Bodies of the National Cinema Stars in the Spain of the Twenties

Authors

  • Elena Cordero Hoyo Universidade de Lisboa / Universidad Rey Juan Carlos de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i22.0003

Keywords:

Archetypes, Cinema, Film Magazines, Spanish Actresses, Star System

Abstract

This article will explore the different models of women on Spanish cinema screens played by national actresses during the twenties. Those archetypes participated in a transnational and transmedial dialogue in the specialized press and in which political and cultural powers took part. They were interested in regulating women’s bodies and actions guided by national identitarian frames that could serve as an example for the female spectators of the time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elena Cordero Hoyo, Universidade de Lisboa / Universidad Rey Juan Carlos de Madrid

Elena Cordero Hoyo tiene un Doctorado Europeo en Estudios Comparados (2022) por la Universidad de Lisboa (FLUL) gracias a una beca FCT (PD/BD/128075/2016). Ha coeditado (con Begoña Soto-Vázquez) el libro Women in Iberian Filmic Culture (Intellect Books, 2020) y su investigación se ha publicado en Nineteenth Century Theatre and Film, Vivomatografías y Rotura. Es jefa de redacción de Secuencias, revista de historia del cine y profesora asociada en la Universidad Rey Juan Carlos de Madrid.

References

“Artistas de Cinema”, Cine-Teatro (Lisboa), 2 (1929).

“Artistas de cinema e Desportos”, Imagem (Lisboa), 111 (1935).

“Crie-se artistas!”, Cine-Teatro (Lisboa), 8 (1930).

“Nuestro concurso”. Cine Popular (Barcelona), 28 (1921).

BENJAMIN, Walter. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Editorial Ítaca, 2003.

CASTÁN PALOMAR, Fernando. “Revisión y anécdota del cine mudo en Madrid”. Primer Plano (Madrid), 908 (1958).

COELHO, Artur. “Desfazendo uma lenda...”. Cine-Teatro Lisboa), 3 (1929).

CORDERO HOYO, Elena. “Entre el clasicismo, el exotismo y la modernidad: Helena Cortesina en España”. En: QUINTANA, Ángel y PONS, Jordi. La dona visible. Presències de la feminitat a la pantalla (1895-1920). Gerona: Fundació Museu del Cinema- Collecció Tomàs Mallol, 2020, págs. 139-147.

CORDERO HOYO, Elena y SOTO VÁZQUEZ, Begoña. “Women and the Shift from Theatre to Cinema in Spain: The Case of Helena Cortesina (1903-84)”. Nineteenth Century Theatre and Film (s/c), 1 (2018), págs. 96-120. DOI: https://doi.org/10.1177/1748372718791996

CLÚA, Isabel. Cuerpos de escándalo. Celebridad femenina en el fin-de-siècle. Barcelona: Icaria, 2016.

DE ALDECOA, Luis E. “Estrellas españolas. Una conversación con Carmen Viance”. La Pantalla (Madrid), 4 (1927).

DE DIEGO, Juan. “Carmen Viance, la estrella que era mecanógrafa”. Primer Plano (Madrid), 122 (1943).

DIAZ MORALES, Juan J. “Las primeras mujeres que en España se han dedicado al cine”. La Pantalla (Madrid), 58 (1929).

EL CABALLERO DEL VERDE GABÁN, “Varietés”. Cine Popular (Barcelona), 368 (1919).

F. M. “Mestre Antonio Pinheiro fala-nos de cinema”. Imagem (Lisboa), 114 (1935).

GARCÍA-RAYO, Antonio. “Carmen Viance: la actriz-mecanógrafa que se convirtió en la estrella española del cine mudo”. Archivo Fundación AGR. Consultado en: https://archivo-agr.blogspot.com/2019/05/carmen-viance-la-actriz-mecanografa-que.html. [Fecha de acceso: 27/05/2019].

GASCÓN, Antonio. “Mi rato de charla con la Romerito”. La Pantalla (Madrid), 36 (1928).

LLOB, Joan de. “Margarida Xirgu a Badalona”. Imatges (Barcelona), 6 (1930).

S. M. “O Conservatório e o cinema”. Imagem (Lisboa), 113 (1935).

SÁNCHEZ SALAS, Daniel. Historias de luz y papel. Murcia: Murcia Cultural S.A., 2007.

SCHULTE, Raymon. “Uma entrevista sensacional com Charles Chaplin". Cine-Teatro (Lisboa), 2 (1929), págs. 8–9.

SEAVON. “Carmen Viance”. Ilustração (Lisboa), 83 (1929), págs. 26–27.

SEAVON, “Cinema espanhol, o que nos diz ‘La Romerito’”. Ilustração (Lisboa), 85 (1929), pág. 31.

SERRANO, Alfredo. Las Películas Españolas. Barcelona: Feliu y Susanna, 1925.

SILVA, João. Entertaining Lisbon: music, theater and modern life in the late 19th century. Nueva York: Oxford University Press, 2016. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190215705.001.0001

STUDLAR, Gaylyn. “Oh, ‘Doll Divine’. Mary Pickford, Masquerade and the Pedophilic Gaze”. En: BEAN, Jennifer y NEGRA, Diane (Eds.). A Feminist Reader in Early Cinema. Durham y Londres: Duke University Press, 2002, pág. 349–373. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822383840-014

WOODS PEIRÓ, Eva. “Acting for the camera in Spanish film magazines of the 1920s and 1930s”. En: ALLBRITTON, Dean, MELERO, Alejandro y WHITTAKER, Tom (Eds.). Performance and Spanish Film. Manchester: Manchester University Press, 2016, pág. 16-41. DOI: https://doi.org/10.7765/9781526107732.00007

Published

2023-10-30

How to Cite

Cordero Hoyo, Elena. 2023. “Bodies of the National Cinema Stars in the Spain of the Twenties”. Quiroga. Revista De Patrimonio Iberoamericano, no. 22 (October):40-50. https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i22.0003.

Issue

Section

Dossier de Andalucía-América: Patrimonio cultural y relaciones artísticas