The Teaching of Latin's Vocabulary by Means of the Moodle Platform
DOI:
https://doi.org/10.30827/unes.i10.17749Keywords:
Latin, Moodle, vocabulary, phrases, gamesAbstract
The following article aims to offer a proposal to teach Latin’s vocabulary by means of a Moodle platform. Firstly, the students will develop a collective glossary with different words and their corresponding definitions; then, about these same words, they will draw up a compilation of phrases, preferably renowned in Latin Literature and, finally, they will make games like crosswords and the hangman game, strengthening this way the acquired learning.
Downloads
References
Avello Martínez, R. y Duart, J. M. (2016). Nuevas tendencias de aprendizaje colaborativo en e-learning. Claves para su implementación efectiva. Estudios pedagógicos, 42, (1), https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000100017
Castrillón Díaz, L. T. (2017). Los juegos y su rol en el aprendizaje de una lengua. La Tercera Orilla, 19, pp. 86-93. https://doi.org/10.29375/21457190.2893
Delgado Fernández, M. y Solano González, A. (2009). Estrategias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje. Revista electrónica Actividades Investigativas en Educación, 9, (2), 1-21. http://euaem1.uaem.mx/bitstream/handle/123456789/1538/estrategias.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Folse, Keith S. (2004). Myths about Teaching and Learning Second Language Vocabulary: What Recent Research Says. TESL Reporter, 37(2), 1-13. https://www.worddive.com/blog/es/las-palabras-te-llevaran-lejos-por-que-la-adquisicion-de-vocabulario-es-tan-importante-en-el-aprendizaje-de-segundas-lenguas-y-lenguas-extranjeras/
Jiménez Delgado, J. (1959). El latín y su didáctica. Estudios Clásicos (SEEC), Tomo V, (28), 153-171. http://www.culturaclasica.com/lingualatina/El-Latin-y-su-Didactica.pdf
Maestre Maestre, J. Mª. (2002). Los humanistas como precursores de las actuales corrientes pedagógicas: en torno a Juan Lorenzo Palmireno. Alazet, 14, 157-174. https://pdfs.semanticscholar.org/82ed/0b57f2eff13ac934791d22d76c195f94b6f6.pdf
Maestre Maestre, J. Mª. (2013). Nota de crítica textual a la Linguae Latinae exercitatio de Juan Luis Vives: ¿codex excerptorius o codex exceptorius?. Humanistica Lovaeniensia, LXII, 297-341.
Marín Peña, M. (1952). Problemas escolares: La adquisición del vocabulario latino. Estudios Clásicos I, (5), 263-273. http://interclassica.um.es/var/plain/storage/original/application/f71469ed7e1299660d5cfe0cd33ea6d6.pdf
Márquez, T. (2015). “¿Quién dijo que el latín era una lengua muerta?”. El Mundo, 22/12/2015. https://www.elmundo.es/f5/2015/12/21/5670506aca474120578b466d.html
Martínez Aguirre, C. (2007). Resumen de las metodologías didácticas de las Lenguas Clásicas. https://blog.classicsathome.com/2015/04/didactica-de-las-lenguas-clasicas.html
Mathy, M. (1952). La enseñanza del Latín y el Vocabulario Básico. Revista de Educación, 35-38. http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/71289/00820073001702.pdf?sequence=1
Méndez Camacho, M. et. al. (s.f.), Videojuegos a través de la plataforma Moodle en la enseñanza presencial de la etapa universitaria. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6033978
Meynet, B. C. (2013). Problemas detectados en relación con la enseñanza tradicional del latín. PhaoS, 13, 65-92. https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/phaos/article/view/4602
Meynet, B. C. (2016). El vocabulario en la enseñanza tradicional del latín: Problemas y propuestas. Estudos lingüísticos e literários, 55, 308-331. https://www.researchgate.net/profile/Carina_Meynet/publication/313264241_EL_VOCABULARIO_EN_LA_ENSENANZA_TRADICIONAL_DEL_LATIN_PROBLEMAS_Y_PROPUESTAS_VOCABULARY_IN_THE_TRADITIONAL_TEACHING_OF_LATIN_PROBLEMS_AND_PROPOSALS/links/58949f63a6fdcc45530efc7f/EL-VOCABULARIO-EN-LA-ENSENANZA-TRADICIONAL-DEL-LATIN-PROBLEMAS-Y-PROPUESTAS-VOCABULARY-IN-THE-TRADITIONAL-TEACHING-OF-LATIN-PROBLEMS-AND-PROPOSALS.pdf
Miraglia, L. (1996). “Cómo (no) se enseña el latín”, Micromega 5*. Traducción del italiano por el profesor José Hernández Vizuete. http://www.culturaclasica.com/lingualatina/miraglia.htm
Nevado, Ch., (2008). El componente lúdico en las clases de ELE. Revista MarcoELE. 7, 1-14. https://marcoele.com/descargas/7/nevado_juego.pdf.
Ørberg, H. (1990). Lingua latina per se illustrata: Roma Aeterna. Domus Latina, Grenaa.
Ørberg, H. (1991). Lingua latina per se illustrata: Familia Romana. Domus Latina, Grenaa.
Palmireno, J. L. (1587). El estudioso cortesano, Alcalá de Henares. http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000039777&page=1
Ramos Maldonado, S. (2011). Aula y Web 2.0. Propuestas didácticas para el uso activo de las lenguas clásicas. II Jornadas de Innovación Educativa y Master de Secundaria. https://es.slideshare.net/sandramos/master-valladolid-2011sal2
Ramos Maldonado, S. (2016). Sal Musarum: La vía de los humanistas en la enseñanza de la lengua latina (De lingua latina docenda per uiam quae dicitur humanistarum). Methodos 3. https://ddd.uab.cat/pub/methodos/methodos_a2016n3/methodos_a2016n3p1.pdf
Rimari Arias, W. (1996). La Innovación Educativa, instrumento de desarrollo. http://www.uaa.mx/direcciones/dgdp/defaa/descargas/innovacion_educativa_octubre.pdf
Santiago Ángel, J. M. (2001). El estudio del léxico latino: enfoques estadísticos y lexemáticos. Estudios Clásicos 119, 91-108. http://interclassica.um.es/var/plain/storage/original/application/7e51d541f54bfe92c84675cfa51dcf4d.pdf
Vives, J. L. (1532). Opuscula aliquot uere catholica, ac imprimis erudita, Ioannis Lodouici Viuis Valentini, accurate impressa. https://bivaldi.gva.es/es/consulta/registro.cmd?id=4929
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors being published in this journal agree to the following terms:
The authors retain their copyrights but guarantee the journal's right to be the first publisher of the work, licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license, which allows others to share the work, provided that they acknowledge its authorship and initial publication in this journal.
Authors may separately subscribe additional agreements for the non-exclusive distribution of the work published in the journal (for example, including it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own websites) before and during the submission process, as this may result in productive exchanges, as well as more and earlier citations of the works to be published (See The Effect of Open Access) (in English).