The triumph as visual rhetoric. The emblematic series patientiae triumphus

Authors

  • Rafael García Mahíques Universitat de València

DOI:

https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i23.0008

Keywords:

Dirck Coornhert, Maarten van Heemskerck, Patientiae triumphus, Symbol, Visual Rhetoric.

Abstract

With the title Patientiae Triumphus [The Triumph of Patience], the Dutch engraver Dirck Volckertsz Coornhert composed a series of eight prints inspired by the designs of Maarten van Heemskerck. The collection is composed following the style of Petrarch’s Trionfi. The first plate in the series is The Triumph of Patience, and the remaining engravings utilize biblical characters as exempla of this virtue: Isaac, Joseph, David, Job, Tobias, Saint Stephen and finally, Christ. Just like emblems, each one of the engravings features a Latin epigram.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael García Mahíques, Universitat de València

Catedrático de Historia del Arte de la Universitat de València. Perfil investigador: Iconografía e Iconología; emblemática; patrimonio artístico en el ámbito del País Valenciano. Dirige el grupo de investigación: APES. Estudis de Cultura Visual. Presidente de honor de la Sociedad Española de Emblemática. Director de: Imago. Revista de Emblemática y Cultura Visual.

References

ALCIATO, Andrea. Emblemas. Ed. de Santiago Sebastián, Madrid: Akal, 1985.

BORJA, Juan. Empresas Morales (Praga: 1581), en ed. de Rafael García Mahíques, Valencia: Ajuntament de València, 1998.

CARRERE, Alberto y SABORIT, José. Retórica de la pintura, Madrid: Cátedra, 2000.

CHEVALIER, Jan. Diccionario de los Símbolos. Barcelona: Herder, 1986.

ESOPO. Fábulas. Trad. de P. Bádenas de la Peña y J. López Facal. Madrid: Gredos, 1978.

GARCÍA ARRANZ, José Julio. Symbola et emblemata avium. Las aves en los libros de emblemas y empresas de los siglos XVI y XVII. A Coruña: SIELAE y Sociedad de Cultura Valle Inclán, 2010.

GARCÍA MAHÍQUES, Rafael. Empresas Sacras de Núñez de Cepeda, Madrid: Tuero, 1988.

GARCÍA MAHÍQUES, Rafael. "El elefante o la humanidad obediente", Lecturas de Historia del Arte (s/c), 1 (1989), págs. 281-294.

GARCÍA MAHÍQUES, Rafael. Empresas Morales de Juan de Borja. Imagen y palabra para una iconología. Valencia: Ajuntament de València, 1998.

GARCÍA MAHÍQUES, Rafael. “Sedes virtutis quadrata. Consideraciones sobre la iconografía de los santos penitentes”. En: ZAFRA MOLINA, Rafael y AZANZA LÓPEZ, José Javier (Eds.). Emblemata Áurea. La emblemática en el arte y la literatura del Siglo de Oro. Madrid: Akal, 2000. págs. 209-223.

GARCÍA MAHÍQUES, Rafael. Iconografía e iconología. Vol. II. Cuestiones de método. Madrid: Ed. Encuentro, 2009.

HARTO TRUJILLO, María Luisa. “El exemplum como figura retórica durante en Renacimiento”. Humanitas (Coimbra), 63 (2011), págs. 509-526.

La Sagrada Biblia. Traducida al español de la Vulgata Latina. Scío de San Miguel, F. Barcelona: A. Pons y C.ª, libreros-editores, 1844.

MARTÍ BONAFÉ, María Ángeles. “La tentación de José”. En: GARCÍA MAHÍQUES, Rafael. (Dir. Coord. y Ed.). Los tipos iconográficos de la Tradición Cristiana 8. Antigua Alianza II. El Pueblo de Israel. Madrid: Ed. Encuentro, 2023, págs. 325-332.

MARTÍ BONAFÉ, María Ángeles. “II. José en la carroza del faraón. Triunfo de José”. En: GARCÍA MAHÍQUES, Rafael. (Dir. Coord. y Ed.). Los tipos iconográficos de la Tradición Cristiana 8. Antigua Alianza II. El Pueblo de Israel. Madrid: Ed. Encuentro, 2023, págs. 394-399.

MORALES FOLGUERA, José Miguel. “El Triunfo de Cristo en Ticiano y sus consecuencias en el arte”.

En: GARCÍA MAHÍQUES, Rafael y ZURIAGA SENENT, Francesc (Eds.). Imagen y cultura: la

interpretación de las imágenes como Historia cultural. Valencia: Biblioteca Valenciana, 2008, págs.

-1157.

PETRARCA, Francesco. Rime, Trionfi e Poesie latine. Milán-Nápoles: R. Ricciardi, 1951.

PETRARCA, Francesco. Triunfos. Ed. de Jacobo Cortines y Manuel Carrera. Madrid: Editora Nacional, 1983.

PETRARCA, Francesco. Triunfos. Ed. bilingüe de Guido M. Cappelli y trad. de Jacobo Cortines y Manuel Carrera. Madrid: Cátedra, 2003.

PICINELLI, Filippo. Mondo simbolico formato d’imprese scelte, spiegate ed illustrate con sentenze ed eruditioni sacre e profane (...). Milán: Francesco Vigone, 1669.

PLINIO SEGUNDO, Cayo. Historia Natural de Cayo Plinio Segundo. Trasladada y anotada por el Doctor Francisco Hernández (libros primero a vigesimoquinto) y por Jerónimo de Huerta (libros vigesimosexto a trigesimoséptimo) y Apéndice (libro séptimo capítulo LV). Madrid: Visor Libros, 1998.

RIPA, Cesare. Iconologia. Venecia: Cristoforo Tomasini, 1645. Trad. esp. de J. Barja y D. Barja, Madrid: Akal, 1987.

SCHOONHOVIUS, Florentius, Emblemata (…) partim moralia, partim etiam civilia. Cum latiori eorundem ejusdem auctoris interpretatione. Gouda: Andream Burier, 1618.

VALERIANO BOLZANI, Piero. I ieroglifici ouero Commentarii delle occulte significationi de gl’Egittij, & altre nationi, Venecia, Gio. Battista Combi, 1625.

Published

2024-10-30

How to Cite

García Mahíques, Rafael. 2024. “The Triumph As Visual Rhetoric. The Emblematic Series Patientiae Triumphus”. Quiroga. Revista De Patrimonio Iberoamericano, no. 23 (October):112-24. https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i23.0008.

Issue

Section

Dossier: De la retórica visual a la publicidad