Student Academies of History in Paraguay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i14.27184

Keywords:

Didactics of the Social Sciences, History, Student Academies of History, Paraguay

Abstract

This article has been prepared from the communication made within the framework of the VII International Conference on Didactics of Social Sciences. Teaching Social Sciences: citizenship and heritage. Contains a presentation of the experience of the Student Academies of History in Paraguay (AEH). Its pedagogical foundations and the main lines of its practice are exposed. Likewise, his social trajectory is described with the impulse of the Paraguayan Academy of History. For its elaboration, a descriptive methodology was used with techniques that combined documentary and bibliographic analysis, as well as interviews with key figures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Academia Paraguaya de la Historia. Archivos.

Aguilera-Torrado, A., & Payares-Ortiz, A. (2021). El club juvenil como estrategia para la prevención del consumo de drogas y la delincuencia juvenil. Caso Barrancabermeja. Revista Criminalidad, 63(2), 155-174. https://doi.org/10.47741/17943108.322

Arce, M. E. (2004). Organización y funcionamiento de los círculos de aprendizaje. CONEC.

Cardozo, I (2002). La pedagogía de la escuela activa. Tomo II. La escuela activa aplicada. Fundación En Alianza.

Carretero, M., & Voss, J. (comps.) (2004). Aprender y pensar la historia. Amorrortu editores.

CONEC (2001). Líneas fundamentales de la Reforma de la Educación Media.

Díaz Bordenave, J. (2011). La educación popular en tiempos de democracia participativa. Educación y cambio. Revista del Consejo Nacional de Educación y Cultura, 4:10-14.

Entrevistas a actores clave

Felizzola, Y (2021). El Tiempo Libre como Espacio de Aprendizaje, Crecimiento Personal y Proyección Profesional. Especialización en Docencia Universitaria Unidad Académica de Ciencias de la Educación – UACE Universidad Piloto de Colombia Bogotá D.C. Trabajo de grado. .[fecha de Consulta 30 de junio de 2022]. Disponible en: http://repository.unipiloto.edu.co/bitstream/handle/20.500.12277/11343/Trabajo%20de%20Grado.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Freire, P. (1972). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Freire, P (1996) Política y educación. Siglo XXI

Freire, P. (2002). Pedagogía de la Autonomía. Siglo XXI Freire, P. (1993) Cartas a quien pretende enseñar. Siglo XXI.

Guerrero, M. E. (2000). La escuela como espacio de vida juvenil. Dimensiones de un espacio de formación, participación y expresión de los jóvenes. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 5(10), .[fecha de Consulta 1 de julio de 2022]. ISSN: 1405- 6666. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14001003

MEC (2014). Actualización curricular del bachillerato científico de la educación media plan común. Área Ciencias Sociales y sus tecnologías. MEC

Velázquez, D. (2018). Relaciones entre autoritarismo y educación en el Paraguay 1869- 2012, Cuarto volumen 1989-2012. La educación en el Paraguay después de Stroessner. Serpaj - Diakonía

Published

2023-03-30

How to Cite

Espinola, J. (2023). Student Academies of History in Paraguay. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (14), 68–75. https://doi.org/10.30827/unes.i14.27184

Issue

Section

Teaching Innovation