Digital narratives and the didactics of the local history of Cordova. Perceptions of its use in the education of Primary degree
DOI:
https://doi.org/10.30827/unes.i10.16998Keywords:
Storytelling, Internet, Higher Education, Social Sciences, Local HistoryAbstract
As professors of future Primary Education teachers, working on local history presents us very attractive possibilities for teaching social sciences. These pages reflect on their teaching and learning with narratives as a resource. To do this, an experience of didactic innovation was carried out with students of the Degree of Primary of the University of Córdoba, who worked with a selection of digital tools.
Downloads
References
Egan, K. (1992). Imagination in teaching and learning: ages 8 to 15. Routledge.
Fernández, C.G. (2010). El cuento como recurso didáctico. Revista digital de innovación y experiencias educativas, 26, 1-9.
García González, S. y Pérez Martín, J.M. (2016). Enseñanza de las ciencias naturales en educación primaria a través de cuentos y preguntas mediadoras. Revista Internacional de Investigación e Innovación en Didáctica de las Humanidades y las Ciencias, 3, 101-122.
González, I. (2006). El valor de los cuentos infantiles como recurso para trabajar la transversalidad en las aulas. Revista Campo Abierto, 25(1), 11-29.
Marín, R. (2003). Notas sobre el concepto de Historia e Historia Local. En Martínez Sánchez, J.J. (Coord.), II Congreso Historia Local de Metodología de la Investigación Histórica, (pp. 45-70). Gobierno de Canarias.
Martínez, M. (2016). Análisis comparativo de la imagen del patrimonio en la legislación nacional y autonómica, dentro de la educación obligatoria. En S. Molina, A. Escribano y J. Díaz (Eds.), Patrimonio, identidad y ciudadanía en la enseñanza de las ciencias sociales, (pp. 186-199). Universidad de Murcia.
Matte, M.L. (2018). La educación imaginativa y la enseñanza de la historia. Revista de Historia y Geografía, 39, 143-161.
Olave, D. (2005). El itinerario didáctico: una propuesta metodológica para el análisis geo-histórico local. Geo-enseñanza, 10(2), 197-208.
Pagès, J. (2000). La formación inicial del profesorado para la enseñanza del patrimonio histórico y de la historia. Treballs d’Arqueologia, 6, 205-217.
Palma Valenzuela, A. (2013). Una propuesta didáctica para la enseñanza-aprendizaje del tiempo histórico y el espacio geográfico en el Grado de Maestro en Educación Primaria. Clío, 39.
Pedreño Ros, D. (2015). Aportaciones Didácticas de la Historia Local y Familiar al Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de las Ciencias Sociales. Experiencias en Tres Centros Educativos de la Región de Murcia de Educación Primaria, Secundaria y PCPI. Tesis defendida en la Universidad de Murcia. http://hdl.handle.net/10201/46981
Poblet, M.J. (2004). El patrimonio histórico, una herramienta para la enseñanza de la historia. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 40, 116-122.
Prats, J. (1996). El estudio de la Historia local como opción didáctica. ¿destruir o explicar la historia? Iber Didáctica de las ciencias sociales, geografía. e historia, 8, 93-106.
Santisteban, A. González, N. y Pagès, J. (2010). Una investigación sobre la formación del pensamiento histórico. Ávila, R. Mª, Rivero, Mª. P. y Domínguez, P. L. (Coords.). Metodología de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, (pp. 115-128). AUPDCS.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors being published in this journal agree to the following terms:
The authors retain their copyrights but guarantee the journal's right to be the first publisher of the work, licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license, which allows others to share the work, provided that they acknowledge its authorship and initial publication in this journal.
Authors may separately subscribe additional agreements for the non-exclusive distribution of the work published in the journal (for example, including it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own websites) before and during the submission process, as this may result in productive exchanges, as well as more and earlier citations of the works to be published (See The Effect of Open Access) (in English).