Bodies of the National Cinema Stars in the Spain of the Twenties
DOI:
https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i22.0003Keywords:
Archetypes, Cinema, Film Magazines, Spanish Actresses, Star SystemAbstract
This article will explore the different models of women on Spanish cinema screens played by national actresses during the twenties. Those archetypes participated in a transnational and transmedial dialogue in the specialized press and in which political and cultural powers took part. They were interested in regulating women’s bodies and actions guided by national identitarian frames that could serve as an example for the female spectators of the time.
Downloads
References
“Artistas de Cinema”, Cine-Teatro (Lisboa), 2 (1929).
“Artistas de cinema e Desportos”, Imagem (Lisboa), 111 (1935).
“Crie-se artistas!”, Cine-Teatro (Lisboa), 8 (1930).
“Nuestro concurso”. Cine Popular (Barcelona), 28 (1921).
BENJAMIN, Walter. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Editorial Ítaca, 2003.
CASTÁN PALOMAR, Fernando. “Revisión y anécdota del cine mudo en Madrid”. Primer Plano (Madrid), 908 (1958).
COELHO, Artur. “Desfazendo uma lenda...”. Cine-Teatro Lisboa), 3 (1929).
CORDERO HOYO, Elena. “Entre el clasicismo, el exotismo y la modernidad: Helena Cortesina en España”. En: QUINTANA, Ángel y PONS, Jordi. La dona visible. Presències de la feminitat a la pantalla (1895-1920). Gerona: Fundació Museu del Cinema- Collecció Tomàs Mallol, 2020, págs. 139-147.
CORDERO HOYO, Elena y SOTO VÁZQUEZ, Begoña. “Women and the Shift from Theatre to Cinema in Spain: The Case of Helena Cortesina (1903-84)”. Nineteenth Century Theatre and Film (s/c), 1 (2018), págs. 96-120. DOI: https://doi.org/10.1177/1748372718791996
CLÚA, Isabel. Cuerpos de escándalo. Celebridad femenina en el fin-de-siècle. Barcelona: Icaria, 2016.
DE ALDECOA, Luis E. “Estrellas españolas. Una conversación con Carmen Viance”. La Pantalla (Madrid), 4 (1927).
DE DIEGO, Juan. “Carmen Viance, la estrella que era mecanógrafa”. Primer Plano (Madrid), 122 (1943).
DIAZ MORALES, Juan J. “Las primeras mujeres que en España se han dedicado al cine”. La Pantalla (Madrid), 58 (1929).
EL CABALLERO DEL VERDE GABÁN, “Varietés”. Cine Popular (Barcelona), 368 (1919).
F. M. “Mestre Antonio Pinheiro fala-nos de cinema”. Imagem (Lisboa), 114 (1935).
GARCÍA-RAYO, Antonio. “Carmen Viance: la actriz-mecanógrafa que se convirtió en la estrella española del cine mudo”. Archivo Fundación AGR. Consultado en: https://archivo-agr.blogspot.com/2019/05/carmen-viance-la-actriz-mecanografa-que.html. [Fecha de acceso: 27/05/2019].
GASCÓN, Antonio. “Mi rato de charla con la Romerito”. La Pantalla (Madrid), 36 (1928).
LLOB, Joan de. “Margarida Xirgu a Badalona”. Imatges (Barcelona), 6 (1930).
S. M. “O Conservatório e o cinema”. Imagem (Lisboa), 113 (1935).
SÁNCHEZ SALAS, Daniel. Historias de luz y papel. Murcia: Murcia Cultural S.A., 2007.
SCHULTE, Raymon. “Uma entrevista sensacional com Charles Chaplin". Cine-Teatro (Lisboa), 2 (1929), págs. 8–9.
SEAVON. “Carmen Viance”. Ilustração (Lisboa), 83 (1929), págs. 26–27.
SEAVON, “Cinema espanhol, o que nos diz ‘La Romerito’”. Ilustração (Lisboa), 85 (1929), pág. 31.
SERRANO, Alfredo. Las Películas Españolas. Barcelona: Feliu y Susanna, 1925.
SILVA, João. Entertaining Lisbon: music, theater and modern life in the late 19th century. Nueva York: Oxford University Press, 2016. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190215705.001.0001
STUDLAR, Gaylyn. “Oh, ‘Doll Divine’. Mary Pickford, Masquerade and the Pedophilic Gaze”. En: BEAN, Jennifer y NEGRA, Diane (Eds.). A Feminist Reader in Early Cinema. Durham y Londres: Duke University Press, 2002, pág. 349–373. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822383840-014
WOODS PEIRÓ, Eva. “Acting for the camera in Spanish film magazines of the 1920s and 1930s”. En: ALLBRITTON, Dean, MELERO, Alejandro y WHITTAKER, Tom (Eds.). Performance and Spanish Film. Manchester: Manchester University Press, 2016, pág. 16-41. DOI: https://doi.org/10.7765/9781526107732.00007
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
(c) Quiroga. Los originales publicados en la edición electrónica de esta Revista son propiedad de la misma, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.
Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución "CREATIVE COMMONS RECONOCIMIENTO-NO COMERCIAL 4.0 ESPAÑA" (CC-by-nc). Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.