Mindfulness Emotional Therapy for Students with ADHD In Primary Stage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i11.21956

Keywords:

Mindfulness; Attention Deficit/Hyperactivity Disorder; emotional intelligence; intervention program; benefits.

Abstract

This work will be focused on how high school-stage ADHD students could gain the benefits of mindfulness, such as improving their executive functions, emotions, and social relationships. In order to do that, it has been established a theoretical and practical connection to show how this therapy is suitable for the aforementioned disorder. The Mindfulness’ Program "Happy Classrooms" will be adapted and contextualized, and its main aim is reducing symptoms such as hyperactivity/impulsivity, inattention, and channeling of emotions through an expositional and observational methodology. Finally, a pre/post evaluation heading and an observational record will be attached for possible implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliaga, F.M., Gutiérrez-Braojos, C. y Fernández-Cano, A. (2018). Las revistas de investigación en educación: Análisis DAFO. Revista de Investigación Educativa, 36 (2), 563-579. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.2.312461

American Mindfulness Research Association Ressources (2016). AMRA. California.

Arguís, R., Bolsas, A. P., Hernández, S. y Salvador, M. M. (2010). Programa «Aulas Felices». Psciología Positiva aplicada a la Educación. https://www.educacion.navarra.es/documents/27590/203401/Aulas+felices+documentación.pdf/3980650d-c22a-48f8-89fc-095acd1faa1b

Blanco, N. M. (2017). Una aproximación al TDAH. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 3(1), 248-257. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4264

Bolea, E. y Cárcel, E. (2019). Eje 2. Marco de referencia psicopedagógico. UOC.

Fontana, M. y Jiménez, Z. (2015). Eficacia de un programa conjunto de desarrollo de la inteligencia emocional para padres e hijos con TDAH. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 54 (2), 20-40. https://www.redalyc.org/pdf/3333/333339872003.pdf

Lindsay, G. (2009). Ética profesional y psicología. Papeles del Psicólogo, 30 (3), 184-194. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1747.pdf

Modrego, M., et al. (2016). Mindfulness en contextos educativos: profesores que aprenden y profesores que enseñan mindfulness. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 87, 31-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5802511

Palomero, P. y Valero, D. (2016). Mindfulness y educación: posibilidades y límites, 87, 17-29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5802510

Parra, M., Montañés-Rodríguez, J., Montañés, M. y Bartolomé, R. (2012). Conociendo mindfulness. ENSAYOS. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 27, 29-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4202742

Pérez-Bonet, G. y Gutiérrez, C. (2016). Maestros y padres: Una alianza terapéutica para el alumno con TDAH. Propuesta de una intervención colaborativa. Educación y Futuro, 34, 55-76. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/155250/EyF_2016_34p55.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sánchez-Fernández, L. (2018). Diseño de una propuesta de intervención para mejorar las habilidades sociales en alumnos con TDAH. Revista Reflexión e Investigación Educacional, 1(1), 83-91. http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/3408

Sánchez-Pérez, N. y González-Salinas, C. (2013). Ajuste escolar del alumnado con TDAH: Factores de Riesgo Cognitivos, Emocionales y Temperamentales. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(2), 527-550. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293128257011.pdf

Vásquez, E. (2016). Mindfulness: Conceptos generales, psicoterapia y aplicaciones clínicas. Revista Neuropsiquiátrica, 79(1), 42-51. http://www.scielo.org.pe/pdf/rnp/v79n1/a06v79n1.pdf

Verdejo, M. C. (2019). Mindfulness inclusivo, los retos en el aula. Trabajo presentado en las II Jornadas de Mindfulness y Educación. Sevilla. https://www.aulacorazon.com/jornada/

Published

2021-09-30

How to Cite

Martin, I., & Molina Sánchez, I. (2021). Mindfulness Emotional Therapy for Students with ADHD In Primary Stage. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (11), 62–76. https://doi.org/10.30827/unes.i11.21956

Issue

Section

Articles