., y Salinas, C. S. (2018). Research Methodologies in History Education. En S. A. Metzger y L. M. Harris (eds.). The Wiley International Handbook of History Teaching and Learning (pp. 61-92). Wiley.

Escribano-Miralles, A. (2015). Utilización del patrimonio para el aprendizaje de la historia en Educación Infantil. Experiencia educativa ¡Esta clase es un Museo!. Pulso, 38, 79-205.

Estepa, J. (2009). Aportaciones y retos de la investigación en la Didáctica de las Ciencias Sociales. Investigación en la escuela, 69, 19-30.

Gómez-Carrasco, C. J., López-Facal, R., y Rodríguez-Medina, J. (2019). La investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales en revistas españolas de Ciencias de la Educación. Un análisis bibliométrico (2007-2017). Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 37, 67-88. https://doi.org/10.7203/DCES.37.14440

Hayashi, M. C. P. I., y Gonçalves, T. L. (2016). Perfil bibliométrico dos grupos de pesquisa em Educação do Campo (2000-2016). Revista Brasileira de Educação do Campo 1(1), 4-25.

Hernández Cardona, F. X. (2014). Vivir la historia. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 78, 5-6. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4862830

Hernández Cardona, F. X. (2000). Epistemología y diversidad estratégica en la Didáctica de las Ciencias Sociales. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 24, 19-32.

Lee, P. (2005). Putting Principles into Practice: Understanding History. En M. S. Donovan y J. D. Bransford (Eds.), How students learn: History in the classroom (pp. 29-78). National Academies Press.

Lee, P., y Ashby, R. (2000). Progression in Historical Understanding among Students Ages 7‐14. En P. N. Stearns, P. Seixas y Wineburg, S. (Eds.), Knowing, Teaching, and Learning History: National and International Perspectives (pp. 199-222). New York University Press.

Liceras, A. (2004). La investigación sobre formación del profesorado en Didáctica de las Ciencias Sociales. Profesorado, revista de currículo y formación del profesorado, 8(1), 1-14.

Mendioroz, A., y Rivero, P. (2022). Enfoques de la Didáctica de las Ciencias Sociales en magisterio de Educación Infantil en la universidad pública española. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 26(1), 349-369.

Miralles, P., Molina, S., y Ortuño, M. (2011). La investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Educatio. Siglo XXI, 29 (1), 149-174. http://didactica-ciencias-sociales.org/articulos_archivos/2011-INVESTIGACIoN-DCS-miralles.pdf

Miralles, P., y Rivero, P. (2012). Propuestas de innovación para la enseñanza de la historia en Educación Infantil. REIFOP, 15 (1), 81-90.

Miralles, P. (2006). Proyecto docente e investigador para optar a una plaza de Profesor Titular de Universidad en el área de Didáctica de las Ciencias sociales. Universidad de Murcia.

Moreno, A.J. (2019). Estudio bibliométrico de la Producción Científica sobre la Inspección Educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(3), 23-40.

Prats, J. (2002). Hacia una definición de la investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Enseñanza de las ciencias sociales, 1, 81-89.

Seixas, P. (2017). Historical Counsciousness and Historical Thinking. En M. Carretero, M. Grever y S. Berger (Eds). Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education (pp. 59-72). Palgrave McMillan.

Trepat, C. A. (2011). El aprendizaje del tiempo en Educación Infantil. En P. Rivero (coord.), Didáctica de las Ciencias Sociales para Educación Infantil (pp. 49-63). Zaragoza: Mira editores.

VanSledright, B. A. (2014). Assessing Historical Thinking and Understanding. Innovation Design for New Standards. Routledge.

Quevedo-Blasco, R., y López-López, W. (2010). Análisis Bibliométrico de las Revistas Multidisciplinares de Psicología Recientemente Incorporadas en la Web of Science (2008-2009). Psicologia: Reflexão e Crítica, 23, 384-408.

Published

2022-09-30

How to Cite

Rivero Gracia, M. P., Mendioroz-Lacambra, A. M., & Navarro-Neri, I. (2022). The scientific production in Spanish in the didactics of Social Sciences in Early Childhood Education (2017-2022). Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (13), 5–34. https://doi.org/10.30827/unes.i13.26114

Issue

Section

Articles