Patexplor@: storytelling encounters with cultural heritage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i13.26080

Keywords:

ICTs; trainee teachers' educational innovation; heritage education; narratology; values

Abstract

Introduction: The Patexplor@ project "I look, I read, I get excited", developed at the Faculty of Education Sciences (University of Malaga), is partially presented. It was launched from various subjects to empower trainee teachers to create storytelling using cultural heritage as a holistic resource. 

Method: Training programmes were designed to promote acquiring knowledge and skills to produce video storytelling for childhood education.

Results: heritage was a catalyst for the different audiovisual stories created through ITCs. In addition, collaborative work, research integration, and social and civic competence were encouraged.

Conclusions: The training in the design of appropriate tools is key to improving the didactic use of heritage in the formal environment, thus favouring the learning of abstract notions such as space, time, participation and identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amar, V. (2018). Déjame que mire un cuento: narración, familia y educación infantil. Una investigación narrativa. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22 (2), 389-405. http://hdl.handle.net/10481/53124

Anchundia, R. P. (2020). El empleo del YouTube como herramienta de aprendizaje. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (1) 5, 10-18.

Bajtín, M. (1999). Estética de la creación verbal, trad. de Tatiana Bubnova, Siglo XXI.

Carrión Gútiez, A. (Coord.) (2015). Plan Nacional de Educación y Patrimonio. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Calderón Roca, B. & Fernández-Moreno, A. (2021). Descubrir y aprender el patrimonio cultural y los valores democráticos a través de Patexplor@. Didattica della storia–Journal of Research and Didactics of History, 3, 57-78.

Cárdenas Páez, A. (2017). Sujeto, ética y formación: en la senda de Bajtín. Folios: revista de la Facultad de Humanidades, 45, 73-85.

Cooper, H. (2002). Didáctica de la Historia en la educación infantil y primaria. Morata.

González Monfort, N. (2007). El valor educativo y el uso didáctico del patrimonio cultural. Universitat Autónoma de Barcelona. Recuperado de/Retrieved from https://cutt.ly/5L2nfUn

Grupo Esmeralda (2022). De viaje por la Alcazaba. Cuento Patexplor@, curso 2021-2022 en: https://www.youtube.com/watch?v=2VG4Fq0zGkA

Grupo Girls Power (2022). Una visita de ensueño (Museo Picasso Málaga). Cuento Patexplor@, curso 2021-2022 en: https://www.youtube.com/watch?v=vM-Bf6L40do

Grupo Minerva (2022): Lo que esconde el convento del Císter. Cuento Patexplor@, curso 2021-2022 en: https://www.youtube.com/watch?v=lnanMrxmWII

Grupo Álvarez, S; Crespo, L.; Laso, M. y Serrano, M. (2022). El Cenachero. Cuento Patexplor@, curso 2021-2022 en: https://www.storyjumper.com/book/read/137024512/62b33a4c880ec#

Harris, J. (2011). Dialogismo y la experiencia del visitante. El museo dialógico y la experiencia del visitante, 40, pp. 13-15. Taipei y Kaoshiung: ICOFOM

Lucero Martínez, J. A. (2016). Del libro de texto a YouTube; una aproximación a las nuevas tecnologías ya las nuevas formas de aprendizaje. RESED. Revista de Estudios Socioeducativos (4) 2, 185-187. http://hdl.handle.net/10498/18951

Lucas, L. & Estepa, J. (2016). El patrimonio como instrumento para la formación de la ciudadanía crítica y participativa. Investigación en la Escuela, 89, 35-48. Recuperado de/Retrieved from http://www.investigacionenlaescuela.es/articulos/R89/R89-3.pdf

Masoumi, D. (2021). Situating ICT in early childhood teacher education. Education and Information Technologies (26), 3009–3026. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10399-7

Maroevic, I. (1997). El rol de la musealidad en la preservación de la memoria. Recuperado de/Retrieved from ICOFOM: http://www.icofom-lam.org/files/13_maroevic_musealidad_en_la_preservacion_de_la_.pdf

Mayo, P. (2013). Museums as sites of Critical Pedagogical Practice. Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies (35), 2, 144-153

Miralles Martínez, P. & Rivera Gracia, P. (2012). Propuestas de innovación para la enseñanza de la historia en Educación Infantil. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 15(1), 81-90.

Olivares-García, M. et al. (2019). Córdoba, through Children's eyes'. Assessing citizenship literacy in Early Childhood Education and Special Education classes, European Early Childhood Education Research Journal (27), 1, 28-39. https://doi.org/10.1080/1350293X.2018.1556532

Pagès, J. (2011). ¿Qué se necesita saber y saber hacer para enseñar ciencias sociales? La didáctica de las ciencias sociales y la formación de maestros y maestras. Edetania, 40, pp. 67-81.

Peinado Rodríguez, M. (2020). Del patrimonio a la ciudadanía en Educación Infantil. Investigación en la Escuela, 101, 48-57.

Rajadell-Puiggròs, N., Pujol-Maura, M., & Violant-Holz, V. (2005). Los dibujos animados como recurso de transmisión de los valores educativos y culturales. Comunicar, 25. DOI: https://doi.org/10.3916/C25-2005-190

Riquelme Mella, E. (2013). La lectura mediada de literatura infantil como herramienta para el desarrollo de competencias emocionales (tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid. URI: https://repositorio.uam.es/handle/10486/14319

Published

2022-09-30

How to Cite

Fernández-Moreno, A., & Calderón Roca, B. (2022). Patexplor@: storytelling encounters with cultural heritage. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (13), 97–108. https://doi.org/10.30827/unes.i13.26080

Issue

Section

Teaching Innovation